کدام شهرها تا سال ۲۰۵۰ به جمعیت بالای ۱۰ میلیون می‌رسند؟ تهران کی ۱۰ میلیونی می‌شود؟ + اینفوگرافیک

موسسه اقتصاد و صلح (GPI) پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ۱۴ شهر دیگر به دسته مگاسیتی‌ها خواهد پیوست که تهران نیز جزو آن‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس گزارش جدید موسسه اقتصاد و صلح (GPI)، تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ۷۰ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، برابر با ۵۴ درصد بود. این افزایش هم به دلیل رشد جمعیت و هم تغییر مداوم به سمت شهرنشینی، در ابرشهرها یا به اصطلاح «مگاسیتی‌ها» که جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر یا بیشتر دارند، انجام می شود.

کدام شهرها تا سال ۲۰۵۰ به جمعیت بالای ۱۰ میلیون می‌رسند؟ تهران کی ۱۰ میلیونی می‌شود؟ + اینفوگرافیک

شهرنشینی به دلیل مشکلات و کمبود نیازهای زندگی صورت می‌گیرد. آژانس بین‌المللی انرژی توضیح می‌دهد که در کینشاسا پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو، عواملی که مردم را از مناطق روستایی دور می‌کنند عبارتند از: خشونت و فقدان عمومی امنیت، حضور گروه‌های جنایتکار، فقدان پلیس، تخریب محیط‌زیست، و این مسائل واقعیت‌هایی است که در بسیاری از مناطق دنیا وجود دارد و در همین راستا، یک عامل کششی می‌تواند به افزایش جذب زندگی در شهرها منجر شود.

در حال حاضر ۳۳ ابرشهر در سراسر جهان وجود دارد. توکیو (۳۷.۳ میلیون نفر)، دهلی (۳۲.۳ میلیون نفر)، شانگهای (۲۸.۷ میلیون نفر)، داکا (۲۲.۶ میلیون نفر)، سائوپائولو (۲۲.۵ میلیون نفر) و مکزیکوسیتی (۲۲.۱ میلیون نفر) به عنوان پرجمعیت ترین این کشورها شناخته می‌شوند. قرار است تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۲۷ سال آینده)، ۱۴ شهر دیگر به صفوف آنها بپیوندند که در مجموع جمعیت آنها به حدود ۲۱۳ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

علاوه بر افزایش تعداد افراد ساکن در این شهرها، خود کشورها نیز احتمالاً شاهد رشد اقتصادی خواهند بود. بر اساس گزارش AXA، انتظار می‌رود مانیل در فیلیپین و بنگلور در هند تا پایان دهه حاضر، شاهد رشد تولید ناخالص داخلی نزدیک به ۱۵۰ درصد باشند.

به گفته مرکز تحقیقاتی پیو، آفریقا تنها منطقه جهان است که انتظار می‌رود تا پایان قرن همچنان شاهد رشد جمعیت قوی باشد، در حالی که نرخ رشد سایر مناطق شروع به کاهش خواهد کرد که این موضوع در نمودار نیز منعکس شده است، زیرا این شهرهای آفریقایی هستند که بیشترین افزایش نرخ جمعیت را خواهند دید. در همین حال، تنها سه کلان شهر شاهد کاهش جمعیت خود خواهند بود: پایتخت روسیه مسکو (منفی ۳ درصد)، اوزاکای ژاپن (منفی ۱۲ درصد) و توکیو (منفی ۱۲ درصد). علیرغم کوچک شدن توکیو که ناشی از پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد است، پایتخت این کشور همچنان در سال ۲۰۵۰ چهارمین کلان شهر پرجمعیت جهان خواهد بود.

در اینجا ذکر این نکته مهم است که منابع مختلف آمارهای متفاوتی را ذکر می‌کنند و به خصوص با پیش‌بینی‌ها، شرایط می‌تواند تغییر کند. به عنوان مثال، سازمان ملل در ابتدا پیش‌بینی کرد که هند در سال ۲۰۲۷ از چین به عنوان بزرگترین کشور پیشی خواهد گرفت، اکنون اما این اتفاق در آوریل سال ۲۰۲۲ رخ داد.

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 38773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha