استانی که رکورد بیکاری را زده است + نمودار استانها

آمار بیکاری کشور به تفکیک هر استان برای فصل پاییز چه اطلاعاتی در خود دارد؟ کدام استان ها وضعیت بهتری دارند و کدام استان ها بیکاری بیشتری تجربه می کنند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بررسی وضعیت نرخ بیکاری پاییز به تفکیک استان‌های کشور در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در استان‌های «کردستان»، «لرستان» و «سیستان و بلوچستان» وضعیت نرخ بیکاری وخیم‌تر شده است. نرخ بیکاری کردستان ۱.۵ برابر بیشتر از میانگین کل کشور است و بالاترین رکورد را در میان سایر استان‌ها داشته است.

نرخ بیکاری در پاییز امسال ۸.۲ درصد به ثبت رسیده و نسبت به رقم ۸.۹ درصدی پاییز سال گذشته، کاهش پیدا کرده است. این کاهش بیکاری اما به‌تنهایی نشانه بهبود وضعیت بازار کار نیست؛ چراکه زمانی می‌توان از کاهش نرخ بیکاری خشنود شد که این افت، با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی همراه باشد، اما نرخ مشارکت پاییز امسال یعنی «جمعیت متقاضی کار»، از سال گذشته تاکنون تقریبا تغییری نکرده است.

تعمیم بررسی نرخ بیکاری به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد در پاییز ۱۴۰۱، نرخ بیکاری در ۱۱ استان رشد داشته و بیشترین میزان این نرخ در استان «کردستان» به ثبت رسیده است.

استانی که بیکاری در آن رکورد زده است + نمودار استانها

بیکاری «کردستان» ۱.۵ برابر بیشتر از میانگین کشوری

بیشترین نرخ بیکاری ثبت‌شده در بین استان‌های کشور متعلق به استان «کردستان» برابر با ۱۳.۸ درصد بوده که حدود ۱.۵ برابرِ میانگین کشوری است. این نرخ از پاییز سال گذشته تاکنون حدود سه واحد درصد بیشتر شده است.

استان «لرستان» نیز با نرخ بیکاری ۱۳.۳ درصد و افزایش نیم درصدی نسبت به سال گذشته در رتبه دوم بیشترین نرخ بیکاری در پاییز امسال قرار داشته و استان‌های «کرمانشاه»، «سیستان و بلوچستان» و «هرمزگان» نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۱ قرار دارند.

در مقابل، کمترین نرخ بیکاری برای استان «خراسان رضوی» با ۴.۹ درصد ثبت شده است. نکته مهم در این مقایسه آن است که علاوه بر کاهش بیکاری در این استان، نرخ مشارکت اقتصادی نیز ۲.۳ واحد درصد از پاییز سال قبل بیشتر شده و به ۴۵ درصد رسیده است. به عبارتی می‌توان گفت در پاییز امسال بهترین وضعیت اشتغال در میان استان‌های کشور متعلق به «خراسان رضوی» بوده است.

استان‌های «مازندران» و «قزوین» نیز با نرخ بیکاری کمتر از ۶ درصد، پس از «خراسان رضوی»، پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری را در این مقطع زمانی به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین افزایش بیکاری در سیستان و بلوچستان

مقایسه آمار بیکاری پاییز امسال با سال گذشته نشان می‌دهد در ۱۱ استان کشور نرخ بیکاری بیشتر شده است.

بر این اساس، نرخ بیکاری در «سیستان و بلوچستان»، «آذربایجان شرقی»، «کردستان»، «گلستان»، «همدان»، «زنجان»، «سمنان»، «البرز»، «لرستان»، «خراسان شمالی» و استان «مرکزی» نسبت به پاییز سال گذشته افزایش یافته است. این نرخ در «خراسان جنوبی» بدون تغییر و در مابقی استان‌ها کاهش یافته است.

در این مقایسه، استان «سیستان و بلوچستان» با افزایش ۳.۵ واحد درصدی، بیشترین افزایش نرخ بیکاری را نسبت به پاییز گذشته تجربه کرده است. آذربایجان شرقی و کردستان نیز به ترتیب در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند.

به عبارت دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت بیکاری در استان‌هایی نظیر کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان وخیم‌تر شده است. البته در مقابل، بیشترین کاهش نرخ بیکاری نیز در استان‌های «هرمزگان»، «آذربایجان غربی» و «اردبیل» ثبت شده است.

«زنجان» در صدر مشارکت اقتصادی

نرخ مشارکت اقتصادی در استان «زنجان» با افزایش ۷ درصدی نسبت به پاییز ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد رسیده است. پس از آن استان‌های اردبیل و گیلان در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

کمترین میزان نرخ مشارکت اقتصادی نیز متعلق به ایلام با ۳۱.۷ درصد است که این نرخ نسبت به سال گذشته ۲.۳ واحد درصد کاهش یافته است.

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 38787
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha