از توان و وسعت پاسخ ایران باخبرند

دکتر بسام روبین در یادداشتی نوشت: کشورهای عربی از همکاری با آمریکا در اشغال عراق درس سختی گرفتند و اگر زمان به گذشته باز می‌گشت دیگر اقدامی ضد عراق انجام نمی‌دادند بلکه زخم‌هایشان را از طریق روش‌های دیپلماتیک درمان می‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، صدای تبل جنگ از زمانی شنیده شد که توافق هسته ای به کما رفت و هنوز هیچ پزشکی نتوانسته درمانی برایش بیابد آن هم به دلیل اصرار و پافشاری اسراییل برای تقابل با ایران.

جدی‌ترین تهدید و اصلی‌ترین مانع در برابر سیاست‌های متجاوزانه اسرائیل در منطقه، ایران است و مسئله نگران‌کننده این است که آمریکا و اسرائیل برای حمله به ایران، نیازی به کسب اجازه از کسی ندارند و در این بین حتی به موقعیت و امنیت دوستان و هم‌پیمانان منطقه‌ای خودشان نیز توجه نخواهند کرد.

البته بر مبنای جلسات و دیدارهایی که در خصوص بررسی احتمال حمله به ایران انجام شده، آمریکا و اسرائیل به خوبی از توان و حجم واکنش گسترده تهران به هرگونه حمله احتمالی مطلع هستند. پاسخی که ممکن است از لبنان، یمن، سوریه یا عراق آغاز شود و البته نیروهای مقاومت فلسطین را نیز نباید فراموش کرد. ممکن است اهداف مورد نظر ایران در اسرائیل و حتی اهداف آمریکایی در منطقه به صورت همزمان هدف قرار بگیرند.

با این وجود آمریکا طبق عادت همیشگی در راستای حمایت از اسرائیل و کاهش فشارها روی این رژیم حاضر است بی‌گناهان زیادی در این مسیر قربانی شوند و در همین راستا برخی از کشورهای منطقه را در تیررس موشک‌ها و پرنده‌های بدون سرنشین ایران قرار دهد. حتی از بعضی کشورهای منطقه درخواست می‌کند تا مواضعی ضدایرانی اتخاذ کنند، از اسرائیل حمایت کنند و به منظور روشن کردن آتش جنگ در منطقه در راستای حمایت از امنیت اسرائیل و استمرار نفوذ آمریکا به اقدامات تحریک‌آمیز دست بزنند.

اطمینان دارم که ابعاد این سناریو برای کشورهای عربی منطقه روشن شده و برخی از آنها میزان خطرآفرینی موضع‌گیری در حمایت از آمریکا و اسرائیل را به خوبی فهمیده‌اند و می‌دانند چنین اقدامی علیه ایران به سود اعراب نیست.

کشورهای عربی از همکاری با آمریکا در اشغال عراق درس سختی گرفتند و اگر زمان به گذشته باز می‌گشت دیگر اقدامی ضد عراق انجام نمی‌دادند بلکه زخم‌هایشان را از طریق روش‌های دیپلماتیک درمان می‌کردند.

با این وجود در هر دوره‌ای برخی کشورها به دنبال بهره‌برداری از تنش‌آفرینی و حتی جنگ افروزی هستند چرا که از این طریق قادر به ارتزاق و استمرار بقای خودشان خواهند بود.

شاید اگر جنگ اوکراین در جریان نبود، تهدید نظامی علیه ایران بعید نبود اما با وجود این جنگ، اقدام اسرائیل یا آمریکا در مورد ایران محتمل به نظر نمی‌رسد و تنها امکان انجام حملاتی محدود و به صورت ناشناس وجود دارد.

در واقع این موضوع نشان‌دهنده ترس آمریکا و اسرائیل از رویارویی مستقیم با ایران است.

آن چیزی که باید برای جهان عرب مهم باشد این است که نباید اجازه بدهیم با ماجراجویی و اقدامات نادرست در مسیر خدمت به آمریکا و اسرائیل که برخی از دولت‌های عرب را قربانی سیاست‌ها و اهدافشان می‌کنند با آینده منطقه بازی شود و ویرانی و خون‌ریزی به بار آید.

ایران هم در این مسئله وظیفه دارد تنش‌ها را در منطقه کاهش بدهد و به دنبال تقویت همکاری‌های دیپلماتیک با کشورهای عربی منطقه به صورت شفاف و علنی باشد تا پروژه‌های صهیونیست‌ها تحقق پیدا نکند.

۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
کد خبر: 38817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha