تاکتیک بانک مرکزی برای مهار ولع دلار چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته نرخ صرافی در معاملات بازار متشکل معاملات ارز ایران، به حدود ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. در بازار غیررسمی نرخ ارز حدود هزار تومان بالاتر بوده است. افزایش قیمت در معاملات رسمی ارزی ایران در روزهای اخیر و نزدیک شدن به قیمت بازار چند کارکرد قابل توجه داشته است. نخست اینکه باعث شده رانت ارزی از خرید در معاملات ارزی و فروش آن در بازار به حداقل برسد و ولع تامین ارز کاهش یابد. این موضوع بر تقاضا نیز اثرگذار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مطابق بررسی‌ها، در روزهای اخیر بانک مرکزی اعلام کرده که میزان تقاضای سفته‌بازی ارزی کاهش یافته است. این موضوع می‌تواند تا حدودی به آرامش بازار کمک کند. اما موضوع دیگر که می‌تواند در روزهای اخیر تا حدودی باعث آرامش بازار ارز باشد، سیگنال‌های مثبت در فضای سیاسی کشور است. در روزهای اخیر وزیر خارجه قطر با وزیر خارجه ایران درخصوص برخی موضوعات تعامل داشتند که به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوع درخصوص پیام آمریکا به ایران درخصوص تعامل آینده است. اگرچه مفاد این دیدار علنی نشده است، اما این دیدار نشان می‌دهد که هنوز راه مذاکره باز است. پیش‌تر نیز صحبت‌های غیررسمی درخصوص تعامل مقامات ایرانی با سایر کشورها مطرح شده بود. نکته دیگر نیز این است که به نظر می‌رسد میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران کمی بهتر از گذشته شده که این موضوع نیز می‌تواند باعث بهبود جریان ارزی کشور شود. در روزهای اخیر اخبار منفی سیاسی نیز مخابره شده که هنوز بازار ارز واکنش قابل توجهی به این اخبار نداده و در حال رصد رویدادهای آتی است.

استراتژی سیاستگذار در بازار

چشم‌انداز معامله‌گران در بازار ارز به‌گونه‌ای است که اغلب روزهای پرنوسان را برای این بازار پیش‌بینی می‌کنند. این موضوع به‌خصوص با تحولات سیاسی کشور، پررنگ‌تر نیز خواهد شد. در چنین بازار پرالتهابی، نقش سیاستگذار از هر زمان دیگری مهم‌تر است. اگر سیاستگذار بتواند با اقدامات خود، شکاف نرخ بین بازار رسمی و غیررسمی را کاهش دهد، نوسانات محدودتر می‌شوند و آرامش نسبی به بازار بازمی‌گردد. کاهش شکاف بین نرخ‌ها همچنین رانت ارزی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بازار با تقاضای حقیقی روبه‌رو شود و میزان سفته‌بازی کاهش یابد. بنابراین سیاستگذار باید تلاش کند تا با کم کردن فاصله نرخ‌ها و حرکت به سوی تک‌نرخی کردن ارز، ثبات نسبی را به بازار بازگرداند و تقاضای ارز را مدیریت کند.

عرضه سکه درحال انجام است

بانک مرکزی در خبری اعلام کرد که در چهارمین روز از مرحله دوم عرضه ربع سکه در بورس کالا، تعداد ۵۰۱۲ قطعه ربع سکه بهار آزادی با قیمت ۸ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حجم تجمیعی معاملات ربع سکه در بورس کالا از ابتدای عرضه تاکنون ۷۵ هزار و ۷۶۶ قطعه ربع سکه بوده است. عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته بوده و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است. از طرفی روز دوشنبه قیمت سکه بهار آزادی با کاهش حدود ۱۵۰ هزار تومانی، در بازار با نرخ ۲۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. این اتفاق پس از افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه بهار آزادی در روز یکشنبه و درپی افزایش قیمت دلار اتفاق افتاد.

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 38731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha