اشتیاقی: ۳۰ هزار میلیارد تومان پول سهامداران در کارگزاری‌ها پارک شده و از بازار خارج نشده است/ پیش‌بینی روزهای آتی بورس

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه و وجوه فعالان بازار سرمایه نزد کارگزاری هاست لذا اینگونه نیست که با فروش سهام، پول‌ها از بورس خارج شده و به بازارهای دیگری رفته باشدچرا که بازارهای موازی به شدت گران شده اند و سهامدار اصلا با همین استراتژی هم می‌فروشد، چون احساس می‌کند که در بازارهای موازی از جمله دلار افت شدیدی اتفاق می‌افتد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- پدرام احمدی؛ بعد از چند روزی که بازار سرمایه حالت ثبات و روند افزایشی جزیی به خود گرفت متاسفانه با ریزش‌هایی که درروزهای گذشته همراه شد باز هم نگاه‌ها را به سمت بورس کشاند. مسائل مختلفی از جمله انتخابات آمریکا که در مسائل اقتصادی ما تاثیر گذار است به گفته کارشناسان بخشی از این موضوع است. از طرفی خبر قیمت گذاری دستوری یا تعیین کف و سقف قیمتی فولاد در بورس کالا از سوی دولت و وزارت صمت به بازار حساس سرمایه شوک زیادی وارد کرد و شاخص کل طی ۳ روز بیش از ۱۰۰ هزار واحد افت کرد و بسیاری از دارندگان سهام شرکت‌های فولادی از جمله ۵۰ میلیون سهامدار سهام عدالت متضرر شدند.

حسین سلاح ورزی؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی و عضو شورای عالی بورس علاوه بر انتقاد شدید نسبت به موضوع مداخلات قیمتی دولت در محصولات فولادی و رانتی که از این طریق عاید دلالان بازار فولاد می‌شود در توئیتر نوشت: افت اخیر بازار سرمایه بابت تصمیم غیراصولی در مورد قیمت گذاری دستوری فولاد حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است! دستاورد این زیان چه بود؟

در هر حال کارشناسان علاوه بر مسائل مطرح شده دلایل دیگری را هم عامل ریزش شاخص می‌دانند. احمد اشتیاقی؛ مدیرعامل کارگزاری بانک آینده و کارشناس بازار سرمایه در   گفتگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد به موضوع چرایی ریزش‌ها و عدم ثبات و تعادل در بورس پرداخته و اینکه فعالان بازار سرمایه چه استراتژی را برای هفته‌های اخیر و نزدیک شدن به انتخابات آمریکا در پیش رو گرفته اند پرداخته است.
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در پاسخ به این سوال که آیا نزدیک شدن به انتخابات آمریکا عامل ریزش بورس است گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه بهای زیادی به بحث انتخابات آمریکا داده است بنحوی که هر چه انتخابات به نفع آقای بایدن پیش بینی و رو به جلو حرکت کند سهامداران سعی می‌کنند بیشتر نقد باشند تا اینکه در بورس سرمایه گذاری کنند.

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه این استراتژی در بازار باب شده قدرت فروشنده از خریدار بیشتر شده است، بنابراین با شرایط ایجاد شده و راهی که بازار با انتخابات آمریکا در پیش گرفته نمی‌توان حریف فروش فروشنده‌ها شد. فروشنده‌ها استدلال می‌کنند برای انتخابات آمریکا تا دو سه هفته آینده باید آماده و نقد باشند تا ببینند نتیجه انتخابات آمریکا روی اقتصاد ایران چه تاثیری می‌گذارد.

کارشناس بازار سرمایه در این باره خاطر نشان کرد: سهامداران معتقدند اتفاق انتخابات آمریکا روی شرایط اقتصاد کلان ایران تاثیر می‌گذارد لذا مایلند تا مطابق با این تغییرات استراتژی‌های خود را تعیین کنند. اما با این وجود بازار همچنان ارزنده است چرا که بازار در حال حاضر با دلار ۲۲ هزار تومان معامله می‌شود و p به e اکثریت سهام‌ها زیر ۱۰ است در همه‌ی گروه‌های معدنی، فلزی، پتروشیمی حتی سیمانی، دارویی و بعضا غذایی همه‌ی p به e‌ها زیر ۱۰ آمده است بنابراین همه‌ی سهم‌ها زیر ارزش ذاتی خود قرار دارند.

اشتیاقی ادامه داد: از آنجایی که بازار نسبت به افت دلار نگران است و اگر آقای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود این احساس به وجود آمده که با انتخاب آقای بایدن احتمال ریزش دلار وجود دارد، لذا بازار سرمایه هنوز نتوانسته عدد را به دست بیاورد که آیا دلار با کاهش یا با افزایش قیمت رو به رو می‌شود، بنابراین سهامداران سعی می‌کنند نقد باشند و در صف فروش قرار می‌گیرند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده افزود: با توجه به اینکه عمده وجوهی که به بازار وارد شده آنچنان قوی نیست که بتواند پاسخگوی مناسبی برای این سطح از عرضه باشد، بنابراین بازار تقریبا شکل فروش به خود گرفته است. به هر حال صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار سرمایه وجوه لازم را از قبل برای این سطح از حمایت جمع آوری نکرده بودند بنابراین قدرت تقاضا به نسبت عرضه تحلیل رفته و صف فروش شکل گرفته است.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: باید به پول‌های پارک شده‌ای که فعالان بازار در کارگزاری‌های دارند توجه شود. تقریبا براساس آمارهای اعلام شده بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه و وجوه فعالان بازار نزد کارگزاری هاست بنابراین اینگونه نیست که با فروش سهام، پول‌ها از بازار سرمایه خارج شده و از این بازار به بازارهای سرمایه‌ای دیگری رفته باشد؛ چرا که بازارهای موازی به شدت گران شده اند و سهامدار اصلا با همین استراتژی هم می‌فروشد، چون احساس می‌کند که در بازارهای موازی از جمله دلار افت شدیدی اتفاق می‌افتد، لذا افت دلار می‌تواند در سود آوری شرکت‌های بورسی هم تاثیر بگذارد؛ بنابراین به همین دلیل فعالان بازار از کارگزاری‌ها بستانکار هستند و مبادرت به خرید نمی‌کنند.

وی در خصوص زمان ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه گفت: زمانی که سهام‌ها به شدت زیر ارزش ذاتی خود قرار می‌گیرند پولی که دست کارگزاری هاست وارد بازار می‌شود و فعالان بازار مبادرت به خرید می‌کنند و نمی‌گذارند سهام‌ها از قیمت‌هایی کمتر شود، بنابراین درحال حاضر این ظرفیت موجود است برای اینکه جایی بتواند سهم‌هایی که خیلی زیر ارزش ذاتی خود قرار می‌گیرند را بخرند.

اشتیاقی تصریح کرد: به اعتقاد بنده یکی دو روز آینده اگر بازار به همین روال منفی باشد پول به صورت تدریجی برای خرید وارد می‌شود و منجر به بازگشت بازار از حالت فروش می‌شود. فعلا سهامداران ترجیج داده اند که پول را وارد بازار نکنند، ولی به نظر می‌رسد بسیاری از سهام‌ها برای روزهای آتی می‌توانند ارزنده‌تر شوند و این پول پارک شده به خرید مبادرت کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در مورد تاثیر گذاری بورس و دلار بر روی هم گفت: به نظر بورس و دلار هیچ کدام روی هم تاثیر نمی‌گذارند. دلار از این جهت که به واسطه ریسک سیاسی دامنه قیمت مشخصی ندارد و قیمت دلار بنا به حجم نقدینگی و کوچک شدن اقتصاد ایران روی ۲۲ هزار تومان است بنابراین دلار بالای ۲۲ هزار تومان ریسک سیاسی است، بازار سرمایه به دلاری که قیمت آن ناشی از ریسک سیاسی است وزنی نمی‌دهد، به این دلیل که با یک مذاکره و انتخاب بایدن که در نطق‌های انتخاباتی گفته به برجام برمی گردم بخشی از محدودیت‌های ارزی برداشته می‌شود و دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی می‌تواند روند کاهش قیمت دلار را تسریع کند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هر چقدر دلار هم دچار افزایش قیمت شود بازار سرمایه پشت سر دلار حرکت نمی‌کند و فعلا بازار روی دلار ۲۲ هزار تومانی معامله می‌کند؛ بنابراین به جرات می‌توان گفت با فروش‌هایی که در بازار سرمایه انجام شده به هیچ عنوان پول به سمت بازار دلار نرفته است که باعث افزایش قیمت دلار شود بلکه این پول در بورس پارک شده است بنابراین بازار سرمایه و دلار اثری روی هم ندارند و هر کدام استراتژی خاص خود را دارند.
۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 3869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha