چند مهاجر غیرقانونی در تهران زندگی می‌کنند؟ / بیشتر در کجا مستقرند؟

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، گفت: مهم‌ترین چالشی که در استان تهران با آن مواجه هستیم، موضوع مهاجرت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، «حشمت‌اله سلیمانی» معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به وضعیت مهاجرت در استان تهران درباره بودجه این استان گفت: متاسفانه تقریبا سالانه به طور متوسط ۲۵۰ هزار نفر به استان تهران مهاجرت می‌کنند و بیشتر این جمعیت‌ها در شهرستان‌های استان تهران مستقر می‌شوند و به واسطه اینکه جنوب و جنوب غرب استان تهران گشایش جمعیتی بیشتری به واسطه فضاهای صنعتی دارد این جمعیت در این مناطق مستقر می‌شوند.

وی با اشاره به مدل‌های مهاجرت به استان تهران ادامه داد: ما سه مدل مهاجرت به استان تهران داریم نخستین مدل مهاجرت، مهاجرت از سایر استان‌ها به استان تهران است. دومین مدل مهاجرت، مهاجرت از شهر تهران به شهرستان‌های اطراف تهران است که در سال‌های اخیر به واسطه بالا بودن هزینه تمام شده زندگی در شهر تهران این اتفاق شدت گرفته است. سومین نوع مهاجرت نیز مهاجرت اتباع است. تقریبا دو میلیون نفر اتباع رسمی مهاجر و نزدیک به ۴۰۰ هزار اتباع به صورت غیررسمی در تهران حضور دارند.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه بیشترین تراکم جمعیتی کشور در شهرستان بهارستان است، تصریح کرد: بیشتر جمعیت مهاجر نیز در ۶ شهرستان جنوب و جنوب غرب استان تهران اسلامشهر، رباط‌کریم، قدس، ملارد و شهریار ساکن می‌شوند، این در حالی است که کل مساحت این مناطق در مجموع ۱۳.۶ درصد مساحت کل استان تهران است. یعنی هزار و ۸۸۸ کیلومتر مربع است در حالی که کل مساحت استان تهران نیز ۱۳ هزار و ۸۴۱ کیلومتر مربع است.

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اعتبارات استان تهران گفت: اعتبارات را براساس همین موارد گفته شده سمت و سو می‌دهیم. کل اعتبارات استان تهران از محل اعتبارات استانی نزدیک به هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان است. باتوجه به نظر کمیته‌های شهرستان‌ها پروژه‌های استان را اولویت‌بندی کرده و تلاش کردیم تا پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی داشتند به اتمام برسانیم. خیلی از پروژه‌های قدیمی به واسطه اینکه اعتبارات در سال‌های گذشته بین پروژه‌های جدید تقسیم می‌شد نمی‌توانستیم اولویت‌بندی مناسبی داشته باشیم، اما در دولت سیزدهم اولویت‌ها تغییر کرده و قرار شد پروژه‌ها اولویت‌بندی شده و مشخص شود کدام پروژه‌ها در اولویت باید باشند و در چه زمانی به بهره‌برداری برسند.

وی ادامه داد: ما درحال‌حاضر نیز با همین سیاست پیش می‌رویم یک اتفاق خوب که در استان تهران ایجاد شده است بحث اعتبار پروژه‌های منتخب است و پروژه‌هایی است که در سفرها به تصویب رسیده است. آقای رئیس‌جمهور با سفر به استان تهران پروژه‌های خوبی را تعریف کردند و نزدیک به ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات از محل سفرهای استانی رئیس‌جمهور تامین شد.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که تولید نداشتند و از چرخه خارج شده بودند دوباره به چرخه تولید بازگشتند، خاطرنشان کرد: تامین منابع اعتبارات پروژه‌های محل نیز از محل‌های مختلف صورت می‌گیرد. بخشی از آن از منابع دراختیار است و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه رئیس‌جمهور ابلاغ می‌کند و یک سری هم تسهیلاتی است که بانک‌ها تامین می‌کنند. کل پروژه‌های سفر نیز قرار است تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

سلیمانی درباره پروژه‌های سفر گفت: پروژه‌های سفر شامل موضوعاتی مانند بهداشت و درمان است چند مورد از بیمارستان‌های نیمه‌تمام تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد از جمله شهدای تجریش و مهدی کلینیک بیمارستان امام خمینی با هزار تخت به ظرفیت‌های استان تهران اضافه می‌شود. بیمارستان‌های شهریار و اسلام شهر نیز تکمیل شده و در ماه‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد. بیمارستان شهریار در دهه ۶۰ کلنگ‌زنی شده است و از استقرار دولت سیزدهم منابع خوبی برای این منظور در نظر گرفته شده و قرار است تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد، البته بخش اورژانس و درمانگاه زودتر به بهره‌بردرای خواهد رسید.

وی درباره بودجه سال ۱۴۰۲ استان تهران ادامه داد: به طور متوسط ۲۶ درصد از اعتبارات تملک کشور افزایش داشته است در استان تهران تقریبا به همین میزان رشد داشته است. با توجه به موارد مطرح شده پیش‌بینی ما این است که برای سال آینده به بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان تهران نیاز داریم،

سلیمانی تصریح کرد: البته باید توجه داشته باشیم که سیاست‌های کلان نیز در استان تهران انجام می‌شود. ما امیدواریم با این روندی که پیش می‌رویم بیشتر پروژه‌های استانی را قبل از پایان دولت سیزدهم به پایان برسانیم به ویژه پروژه‌هایی که بیش از ۴۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

وی گفت: البته علاوه بر اعتبارات استانی و اعتبارات سفر یک سری اعتباراتی ملی نیز داریم این اعتبارات برای پروژه‌های ملی است که در استان تهران مستقر هستند به طور متوسط سالانه برای این پروژه‌ها ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد به استان تهران تزریق می‌شود.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چالش‌های استان تهران گفت: مهم‌ترین چالشی که ما در استان تهران با آن مواجه هستیم موضوع مهاجرت است و مشکل اول استان تهران مهاجرت است. یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند برای استان تهران در سال آینده چالش ایجاد کند بحث آب است. ما اعتبارات بسیار خوبی را در بحث آب تامین کرده‌ایم و سیاست‌گذاری دولت در این قسمت این است که مشکلات را در حوزه آب و فاضلاب به حداقل برساند البته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته است. بخش عمده‌ای از اعتبارات پروژه‌های سفر نیز برای آب وفاضلاب هزینه شده است.

سلیمانی درباره سند آمایش سرزمین استان تهران گفت: ما سند آمایش سرزمینی را در استان تهران برای سال ۱۴۲۴ تهیه کرده‌ایم که در سال ۱۳۹۹ تصویب شده و در سال ۱۴۰۰ کار اجرای آن آغاز شده است. سند آمایش سرزمین یک سند بلند مدت بالادستی است که هم جغرافیای اقتصادی استان تهران را مطرح می‌کند و هم شکل‌بندی کلان نظام فضایی استان را تشریح و نظام سلسله‌مراتبی نظام سکونت‌گاهی را مشخص می‌کند و هم الگوی توزیع خدمات اجتماعی را براساس شهرستان‌های مختلف در نظر می‌گیرد و یک سری اهداف بنیادین در این سند آمایش تعیین شده و در قالب تقسیم کار برای سازمان‌ها برای توسعه استان در نظر گرفته شده است.

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 38976
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha