زلزله شدید در شمال غرب کشور:خوی لرزید/زلزله در تبریز و ترکیه  هم احساس شد + فیلم و تصاویر

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲۱:۴۴ شنبه، هشتم بهمن ماه شهر خوی در آذربایجان غربی را لرزاند که طبق اولین گزارش‌ها، خسارت، مصدومان و بویژه قدرت آن بیش از زمین لرزه ۲۸ دی، ۱۳ مهر امسال و حتی اسفند سال ۱۳۹۸ این منطقه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، کمی به ساعت ۱۰ شب شنبه هشتم بهمن ماه مانده بود که زمین لرزه باز هم استان آذربایجان غربی را لرزاند،

بررسی‌های اولیه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی از مبادی مختلف اعلام قدرت زلزله نشان می‌داد این زمین لرزه در مرز ایران و ترکیه و در قدرت ۵.۳ ریشتری اتفاق افتاده ولی دقیقه به دقیقه، دقت اعلام قدرت بیشتر شد تا اینکه موسسه لرزه نگاری دانشگاه تهران، قدرت آن را ۵.۹ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین و بسیار نزدیک به مختصات زمین لرزه ۲۸ دی ماه در منطقه فیرورق خوی اعلام کرد.

با توجه به شدت بیشتر زمین لرزه و اینکه طبق برخی گزارش‌ها، این زلزله علاوه بر شهرهای ارومیه و سلماس و برخی شهرهای استان آذربایجان شرقی در برخی کشورهای دیگر از جمله ترکیه و ارمنستان هم احساس شد، لذا انتظار می‌رود که میزان خسارت‌های آن بیش از زلزله های گذشته باشد.

در نخستین خبر از فرماندار خوی اعلام شد که تیم‌های ارزیاب برای بررسی ابعاد زمین لرزه به مناطق مختلف شهرستان اعزام شده‌اند و البته تیم‌های امدادی و عملیاتی حوزه بحران هم آمادگی کامل برای کمک رسانی دارند.

زلزله شدید در شمال غرب کشور:خوی لرزید/زلزله در تبریز و ترکیه  هم احساس شد + تصاویر

یگان‌های مقابله با بلایای طبیعی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش در آماده‌باش هستند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در یکی از اولین اظهارنظر ها در باره زلزله گفت که به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی دستور آماده‌باش به تمام یگان‌های تابعه قرارگاه شمال‌غرب صادر شده است.

امیر سرتیپ علی حاجیلو اضافه کرد که تیپ ۲۶۴ سلماس، تیپ ۳۲۱ مرند و گروه ۴۳۳ مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلایای طبیعی هستند، به صورت آماده‌باش درآمده و در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.

وی تاکید کرد: در ساعات اولیه حادثه فرماندهان تیپ‌های نزدیک به منطقه، کارشناسان عمرانی و تاسیسات و بهداشت و درمان به منطقه اعزام شده‌اند.

بررسی وضعیت زلزله در نخستین دقایق پس از وقوع توسط معاون اول رییس جمهور

معاون اول رییس جمهور هم در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رییس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.

محمد مخبر در این تماس ها، امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله زدگان تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهور در این ارتباط تلفنی ارائه گزارش های تکمیلی و مستمر را در ساعات آتی خواستار شد و بر آمادگی کامل برای پشتیبانی از عملیات امدادی در منطقه در صورت نیاز خبر داد.

زلزله شدید در شمال غرب کشور:خوی لرزید/زلزله در تبریز و ترکیه  هم احساس شد + تصاویر

۵۰۰ نیروی امدادی به خوی اعزام شدند

سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی هم در این باره گفت: ۵۰۰ نیروی امدادی از سراسر استان در پی زلزله شنبه هشتم بهمن ماه به شهرستان خوی اعزام شده اند.

حمید محبوبی افزود: ۲۰۰ نیروی امدادرسان در شهرستان خوی مستقر بودند که بلافاصله بعد از گزارش وقوع زلزله نیروهای دیگری نیز از پایگاه های مختلف استان برای حضور در منطقه زلزله‌زده فراخوان شدند تا به منطقه اعزام شوند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: همه بیمارستان های شهرستان های معین خوی با دستور استاندار آذربایجان غربی از جمله ارومیه، سلماس و چایپاره در حالت آماده باش هستند.

امیرعباس جعفری اضافه کرد: همچنین بیمارستان های استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان آماده باش هستند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

جعفری اظهار کرد: بارش نزولات آسمانی هم در خوی شروع شده ولی از مردم می خواهیم‌ که خونسردی خود را حفظ کنند.

تعطیلی مدارس، حضور تیم های عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق، آمادگی فرودگاه خوی برای پذیرش پروازهای امدادی، آمادگی سالن های ورزشی خوی برای پذیرش زلزله زدگان، اعزام ۱۶ دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله زده و همچنین بازبودن همه مسیرهای مواصلاتی به شهر خوی و البته وارد شدن آسیب جزئی به پل روستای وار از دیگر خبرهایی بود که بلافاصله توسط اعضای ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

زلزله شدید در شمال غرب کشور:خوی لرزید/زلزله در تبریز و ترکیه  هم احساس شد + فیلم و تصاویر

وقوع ۲۲ پس لرزه در حدود ۲ ساعت ابتدایی پس از زمین لرزه خوی

وقوع پس لرزه های متعدد که بزرگی آنها تا حتی به نزدیکی های ۴.۵ ریشتر هم می رسید، از جمله مهمترین معضلات پس از این زمین لرزه بود؛ همین امر موجب شد تا مردم سراسیمه از منازل خود خارج شده و با خودروها در سطح شهر گردش کنند.

گردش خودرو شهروندان در سطح شهر خوی هم ترافیک قابل توجهی را در این شهر ایجاد کرد که بارها تصاویر آن در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد.

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی هم درباره تعداد مصدومان این حادثه (البته در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله) گفت: طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۴۴۰ نفر در زلزله شنبه شب خوی مصدوم شده و سه نفر نیز متاسفانه جان باختند که یکی از آنها بر اثر سکته قلبی فوت کرده است.

فرزین رضازاده اظهار کرد: مصدومان این حادثه به بیمارستان اعزام شده و در حال گذراندن مراحل درمان هستند.

اقدامات امدادی برای کمک به زلزله زدگان فراهم شده است

فرماندار خوی با اشاره به برنامه ریزی لازم با همراهی نهادهای مسوول برای کمک به زلزله زدگان شنبه شب این شهرستان گفت: اقدامات امدادی لازم با تلاش همه جانبه فراهم شده است.

ذبیح الله کاظمی افزود: در این زمین لرزه ۵.۹ ریشتری، بخش‌هایی از شهر خوی، شهر فیرورق و روستاهای اطراف در کانون این زلزله قرار داشتند.

وی اضافه کرد: شدت زمین لرزه شنبه شب، مقداری بیشتر از زلزله های پیشین بوده و ارزیابی های ما این است که تخریب ها هم کمی بیشتر از دفعات قبل باشد.

فرماندار خوی ادامه داد: همه بیمارستان ها، اورژانس، نیروهای امدادی، هلال احمر و اعضای ستاد مدیریت بحران آماده کمک به مردم هستند.

کاظمی اظهار کرد: سالن های ورزشی، مساجد و برخی مدارس هم برای اسکان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مردم به شایعات توجه نکنند و همراهی کنند تا بتوانیم این بحران را هم پشت سر بگذاریم.

کاظمی با اشاره به اعزام نیروهای امدادی از شهرستان ها و استان های همجوار افزود: نیروهای شرکت های خدمات رسان هم در منطقه حضور دارند.

فرماندار خوی با بیان اینکه در بعضی نقاط برق قطع شده ولی آب و گاز برقرار است، تاکید کرد: بیمارستان صحرایی در منطقه مستقر خواهد شد.

در نخستین دقایق بامداد یکشنبه، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در شهرستان خوی حضور یافت و جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور او و البته مدیران استانی عضو، در فرمانداری خوی تشکیل شد ضمن اینکه وزیر کشور و رییس جمعیت هلال احمر کشور نیز تا ساعتی دیگر وارد خوی می‌شوند.

به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی و قدرت بیشتر زلزله هشتم بهمن در خوی، حجم عملیات‌های امدادی و خسارت‌ها بسیار بیشتر از زلزله های پیشین باشد.

۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
کد خبر: 38625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha