نرخ بهره آمریکا ۰.۲۵ درصد واحد افزایش یافت + نمودار

فدرال رزرو در اولین نشست خود در سال ۲۰۲۳، نرخ بهره را با افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی به ۴.۷۵ درصد رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ساعاتی قبل نشست فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره برگزار کرد که به موجب آن نرخ بهره آمریکا در هشتمین اقدام برای مقابله با اژدهای تورم با افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی به ۴.۷۵ درصد رسید. این عدد آخرین بار در سال ۲۰۰۷ تکرار شده بود و فاصله چندانی با سقف خود در آن سال یعنی ۵.۲۵ درصد ندارد. تا قبل از اعلام رسمی نیز، بازارها انتظار یک افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی را داشتند و همین موضوع باعث شد تا بازارهای سرمایه‌گذاری با افزایش تقاضا به آن واکنش دهند.

افزایش نرخ بهره که به عنوان اصلی‌ترین ابزار بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم شناخته می‌شود، طی سال ۲۰۲۲ وارد دوره خاصی شد و اکثر اقتصادهای توسعه یافته برای جلوگیری از افزایش‌های بیشتر شاخص قیمت مصرف کننده، نرخ بهره بانک‌های مرکزی خود را با افزایش‌های کم‌سابقه‌ای همراه کردند. فدرال رزرو نیز در این میان به عنوان بانک مرکزی بزرگترین اقتصاد دنیا، تاکنون ۸ بار نرخ بهره خود را افزایش داده است که ۴ مورد آن افزایش‌های ۰.۷۵ واحد درصدی بود که نشان از جدیت این موضوع داشت.

نرخ بهره آمریکا ۰.۲۵ درصد واحد افزایش یافت + نمودار

نرخ تورم در کشور آمریکا که در نقطه اوج خود در ماه آپریل ۲۰۲۲ عدد ۹.۱ درصد را به ثبت رسانده بود، چند ماهی است که با روندی کاهشی روبرو شده و در آخرین آمار به عدد ۶.۵ درصد کاهش یافته است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تا به اینجای کار، فدرال رزرو در حرکت به سمت هدف خود موفق بوده اما همچنان با هدف نهایی یعنی تورم ۲ درصدی فاصله زیادی دارد. از همین رو کارشناسان اعتقاد دارند که روند افزایش نرخ بهره می‌توان تا اعداد ۵ درصد و یا بالاتر نیز ادامه داشته باشد اگرچه سرعت آن نسبت به قبل کاهشی خواهد بود. این موضوع از سمتی نگرانی بابت رکود در اقتصاد جهانی را نیز افزایش داده و برخی عنوان می‌کنند ثبات نرخ بهره در اعداد بالای ۵ درصد برای یک دوره چند ماهه می‌تواند جهان را در یک رکود اقتصادی فرو ببرد. از سمت دیگر اما برخی آمارها همچون شاخص مدیران خرید (PMI)، تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ بیکاری و... فعلا در وضعیت مناسبی به سر می‌برند و نشانه‌ای از رکود را مخابره نکرده‌اند. به هرحال وضعیت همچنان به صورت کامل واضح نیست و این موضوع می‌تواند کار را برای سیاستگذاران در سطوح دشواری نگه‌ دارد.

تا قبل از انتشار خبر افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بازارهای جهانی با رنگی سرخ به استقبال این نشست رفته بودند و کاهش‌های تا بیش از ۳ درصدی را نیز برای برخی کامودیتی‌ها شاهد بودیم. اکنون اما آرامشی نسبی به بازارها بازگشته است و شاهد برگشت قیمت‌ها هستیم. در زمان نگارش این گزارش، هر بشکه نفت پایین‌تر از ۸۳ دلار معامله می‌شود، طلا در محدوده ۱۹۲۵ دلار بر اونس قرار دارد و مس نیز در مرز ۹هزار دلار در هر تن در حال نوسان است.

۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 38819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha