فرزین برخلاف صالح آبادی متخصص اقتصاد است/برای کنترل بازار ارز در وهله اول باید به دنبال اصلاح سیاست خارجی باشیم/فرزین ایده های خوبی برای ثبات بخشی در بانک مرکزی دارد

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: با اینکه آقای فرزین ایده های خوبی برای کار کردن در بانک مرکزی و ثبات بخشی به بازار ارز و سایر بخش های اقتصادی و کاهش نرخ تورم دارند اما این ایده ها در یک کشور با ثبات و پایدار اقتصادی جواب می دهد.متاسفانه در ایران سیاست های اقتصادی محور بحث نیست، بلکه محور اثر گذار بر اقتصاد که چالش آفرین شده است  سیاست های غیر اقتصادی است که منجر به بی‌ثباتی ها و تلاطمات اقتصادی فراوانی شده است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موفقیت سیاست های پولی و ارزی اتخاذ شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی گفت: آقای دکتر فرزین برخلاف رئیس قبلی بانک مرکزی که تخصصی در امور و مسائل اقتصادی نداشتند و از بازار مالی به بانک مرکزی دعوت شدند، متخصص اقتصاد هستند پس از این حیث که رئیس فعلی بانک مرکزی با مفاهیم و تئوری های اقتصادی آشناست یک قدم نسبت به رئیس قبلی بانک مرکزی جلوتر هستیم.

وی در این باره افزود: از طرف دیگر آقای دکتر فرزین سالها به عنوان مدیر در نظام بانکی کشور خدمت کرده اند که آخرین پست وی نیز رئیس بزرگترین بانک ایران بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد ایشان مفاهیم اقتصادی را نسبت به آقای صالح آبادی بهتر متوجه می شوند لذا در تصمیم گیری هایی در بخش های پولی و ارزی نسبت به آقای صالح آبادی تئوری هایی سازگار با اقتصاد ارائه می دهند.

مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: مساله حائز اهمیت این است که علی رغم اینکه آقای فرزین اقتصاد دان هستند و می توانند تصمیمات مناسبی در حوزه پولی و ارزی اتخاذ کنند اما مساله مهم خود اقتصاد ایران و چالش های این اقتصاد است که اجازه سازگاری آنچه رئیس بانک مرکزی اقتصاد خوانده و مدیر می خواهد اجرا کند را نمی دهد.

وی در این باره افزود: به بیان دیگر بخش مهمی از آنچه آقای فرزین در حوزه مسائل پولی و ارز گفتند قطعا با یک سری از تئوری‌های اقتصادی سازگار است اما باید به دو موضوع مهم در این رابطه توجه شود اول ببینیم تجربه اقتصاد ایران در این موضوع چه می گوید؟

مرتضی عزتی در این باره خاطر نشان کرد: تجربه اقتصاد ایران می‌گوید ساختارهای موجود در کشور به گونه ای چیده شده و بالا آمده اند که متاسفانه یارای مقاومت در برابر شوک ها و عوامل خارجی تاثیر گذار بر اقتصاد را ندارند لذا هر چه قدر سیاست ای اقتصادی خوبی گرفته شود به اندازه کشورهای توسعه یافته که اقتصادهای با ثبات وساختارهای قوی دارند نمی تواند جواب دهد.

مرتضی عزتی تصریح کرد: پس در توقع از آقای فرزین به عنوان رئیس بانک مرکزی و یک مدیر اقتصاد خوانده باید به این موضوع توجه کنیم. به عنوان مثال درست است در شرایط تورمی افزایش نرخ سود سپرده ها خوب است و می تواند تورم را کنترل کند واین رویه در اقتصادهای با ثبات دنیا جواب داده و منطبق با تئوری های اقتصادی است اما وقتی اقتصاد ایران قوی نیست و نرخ تورمی بالایی دارد واین سیاست دیر اتخاذ شده نمی توان منتظر نتیجه خارق العاده ای شد.

مرتضی عزتی در این باره توضیح داد: به این دلیل تاکید می کنم باید حواسمان به اثر گذاری سیاست ها باشد یعنی فکر نکنیم به یک باره حتی با سیاست گذاری های درست می توانیم مسائل را یک بار برای همیشه حل کنیم بلکه مسائل فقط برای مدت اندکی دچار تغییر وضعیت میشوند و به سمت بهبود موقتی حرکت می کنند، چرا که عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که آنها نیز باید در اقتصاد دخیل باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: نکته مهم دیگر در این زمینه این است متاسفانه در ایران سیاست های اقتصادی محور بحث نیست، بلکه محور اثر گذار بر اقتصاد که چالش آفرین شده است سیاست های غیر اقتصادی است که منجر به بی‌ثباتی ها و تلاطمات اقتصادی فراوانی شده است. مسائل سیاسی مثل تاثیرات سیاست خارجی انحرافاتی در مسیر هدف های اقتصادی ایجاد کرده که مانع تحقق سیاست های درست و اثرگذار اقتصادی میشود به همین دلیل در وهله اول باید به دنبال اصلاح سیاست خارجی باشیم تا بعد از آن بتوانیم زمینه را برای اصلاح سیاست‌های ضد اقتصادی، ضد توسعه اقتصادی و برای بهبود وضعیت اقتصادی ایجاد کنیم.

مرتضی عزتی استاد اقتصاد افزود: با اینکه آقای فرزین ایده های خوبی برای کار کردن در بانک مرکزی و ثبات بخشی به بازار ارز و سایر بخش های اقتصادی و کاهش نرخ تورم دارند اما این ایده ها در یک کشور با ثبات و پایدار اقتصادی جواب می دهد. با اینکه آقای فرزین مدیر توانمندی است اما آن طرف مقابل رئیس بانک مرکزی ناتوانی ها و تخریب های بزرگی وجود دارد که مانع تحقق سیاست های درست اقتصادی مبتنی بر علم اقتصاد و اثرگذاری آنها می شود لذا در وضعیت کنونی اقتصادی و سیاسی ایران ایده ها و سیاست ها به صورت محدود و موقتی اثر گذار خواهند بود.

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 38994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha