درآمد گردشگری ترکیه به ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد

ایرانی‌ها در رتبه پنجم پرترددترین مسافران خارجی به کشور ترکیه قرار گرفته‌اند و سهم مهمی در افزایش درآمدهای گردشگری این کشور در سال گذشته میلادی داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات ترکیه، این کشور در سال گذشته میلادی درآمدهای حاصل از گردشگری خود را با افزایش ۵۳.۴ درصدی به ۴۶.۳ میلیارد دلار رسانده است و درحالی که هزینه سفرهای شخصی ۳۴.۵ میلیارد دلار از کل درآمد گردشگری ترکیه را تشکیل می‌دهد، ۱۱.۸ میلیارد دلار نیز از محل تورهای گردشگری به جیب ترکیه رفته است.

گردشگران در سال ۲۰۲۲ بیشتر برای سرگرمی، فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی از ترکیه بازدید کردند که ۶۷.۱ درصد از بازدیدکنندگان این کشور را شامل شده است و تنها حدود ۴.۶ درصد از گردشگران با انگیزه‌های تجاری به ترکیه سفر کرده‌اند.

گردشگران آلمانی با ۵.۷ میلیون نفر، چشمگیرترین حضور را در ترکیه در سال ۲۰۲۲ داشتند و پس از آن روس‌ها با ۵.۲ میلیون نفر، بریتانیایی‌ها با ۳.۳ میلیون نفر، بلغاری‌ها با ۲.۹ میلیون نفر و ایرانی‌ها با ۲.۳ میلیون نفر قرار دارند.

با رفع محدودیت‌های کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۲، گردشگران روس‌ تا حدودی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی به دنبال جنگ روسیه در اوکراین، استقبال زیادی از ترکیه کردند؛ همچنین تخمین زده می‌شود صدها هزار روس در سال گذشته به عنوان پناهگاهی برای سرمایه‌گذاری در املاک و سایر دارایی‌ها به ترکیه مهاجرت کرده‌اند.

استانبول، معروف‌ترین شهر ترکیه و بزرگ‌ترین شهر آن از نظر جمعیت، با میزبانی از بیش از ۱۶ میلیون گردشگر، برترین جاذبه برای بازدیدکنندگان خارجی بوده است و پس از آن شهر تفریحی آنتالیا با ۱۲.۸ میلیون بازدیدکننده قرار دارد. در حالی که اِدرنه، شهری در شمال غربی ترکیه در مرز بلغارستان و یونان، پذیرای ۴.۶ میلیون گردشگر بوده است.

بر اساس آمار رسمی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۴.۶ میلیون گردشگر خارجی جذب کرد که نسبت به سال قبل ۸۰.۳ درصد افزایش داشته است.

اگر شهروندان ترکیه‌ای که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز به این تعداد اضافه شود، شمار ورودی‌ها به ترکیه در سال ۲۰۲۲ به ۵۱.۴ میلیون نفر می‌رسد که فاصله اندکی با رقم ۵۱.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری کرونا دارد.

«مهمت نوری ارسوی» ـ وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ـ اظهار کرده که انتظار می‌رود تعداد ورودی‌های خارجی به این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون برسد، پیش از آن‌که در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون برسد. او همچنین چشم‌انداز درآمدهای گردشگری ترکیه را در پنج سال آینده، ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 38810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha