شورای رقابت، بورس را نزولی کرد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه، ۱۶بهمن‌ماه) با ۱۷ هزار و ۵۹ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایرنا، تصمیم شورای رقابت در توقف عرضه خودرو در بورس کالا موجب نزولی شدن بازار سرمایه شد. طی چند ماه اخیر با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا، ضمن خروج خودروسازان از زیان، حباب قیمت‌ها در بازار آزاد هم کاهشی شده بود اما مداخله شورای رقابت سبب معکوس شدن روند بازار خودرو و متعاقبا نزول بازار سرمایه شده است.

شاخص هم‌وزن با هفت ‌هزار و ۴۰۵ واحد کاهش به ۴۸۰ هزار و ۱۵۲ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۳۹۹ واحد افت به ۲۸۵ هزار و ۲۵۳ واحد رسید.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۹ میلیارد و ۵۵۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۷ هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین پتروشیمی فناوران (شفن) با ۱۴۲ واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۳۵ واحد، بانک سینا (وسینا) با ۹۱ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۸۲ واحد و بیمه دانا (دانا) با ۷۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و ۴۸۳ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۱۳۵ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۹۴۹ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۹۴۹ واحد و ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۷۶۰ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، امروز نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بانک تجارت (وتجارت)، پالایش نفت تهران (شتران)، بانک ملت (وبملت) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۲۱۳ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۳۷ واحد رسید.

در این بازار بیش از هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۸۰ هزار و ۵۸۷ نوبت بود.

پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، بیمه سامان (بساما)، پتروشیمی مارون (مارون) و مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پلیمر آریاساسول (آریا)، بانک دی (دی) و مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 38940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha