رئیسی: از افزایش قیمت‌ها رنج می‌بریم/ذخایر ارزی قابل اطمینانی داریم

رییس جمهور با اشاره به وضعیت خوب ذخایر ارزی از برنامه دولت برای ثبات قیمت‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایبِنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، بیان کرد: وضعیت اقتصادی مردم از دغدغه‌های جدی دولت است و از آغاز کار ما، معیشت از مسائل محوری بوده است؛ مردم شرایط آغاز کار دولت را شاهد بودند و در بیماری کرونا فوتی‌های بسیاری داشتیم، ولی امروزه فوتی‌ها به صفر رسیده است. آن‌روز با کسری بودجه مواجه بودیم و می‌توانست چالش جدی برای کشور باشد که با افزایش درآمد آن را پشت سر گذاشتیم.

رئیسی ادامه داد: شرایط کاملا متفاوت شد به نحوی که تورم در روز اول حدود ۶۰ درصد بود و این میزان به ۴۰ درصد رسید. تلاش کردیم تورم و گرانی‌ها مهار شود؛ هم‌چنین با مشکلات جهانی و منطقه‌ای نسبت به تورم مواجه شدیم و تا آخر سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش تورم بودیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی اقلام به قیمت دلار وابسته و به نحوی دلاریزه شده‌اند، اظهار داشت: برنامه دولت این است اقلام سفره مردم حدی از ثبات را داشته باشد که با تغییر قیمت دلار، این اقلام دچار تغییر قیمت نشود.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی ملاک کار در واردات خواهد بود و سال جاری ۶۴ درصد افزایش واردات داشتیم که با همین نرخ انجام شده است. بیش از ۹۰ درصد کار کشور با همین نرخ انجام می‌شود و اگر تمامی کار تجاری با همین نرخ انجام بگیرد، موجب ثبات جدی در بازار خواهد شد.

رئیسی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت برخی کالاها در بازار ناشی از عوامل بسیاری از جمله قاچاق به کشورهای هم‌جوار است که البته جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: خود بنده روزانه مسئله معیشت مردم و ثبات در قیمت‌ها را دنبال می‌کنم؛ قبل از هر کسی، ما از افزایش قیمت‌ها رنج می‌بریم. ما از این شرایط بی‌اطلاع نیستیم و این رنج برای ما مضاعف است که مردم مستضعف نمی‌توانند به کالاهای مد نظر خود دست یابند.

رئیس‌جمهور درباره کالابرگ الکترونیکی گفت: زمانی که این مسئله در مجلس به تصویب رسید، زیرساخت اجرا مهیا نبود و چند ماه قبل آماده شد، البته رئیس و نمایندگان مجلس از این مطلع بودند. اگر در آن زمان اجرا می‌شد شاید مفیدتر بود، ولی اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی هم ادامه می‌یافت، شرایط بدی را رقم می‌زد. ما سعی می‌کنیم ثبات در قیمت‌ها و کاهش قیمت‌ها هرچه زودتر به نتیجه برسد تا مردم کم‌تر در فشار باشند.

رئیسی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کشور به میزان قبل از تحریم‌ها نفت می‌فروشد و پول آن هم دریافت می‌کند پس چرا هم‌اکنون شاهد افزایش قیمت دلار هستیم؟، تصریح کرد: قیمت دلار عوامل مختلفی دارد؛ یکی انتظارات تورمی است، هم‌چنانی که اغتشاشات کسب و کار مردم، مدارس و دانشگاه‌ها را دچار مشکل کرد، علامت‌های بد و نااطمینانی را به بازار داد که یکی از این علامت‌ها در قیمت دلار تاثیر گذاشت؛ البته این یکی از دلایل است.

وی ادامه داد: به مردم و فعالان اطمینان می‌دهیم که ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینانی داریم؛ چون فروش نفت انجام می‌گیرد و پول آن هم برمی‌گردد. کار داد و ستد ما در بازار نیمایی است و نرخ آن ۲۸۵۰۰ تومان است؛ صادرات و واردات از این طریق انجام می‌شود. آن‌چیزی که در بازارهای غیررسمی رد و بدل می‌شود گاهی بر تمام این ۹۰ درصد سایه می‌اندازد.

رئیس‌جمهور گفت: علیرغم همه کنترل‌ها، همیشه بازار آزاد در کشور بوده و ما اقدامات مهمی را برای مهار آن انجام داده‌ایم. وقتی صادرات نفتی و غیرنفتی از این طریق انجام بگیرد، قیمت نیمایی قیمت تبادلات ارزی می‌شود و بازار آزاد خود را به این نرخ تطبیق می‌دهد.

رئیسی در پاسخ به این سوال که چرا اثرات درآمدهای ارزی را در سفره مردم نمی‌بینیم؟، عنوان کرد: بنده سال گذشته گفتم اگر می‌گوییم کشور اداره می‌شود و پرداخت‌های حقوق و دستمزد و تکلیف قانونی انجام می‌گیرد، این‌ها از کجا انجام می‌شود؟ روزی که بنده با وزرای دولت سابق جلسه هیات دولت را در اواخر مرداد ۱۴۰۰ برگزار کردیم، بحث بر این بود که حقوق مردادماه را از کجا پرداخت کنیم.

وی افزود: امروز بیش از یک‌سال از کار دولت می‌گذرد و یک‌روز حقوق و دستمزد و یارانه‌ها که به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، تاخیر نداشته است. هم‌چنین حقوق بازنشستگان، پرداخت‌های معوقه آنان، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و رتبه‌بندی بعد از سال‌ها تأخیر انجام گرفت؛ این‌ها تکالیف قانونی دولت است که پرداخت می‌کند.

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴
کد خبر: 38759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      0 0
      ما از حضور شما رنج می بریم