کف پای صاف چیست؟ / بهترین روش درمان خانگی کف پای صاف

در بیشتر مواقع فیزیوتراپی پا برای درمان این بیماری توسط پزشکان توصیه می‌شود، ولی باز هم می‌توان با روش‌های ساده‌تر خانگی این بیماری را درمان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کف پای صاف یکی از بیماری‌های رایج استخوانی است که در افراد مختلفی دیده می‌شود. روش‌های درمان این مشکل متفاوت بوده و انواع مختلفی دارد. یکی از این روش‌ها، درمان خانگی کف پای صاف است.

به گزارش سلامت نیوز؛ البته در بیشتر مواقع فیزیوتراپی پا برای درمان این بیماری توسط پزشکان توصیه می‌شود، ولی باز هم می‌توان با روش‌های ساده‌تر خانگی این بیماری را درمان کرد. در ادامه شما را به صورت مختصر با این بیماری آشنا کرده و درمان خانگی کف پای صاف را توضیح می‌دهیم.

کف پای صاف چیست؟

پای هر فردی از تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، بافت‌های نرم و استخوان‌های زیادی تشکیل شده است که به انسان کمک می‌کند تا بتواند به صورت قائم بایستد یا هر فعالیتی مانند دویدن، راه رفتن یا پریدن را انجام دهد. قوس پای هر فردی حالتی متفاوت داشته و می‌تواند در سه دسته بندی قوس بلند، قوس خنثی یا معمولی و قوس صاف قرار بگیرد. هر کدام از این قوس‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، ولی رایج‌ترین حالت آن، قوس پای معمولی است.

در قوس پای صاف، تمامی سطح زیرین پا با کف زمین ارتباط خواهد گرفت. افرادی که به این بیماری دچار هستند، از دوران کودکی با آن سر و کار خواهند داشت. یعنی در این زمان تاندون‌هایی که وظیفه کشیدن انحنا به سمت بالا را دارند، سفت نشده و این حالت به وجود خواهد آمد. داشتن کف پای صاف دردناک نیست، ولی می‌تواند روی نحوه راه رفتن افراد تاثیر گذار باشد. حتی می‌تواند در مچ یا ساق پا مشکلاتی را به وجود آورد.

درمان خانگی کف پای صاف

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با درمان خانگی کف پای صاف صحبت کنیم باید به این نکته اشاره نماییم که این درمان برای شرایطی است که مشکل شما در حد نرمال باشد. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه نمایید. در حالت کلی هر زمان که هر گونه علائمی را در رابطه با این بیماری در خود مشاهده کردید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز بهترین روش درمانی، شما را به سمت سلامت کامل ببرد. خیلی از مواقع درمان صافی کف پا توسط تمرینات فیزیوتراپی قابل انجام بوده و شاید پزشک توصیه نماید تا نسبت به استعلام قیمت دستگاه فیزیوتراپی و خرید آن اقدام نمایید تا تمامی تمرینات را با دقت بالا در خانه انجام داده و بتوانید عضله‌های کف پای خود را به حالت نرمال برسانید. ولی بازهم می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید تا کمی به روند بهبود کمک نمایید:

بالابردن قوس پا

یکی از تمریناتی که در درمان خانگی کف پای صاف توصبه می‌شود، استفاده از لیفت با قوس پا یا گنبدی پا می‌باشد. در این تمرین باید پاهای خود را روی زمین به صورت صاف قرار داده و قوس پا را تا جایی که می‌توانید بالا نگه دارید. به این صورت که وزن پا را به سمت بیرون چرخانده و پاشته و انگشتان پا را با تمامی قدرت روی زمین نگه دارید. ایستاده یا نشسته بودن شما هیچ تفاوتی در انجام این تمرین نداشته و در هر حالتی که راحت باشید، امکان انجام این تمرین وجود دارد.

تیله را با استفاده از انگشتان پا بردارید

اگر میان گزینه‌های درمان خانگی کف پای صاف، به دنبال راهی هستید که عضلات درونی پاهای شما تقویت شوند، می‌توانید از این تمرین استفاده نمایید. در این روش باید تلاش کنید تا با انگشتان پای خود، تیله‌ای را بردارید. بهتر از تعداد زیادی تیله (مثلا ۱۰ تا ۲۰ عدد) را در کنار یکدیگر و روی زمین قرار دهید. حالا کنار آن‌ها بنشینید و تلاش کنید تا تمامی تیله‌ها را با انگشتان پا برداشته و در کاسه مخصوصش قرار دهید.

با پاشنه پا و پنجه پا راه بروید

یکی از راه‌های معرفی شده در درمان خانگی کف پای صاف که می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های مچ پای شما کمک نماید، راه رفتن روی پاشنه پا و راه رفتن روی پنجه پا است. زمانی که تصمیم دارید تا روی پاشنه پا حرکت کنید، باید انگشتان پا را بالا نگه داشته و تمامی وزن خود را روی پاشنه بیندازید. حالا اگر تصمیم دارید روی پنجه حرکت کنید، کف و پاشنه پا را بالا بیاورید و وزن خود را روی پنجه بیندازید. حالا برای راه رفتن آماده هستید. از این طریق عضله‌های مچ پا به صورت چشم گیری تقویت خواهد شد.

پای خود را ماساژ دهید

ماساژ پا یکی از بهترین روش‌های توصیه شده در درمان خانگی کف پای صاف می‌باشد. در این روش می‌توانید صبح‌های زود یا شب‌ها قبل از خواب، از یک روغن گرم استفاده کرده و پایتان را ماساژ دهید. برای ماساژ پا روش‌های مختلف وجود دارد. شما می‌توانید یک توپ کوچک ماند توپ تنیس را برداشته و پای خود را روی آن بغلتانید. با این روش درمان خیلی سریع خواهید داشت.

استفاده از تمرینات هوازی

این تمرینات یکی دیگر از بخش‌های درمان خانگی کف پای صاف می‌باشند. البته باید در ابتدا با تمرینات خیلی سبک کار خود را آغاز کنید. قایق رانی، دوچرخه سواری یا شنا می‌توانند به شما کمک کنند تا تحمل وزن روی پاهای خود را کاهش دهید. یک روش دیگر این است که با پای برهنه در خانه خود شروع به پیاده روی کنید. این تمرین باید تا جایی ادامه پیدا کند که پای شما دچار درد نشود.

۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۵
کد خبر: 38549
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha