گزارش لحظه به لحظه از زلزله مهیب  ۷.۸ ریشتری ترکیه و سوریه با ۹۸۰۰ کشته و مجروح /کل خاورمیانه لرزید + فیلم و تصاویر

زمین لرزه بزرگی بامداد امروز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که بر اساس آخرین آمار، شمار تلفات این زمین لرزه در ترکیه به ۱۴۹۸ نفر و در سوریه به ۸۱۰ نفر و شمار زخمی‌ها در سوریه به ۲۰۳۷ و در ترکیه ۵۵۰۰ نفر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رسانه‌های بین‌المللی از وقوع زلزله شدید ۷.۸ ریشتری در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه در ترکیه و سوریه خبر داده‌اند که لبنان، عراق و دیگر کشورهای منطقه را هم لرزانده است.

تا این لحظه، گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

مردم شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره زلزله گفت: هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از خسارت‌های زلزله داشت.

(گزارش زنده) زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و کل خاورمیانه را لرزاند

همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.

وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگر مؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.

گزارش لحظه به لحظه از زلزله مهیب ترکیه را اینجا بخوانید:

مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد در پی زمین‌لرزه‌ای، که مرکز آن در ترکیه بود و مناطقی از خاورمیانه را نیز لرزاند، در حال بررسی احتمال خطر سونامی در منطقه است

آناتولی: زمین لرزه ۷.۷ ریشتری بامداد دوشنبه در ترکیه ، ساختمان‌های زیادی را ویران کرد و تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

(گزارش زنده) زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و کل خاورمیانه را لرزاند

(گزارش زنده) زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و کل خاورمیانه را لرزاند

(گزارش زنده) زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و کل خاورمیانه را لرزاند

(گزارش زنده) زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و کل خاورمیانه را لرزاند

(گزارش زنده) زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و کل خاورمیانه را لرزاند

(گزارش زنده) زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه و کل خاورمیانه را لرزاند

تصویر مسجد فرو ریخته در زلزله نیمه شب گذشته در ترکیه

همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.

وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگرمؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.

توییت زمین شناس هلندی که دو روز پیش زلزله جنوب ترکیه را پیشبینی کرده بود: «دیر یا زود، زلزله ای در حدود بزرگای ۷.۵ در این منطقه رخ خواهد داد.»

تا این لحظه، گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

فیلم نجات یک نفر توسط امدادگران

ترکیه برای کمک به مناطق زلزله‌زده از اروپا کمک خواست

آژانس مدیریت بحران و اورژانس ترکیه در پی زلزله ۷.۷ ریشتری در جنوب این کشور خواستار ارسال کمک از سوی نهاد «عملیات‌های کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی اروپا» شده است.

زلزله در سوریه / ۴۲۷ نفر جان باختند و ۶۳۹ نفر زخمی شدند

منابع خبری در سوریه اعلام کردند که زمین لرزه ی بامداد دوشنبه که مرکز آن ترکیه بود ، تاکنون جان ۸۶ نفر را گرفته است و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

تلویزیون سوریه اعلام کرد که زمین لرزه مخرب جنوب ترکیه به بسیاری از ساختمان‌ها در شهرستان حلب و مناطق دیگر این کشور در مجاورت ترکیه آسیب زده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز در گزارشی اعلام کرد که تخریب بسیار وسیعی در مناطقی از شمال غرب سوریه در نتیجه زمین لرزه رخ داده است.

به گزارش سانا، شماری از ساختمان های استان های حماه، لاذقیه و حلب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه ویران شده است.

از سوی دیگر الجزیره به نقل از منابع پزشکی سوری گزارش داد که ۶ نفر در نتیجه تخریب ساختمان ها در حومه حلب و ادلب جان باختند.

کمیته امداد وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد که حجم تخریب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه در شمال سوریه بسیار بالاست.

اعلام کرد که مناطقی از حلب که ساختمان های آن تخریب شده است، می توان به مناطق "فردوس"، صلاح الدین و بستان القصر اشاره کرد.

منابع میدانی نیز گزارش دادند که برخی ساختمان‌های مسکونی در اطراف لاذقیه در شمال سوریه نیز در نتیجه این زمین لرزه سهمگین ویران شده است.

فیلم لحظه وقوع زلزله در حرم حضرت زینب(س)

۱۱:۴۵ - پوتین: آماده ارایه کمک های لازم به ترکیه بعد از وقوع زلزله شدید هستیم

۱۱:۴۵- دبیرکل ناتو: با ترکیه ابراز همبستگی کامل می کنیم و هم پیمانان درحال بسیج امکانات هستند

۱۱:۴۴- وزیر خارجه انگلیس: لندن آماده کمک به ترکیه است

۱۱:۳۱- وزارت دفاع روسیه: زلزله بامداد امروز بر تجهیزات و تاسیسات نظامی روسیه در سوریه بی تاثیر بود

۱۱:۳۰- مراکز آموزشی و دانشگاه لبنان در پی وقوع زمین لرزه بیش از هفت ریشتری بامداد دوشنبه در جنوب ترکیه تعطیل شد

۱۱:۳۹- رئیس مرکز زلزله نگاری ترکیه درباره وقوع سونامی در استان ای ساحلی ترکیه هشدار داد

۱۱:۲۵- پروفسور دکتر. هالوک اوزنر مدیر رصدخانه کاندیللی دانشگاه بوغازایچی ترکیه، زلزله سحرگاه امروز را بزرگترین زلزله ترکیه پس از زمین لرزه ۱۹۹۹ کاندیللی ترکیه اعلام کرد و گفت: پس لرزه های این زلزله تا یک سال آینده ادامه خواهد داشت.

۱۱-۱۸- شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر ترکیه به نقل از منابع محلی خود در سوریه اعلام کرد که حداقل ۴۲۷ نفر در مناطق مختلف سوریه از جمله در استان های ادلب، حلب، حماه، لاذقیه، طرطوس و رقه در پی زلزله سحرگاه امروز جان خود را از دست داده و صدها نفر مجروح شده‌اند.

۱۰:۴۳- وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه ای حادثه جان باختگان زلزله ترکیه و سوریه را تسلیت گفت و اعلام کرد که قاهره آماده کمک به حادثه دیدگاه این فاجعه است.

۱۰:۴۲- شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در پیامی با تسلیت جان باختگان زمین لرزه ۷.۴ ریشتری ترکیه در صفحه توییتر خود نوشت: «خبر این زلزله بزرگ که جنوب شرق ترکیه را لرزاند، عمیقاً تأسف‌آور است. من عمیق‌ترین تسلیت خود را به برادرم رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و مردم برادر ترکیه به خاطر خسارات جانی و مالی ابراز می‌کنم.»

وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه ای اعلام کرد: پاکستان در همبستگی کامل با ترکیه است و اسلام آباد آماده است تا تمام کمک های ممکن را ارائه کند.

۱۰:۳۵ - فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: براساس آخرین آمار، تاکنون ۲۸۴ نفر جان خود را در زلزله از دست داده و ۲۳۲۳ نفر زخمی شده اند.

وی همچنین اعلام کرد: در این زلزله بیش از ۱۷۰۰ ساختمان به منظور امدادرسانی مناسب، مدارس در مناطق زلزله زده ترکیه به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود.

۱۰:۳۰- شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه نیز به نقل از ایلان ماسک اعلام کرد: "به محض تایید دولت ترکیه، ماهواره های استارلینک را برای جلوگیری از اخلال ارتباط در منطقه زلزله زده آماده خواهیم کرد. "

۱۰:۲۰- قلعه تاریخی غازی آنتپ ترکیه در پی زلزله سحرگاه امروز به طور کامل تخریب شد.

۱۰:۱۷- الهام علی اوف رئیس جمهوری آذربایجان با ارسال پیام تسلیت به دولت و ملت ترکیه اعلام کرد که "ما آماده ایم در این زمان سخت به هر نحو ممکن کمک کنیم و یک تیم امداد و نجات متشکل از ۳۷۰ نفر به منطقه اعزام می شود. "

۱۰:۱۵- شبکه تلویزیونی تی. جی. آر. تی(TGRT) ترکیه اعلام کرد که یگان‌هایی از نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان برای کمک رسانی به مناطق حادثه دیده در ترکیه اعزام می شوند.

۱۰:۰۰ - مرکز زلزله نگاری ترکیه اعلام کرد: تا این لحظه ۶ پس‌لرزه به بزرگی بیش از ۶ ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است.

۹:۴۵ - وزارت دفاع ملی ترکیه نیز پس از وقوع زمین لرزه، از اعزام نیروهای تیپ کمک‌های بشردوستانه نیروهای مسلح ترکیه و هواپیماهای ترابری در چارچوب خواسته‌های سازمان مدیریت بحران این کشور به مناطق زلزله زده خبر داد.

اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه شمار جان باختگان را ۷۷ نفر و شما زخمی ها را ۴۴۰ نفر اعلام کرد.

۹:۳۰- بنا به گزارش ان. تی. وی، «هولوسی شاهین» فرماندار مالاتیا نیز اعلام کرد که تاکنون ۲۴ نفر در این استان جان خود را از دست داده، ۴۲۰ نفر مجروح شده‌اند و ۱۴۰ ساختمان در این زلزله تخریب شده است.

این رسانه به نقل از «صالح آیهان» فرماندار شانلی اورفا نیز اعلام کرد که در این استان تاکنون ۱۷ نفر از شهروندان در پی زلزله جان خود را از دست داده، ۷۷ نفر از شهروندان نیز مجروح شده اند و ۱۹ ساختمان نیز به طور کامل ویران شده است.

وی همچنین از فعال شدن مرکز بحران اضطراری حوادث در وزارت دفاع ملی ترکیه و نیز وارد آمدن خسارت به مراکز نظامی در استان‌های قهرمان مارش، مالاتیا، غازی آنتپ، دیاربکر، آدانا، هاتای، کیلیس و عثمانیه ترکیه خبر داد و گفت: ارزیابی میزان خسارت ادامه دارد.

۸:۳۰- بنا به اعلام شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه، این زلزله در ۱۰ استان ترکیه خسارت جانی و مالی شدید وارد آمده و بر اساس اطلاعات اولیه، ۱۷ نفر در «شانلی اورفا» و هفت نفر در «عثمانیه» جان خود را از دست داده اند.

«اردینچ یلماز» فرماندار عثمانیه اعلام کرد که ۶۵ ساختمان در این شهر به طور کامل تخریب شده و ساختمان های زیادی نیز آسیب دیده است.

این رسانه به نقل از «علی احسان سو» فرماندار دیار بکر نیز از آسیب گسترده به صدها ساختمان و نیز مجروح شدن ۷۹ ساکن این استان خبر داد.

غازی‌آنتپ اندکی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از هاب‌های صنعتی ترکیه است که در مرز سوریه قرار دارد.

زلزله غازی‌آنتپ در لبنان، عراق، سوریه و قبرس نیز احساس شد.

۷:۴۰- تلویزیون سوریه اعلام کرد که در زلزله این کشور تاکنون ۲۳۷ نفر کشته و ۶۳۹ نفر زخمی شده اند.

۷:۳۰- صالح آیهان استاندار استان شانلی‌اورفا گفت که زلزله باعث تخریب ساختمان‌ها در این استان شده است. او از مردم خواست تا به مناطق امن بروند.

به گفته شاهدان، این زلزله حدود یک دقیقه ادامه داشت و باعث وحشت مردم شد. بسیاری از مردم در سرمای زمستانی به خیابان‌ها آمده اند.

بر اساس این گزارش، کانون این زلزله در ۲۳ کیلومتری شرق نورداغ در استان غازی‌آنتپ و در عمق ۲۴ کیلومتری زمین قرار داشت.

مرکز زمین شناسی آمریکا قدرت این زمین لرزه را ۷.۸ ریشتر در «غازی انتپ» و عمق آن را ۱۷.۹ کیلومتری زمین اعلام و اضافه کرد که ۱۵ دقیقه بعد از آن پس لرزه دیگری به بزرگی ۶.۷ ریشتر در حوالی همان منطقه رخ داد.

۷:۲۹- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که امیدوارم این فاجعه را به کمک هم و با کمترین میزان تلفات هرچه زودتر پشت سر بگذاریم.

اردوغان در توئیتی نوشت: تمام دستگاه‌ها به علت زمین لرزه قهرمان ماراش و با هماهنگی مدیریت حوادث وفوریت‌ها در حالت آماده باش قرار دارند.

اردوغان همچنین گفت که تیم‌های امداد و نجات فورا به مناطق زمین لرزه اعزام شده اند.

اداره کل حوادث غیرمترقبه ترکیه زمان این زمین‌لرزه را ساعت ۰۴.۱۷ دقیقه به وقت محلی و عمق آن را ۷ کیلومتر اعلام کرد.

علاوه بر ترکیه، در کشورهایی چون سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان نیز این زمین لرزه شدید احساس شده است.

مقام‌های آنکارا در پی وقوع زلزله مهیب در جنوب ترکیه، بالاترین وضعیت هشدار اضطراری را در این کشور اعلام کردند.

اداره مدیریت بحران و اورژانس ترکیه گفت که این زلزله در مناطق مختلف کشور از جمله آنکارا و آنتالیا نیز احساس شد.

۶:۳۰- وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که تیم‌های امداد و نجات از تمام این کشور راهی منطقه زلزله زده هاتای و غازی انتپ شده اند.

درحالی که اداره مدیریت بحران و اورژانس ترکیه اعلام کرد که این زلزله ۷.۴ ریشتر قدرت داشت، مرکز لرزه نگاری مدیترانه ای اروپا قدرت این زمین لرزه ۷.۷ ریشتر و مراکز لرزه نگاری آمریکا قدرت آن را ۷.۸ ریشتر اعلام کردند.

این زمین لرزه در شهرستان پازارجیک در استان قهرمان مارش در جنوب ترکیه رخ داده است.

در همین حال، شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع پزشکی سوری گزارش داد که ۶ نفر در نتیجه تخریب ساختمان ها در حومه حلب و ادلب جان باختند.

کمیته امداد وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد که حجم تخریب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه در شمال سوریه بسیار بالاست و از جمله مناطقی که ساختمان های آن تخریب شده است، می توان به فردوس، صلاح الدین و بستان القصر اشاره کرد.

منابع میدانی نیز گزارش دادند که برخی ساختمان‌های مسکونی در اطراف لاذقیه در شمال سوریه نیز در نتیجه این زمین لرزه سهمگین ویران شده است.
۶:۲۹ - تلویزیون سوریه هم اعلام کرد که زمین لرزه مخرب جنوب ترکیه به بسیاری از ساختمان‌ها در شهرستان حلب و مناطق دیگر این کشور در مجاورت ترکیه آسیب زده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش کرد که تخریب بسیار وسیعی در مناطقی از شمال غرب سوریه در نتیجه زمین لرزه رخ داده و شماری از ساختمان های استان های حماه، لاذقیه و حلب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه ویران شده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه در ترکیه، ساختمان‌های زیادی را ویران کرده و تیم‌های نجات و جستجو فعالیت خود را آغاز کرده اند.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نیز در این باره گفت که عملیات نجات در منطقه زلزله زده در جنوب ترکیه را مدیریت می کنیم.

سویلو همچنین از وقوع چندین پس لرزه در منطقه زمین لرزه در جنوب ترکیه خبر داد.

۶:۲۹ - تلویزیون سوریه هم اعلام کرد که زمین لرزه مخرب جنوب ترکیه به بسیاری از ساختمان‌ها در شهرستان حلب و مناطق دیگر این کشور در مجاورت ترکیه آسیب زده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش کرد که تخریب بسیار وسیعی در مناطقی از شمال غرب سوریه در نتیجه زمین لرزه رخ داده و شماری از ساختمان های استان های حماه، لاذقیه و حلب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه ویران شده است.

۶:۳۰- وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که تیم‌های امداد و نجات از تمام این کشور راهی منطقه زلزله زده هاتای و غازی انتپ شده اند.

درحالی که اداره مدیریت بحران و اورژانس ترکیه اعلام کرد که این زلزله ۷.۴ ریشتر قدرت داشت، مرکز لرزه نگاری مدیترانه ای اروپا قدرت این زمین لرزه ۷.۷ ریشتر و مراکز لرزه نگاری آمریکا قدرت آن را ۷.۸ ریشتر اعلام کردند.

این زمین لرزه در شهرستان پازارجیک در استان قهرمان مارش در جنوب ترکیه رخ داده است.

۰۴:۵۰- شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع پزشکی سوری گزارش داد که ۶ نفر در نتیجه تخریب ساختمان ها در حومه حلب و ادلب جان باختند.

۰۴:۴۰- کمیته امداد وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد که حجم تخریب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه در شمال سوریه بسیار بالاست و از جمله مناطقی که ساختمان های آن تخریب شده است، می توان به فردوس، صلاح الدین و بستان القصر اشاره کرد.

۴:۳۰- منابع میدانی نیز گزارش دادند که برخی ساختمان‌های مسکونی در اطراف لاذقیه در شمال سوریه نیز در نتیجه این زمین لرزه سهمگین ویران شده است.

۰۴:۱۷- زمین لرزه ای به قدرت ۷.۸ ریشتر جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
کد خبر: 38958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha