مسکن ملی با افزایش قیمت مصالح ساختمانی به مشکل خورد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مسکن ملی تلاش شد تا برخی مشکلات مسکن مهر برطرف شود گفت: مشکلات مسکن مهر را در مسکن ملی برطرف کردیم اما این روزها با گرانی مصالح ساختمانی و آهن روند ساخت تا حدودی با مشکل مواجه شده است.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  با افتتاح اولین واحدهای مسکن ملی از طریق ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهوری، وعده دولت دوازدهم مبنی بر واگذاری این واحدها تا قبل از سال ۱۴۰۰ تا حدودی به واقعیت تبدیل شد.

روز گذشته بیش از ۱۱۶۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن به مرحله بهره برداری رسید و به مالکان آن واگذار شد. اما به نظر می رسد با توجه به اینکه برای مسکن ملی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه احداث قرار گرفته است و کمتر از یک سال به پایان دولت دوازدهم باقی مانده است تعداد زیادی از این واحدها برای واگذاری به دولت بعدی منتقل خواهد شد.

سوالی که این روزها برخی از کارشناسان مطرح می کنند این است که آیا مسکن ملی نیز همانند مسکن مهر که به دولت بعدی منتقل شد و اتمام آن طولانی شد آیا به دولت آِینده برای تکمیل واحدهای مسکونی محول خواهد شد؟

آیا مسکن ملی هم به سرنوشت مسکن مهر دچار می شود؟
حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این پرسش که  آیا مسکن ملی نیز یه سرنوشت مسکن مهر که با موکول شدن به دولت بعدی طولانی شد دچار خواهد شد؟ گفت: مجموع واحدهایی که برای مسکن ملی در شهرهای جدید مقرر شده احداث شود ۱۲۰ هزار واحد مسکونی است که حدود ۵۲ هزار واحد آن در شقوق مخنلف برای احداث آغاز شده است. همچنین ۶۸ هزار واحد مسکونی نیز در شقوق مخنلف روز گذشته با فرمان رئیس جمهور آغاز شد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه سه سال دیگر حکم مدیر عاملی بنده در شهرهای جدید تمدید شده است این ماموریت در دولت بعدی نیز ادامه خواهد داشت افزود: نکته ای که در ابتدای برنامه مسکن ملی مطرح شد از سوی برخی ارگان ها و نهادها مورد توجه قرار گرفت و با امضای تفاهمنامه ها تعداد مسکن ملی که قرار بود در ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خلاصه شود تعداد این واحدهای مسکونی از مرز ۴۰۰ هزار واحد مسکونی عبور کرد.

طاهرخانی ادامه داد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی و هدف طرح اقدام ملی مسکن تلاش بر این است تا مسکن ملی در زمین هایی احداث شود که مشکلات خدمات زیربنایی کمتری داشته باشد. عموم واحدهای مسکن ملی در بافت فرسوده و در مناطق و شهرهایی احداث خواهد شد که دسترسی به خدمات پایه مورد هدف است. بنابراین در مسکن ملی تلاش شد تا تمرکز و انرژی مثل مسکن مهر که به نصب انشعابات و خدمات زیربنایی معطوف بود به این مشکلات درگیر نشود.

مدیر عامل شهرهای جدید با اشاره به اینکه برای نصب انشعابات برق در مسکن مهر شهر جدید پردیس دو سال و نیم منتظر نصب و راه اندازی یک پست ۶۳ کیلوولت ماندیم اظهار داشت: در مسکن مهر پردیس ماهها منتظر اتمام پروژه انتقال آب به طول ۸ کیلومتر ماندیم. به نظر بنده این منتظر ماندن برای پروژه بزرگی مثل مسکن مهر چندان نمی توانست مناسب باشد.

طاهرخانی خاطر نشان کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی، هیچ واحد مسکن مهری با نواقص به متقاضی تحویل نمی‌شود؛ هر نقصی باشد، پیمانکاران موظف به رفع آن هستند. ممکن است در برخی پروژه‌ها، پیمانکاران اهلیت نداشته نباشند و تعداد بسیار کمی از واحدها دارای ایراداتی باشد؛ اما در مجموع شرکت عمران شهرهای جدید مکلف به رفع ایرادات است.

به گفته وی، برای مثال، در شرکت عمران شهر جدید پردیس، واحد رفع نقص ایجاد شده تا به شکایات متقاضیان رسیدگی شود. بخش عمده‌ای از پروژه‌های مسکن مهر از لحاظ مقررات ملی ساختمان و نما مناسب‌سازی شده و اگر واحدها بی‌کیفیت بود، با این قیمت‌ها خرید و فروش نمی‌شد.

وی افزود: این مشکلات در مسکن مهر ما را با تجربه کرد و باعث شد تا در مسکن ملی، پروژه را در مقیاس های کوچک تر ببینیم بنابراین تلاش شد تا مشکلات خدمات زیر بنایی که مسکن مهر را به تاخیر انداخت در مسکن ملی نداشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آورده متقاضیان مسکن ملی از همان روزهای نخست آغاز این پروژه ملی مورد بحث و انتقاد بود. با توجه به اینکه میزان قیمت تمام شده در مسکن ملی یک قیمت ثابت ندارد؟ آیا قرار است که سقف آورده متقاضیان مسکن ملی که در مرحله نخست ۴۰ میلیون تومان بود در مرحله دوم افزایش یابد؟ گفت: طبق آخرین تصمیم وزارت راه و شهرسازی مقرر شده تا ساخت مسکن ملی در هر متر مربع ۲.۷ میلیون تومان باشد. این مبلغ به عنوان هزینه ساخت وحدت رویه شده است و مبنای ما نیز همین است.

وی تاکید کرد: تحولات قیمتی در مصالح ساختمانی و آهن و میلگرد یک مقدار وضعیت ساخت و ساز مسکن ملی را با مشکل مواجه کرده است. اما هنوز تصمیمی بر آورده بعدی متقاضیان مسکن ملی گرفته نشده است.

واحدهای مسکن مهر خالی مالیات می دهند؟
طاهرخانی همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می شود تعداد زیادی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شهرهای جدید به خصوص شهر جدید پردیس مربوط به واحدهای مسکونی مهر است. آیا از این واحدها نیز قرار است مالیات دریافت شود؟ گفت: قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه یک قانون عمومی است و شامل حال واحدهای مسکونی مهر و مسکن ملی نیز خواهد شد.

وی افزود: به صورت پایلوت ۳ نقطه از شهر جدید پردیس را مورد ارزیابی قرار دادیم متوجه شدیم که سکونت در این واحدها با سایر نقاط شهر از لحاظ خالی بودن تفاوت معناداری نداشت.

انتهای پیام/

۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 3882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha