مشکل تورم را نمی توان با فشار دادن یک دکمه  حل کرد/  تا زمانی که دولت معتقد است جراحی اقتصاد با ارز ترجیحی سیاست درستی بوده وضعیت همین است

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: بخشی از تورمی که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم ماحصل جراحی اقتصادی است که قرار بود بیمار را معالجه کند در حالی که نه تنها بیمار را درمان نکرد بلکه با قطع پای بیمار او را به اغما برد!  زمانی که دولت به صورت رسمی ارز ۴۲۰۰ را حذف کرد به دلیل در دست نداشتن ابزارهای کنترلی و وجود شبکه های انحصاری و عدم توفیق دولت در برخورد با شبکه های انحصاری شکل گرفته در بخش های مختلف اقتصاد کشور عملا تورم تولید افزایش یافت.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص کاهش نرخ تورم و سیاست هایی که در کنار هم برای کنترل نرخ تورم باید دیده شود گفت: مساله کاهش نرخ تورم موضوعی نیست که با یکی دو آیتم مثل افزایش نرخ بهره رقم بخورد، یعنی کاهش و کنترل نرخ تورم را با فشار دادن یک دکمه نمی توان حل کرد، بلکه برای تحقق این خواست مهم مردم باید چند آیتم وسیاست همزمان انجام شود تا دولت بتواند تورم را کنترل کند.

عبدی در این باره خاطر نشان کرد: کنترل و کاهش نرخ تورم وابسته به یافتن دلایلی است که منجر به وقوع این وضعیت در اقتصاد ایران شده است چرا که افزایش نرخ تورم چندین دلیل دارد که بخشی از آن مرتبط با سیاستهای غلط دولت است.

بیژن عبدی اقتصاد دان در خصوص جراحی اقتصادی و تبعات تورم زایی آن توسط دولت سیزدهم توضیح داد و گفت: بخشی از تورمی که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم ماحصل جراحی اقتصادی است که قرار بود بیمار را معالجه کند در حالی که نه تنها بیمار را درمان نکرد بلکه با قطع پای بیمار او را به اغما برد! زمانی که دولت به صورت رسمی ارز ۴۲۰۰ را حذف کرد به دلیل در دست نداشتن ابزارهای کنترلی و وجود شبکه های انحصاری و عدم توفیق دولت در برخورد با شبکه های انحصاری شکل گرفته در بخش های مختلف اقتصاد کشور عملا تورم تولید افزایش یافت به گونه ای که در فاصله کوتاهی تورم تولید چند برابر افزایش یافت.

وی در این باره توضیح داد: در این برهه نیاز تولید کننده به تامین نقدینگی چند برابر بالا رفت و بنگاه داری که برای تامین نقدینگی خود به سمت بانک رفت در نهایت این روند به چرخه خلق پول بیشتر و تورم زایی بالاتر دامن زد. در چنین فرآیندی مشخص است قیمت تمام شده وهزینه کالاها به شدت افزایش می یابد و تورم به چند قلم کالا محدود نمی شود بلکه به همه کالاها سرایت می کند، ضمن اینکه تورم افزایش یافته دلار را هم تحت تاثیر قرار می دهد و نیاز به نقدینگی در جامعه را تشدید می کند.

بیژن عبدی معتقد است: تا زمانی که دولت معتقد است سیاست غلط جراحی اقتصاد با ارز ترجیحی درست بوده وضعیت کماکان همین است و همچنان شاهد افزایش نرخ تورم خواهیم بود. ارز پاشی و عرضه سکه و طلا به صورتی موقتی عمل می کند بنابراین نمی تواند فشار تورمی را از روی اقتصاد بردارد. دولت باید به این موضوع واقف باشد که موتور تولید تورم باید خاموش شود و جلوی خلق پول توسط شبکه بانکی به ویژه بخش خصوصی گرفته شود. عملکرد بانکهای خصوصی متاسفانه آنچنان که باید و شاید تحت نظارت آنلاین بانک مرکزی نیست.

وی در این باره تصریح کرد: بانکها تراز تبادلات بین بانکی را برای بانک مرکزی می فرستند در حالی که هزاران معامله انجام می شود ترازهای دو سه هفته یک بار در قالب سی دی به عنوان دیتا به بانک مرکزی ارسال می شود اما در این فرآیند فسادهای زیادی شکل می گیرد بنابراین اولین کاری که دولت برای خاموش کردن موتور تورم باید انجام دهد مانع تراشی های بزرگ در برابر خلق پول در بانکهای خصوصی است و مانع بورس بازی روی دلار شوند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: اینکه عملا در بازار غیر رسمی امکان خرید و فروش ارز وجود داشته باشد وبه عرضه کننده و خریدار امکان داده شود تا به قیمت دلخواه ارز را بین خود مبادله کنند به این معناست که دولت و بانک مرکزی عملا به کسانی که دارنده نقدینگی در بازار غیررسمی هستند اجازه کنترل نرخ ارز را داده بنابراین طبیعی است بازار دائما نوسانی و به هم ریخته باشد.

وی در این باره افزود: علی رغم تلاش دولت برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در آخرین لحظات کاری روز شاهد اعلام قیمت دلار هستیم که روی نرخ ۴۰ هزار تومان اتفاق می افتد. دولت باید ابزارهای کنترل نرخ تورم و نرخ ارز را با هم به کار بگیرد. به عنوان مثال شبکه های انحصاری واردات کالا هیچگاه از حاشیه سود خود نمی گذرند ضمن اینکه به نظر می رسد دولت یا با اینها رودربایستی دارد یا زورش به شبکه های انحصاری نمی رسد یا نمی خواهد به این موضوع ورود پیدا کند، موضوعی که سبب شده شبکه های انحصاری واردات کالا هر کاری که می خواهند انجام دهند به طوری که تا ماه های گذشته ارز را با قیمت ۴۲۰۰ می گرفتند با مردم ۳۰ هزار تومان حساب می کردند امروز ۲۸۵۰۰ می گیرند با مردم ۴۵ هزار تومان حساب می کنند چرا که در نبود نظارت هیچگاه مایل نیستند حاشیه سود خود را از دست بدهند.

بیژن عبدی اقتصاد دان در پایان گفت و گو توضیح داد: قطع به یقین دولت برای کاهش و کنترل نرخ تورم باید پکیجی از سیاست ها و نظارت ها و برخوردها را در کنار هم به کار بگیرد مثل برخورد با شبکه های انحصاری واردات کالا با ارز ترجیحی. عدم اراده دولت برای برخورد با مفاسدی که در این شبکه ها رخ می دهد و عدم اعمال و اجرای سیاست هایی که منتج به کنترل نرخ تورم می شود قطع به یقین به اقتصاد این پالس را می دهد که نرخ تورم افزایش می یابد چرا که اراده ای برای کاهش و کنترل تورم وجود ندارد.

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 38942

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha