بانک جهانی قیمت نفت در ۲۰۲۱ را پیش‌بینی کرد

بانک جهانی اعلام کرد که قیمت انرژی به خصوص قیمت نفت در دوران شیوع کرونا بیشترین آسیب را در میان کالاهای مختلف دیده و به طور میانگین ۴۴ دلار در هر بشکه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بانک جهانی اعلام کرد اگرچه قیمت‌های کالاهای کشاورزی و فلزات بخشی از افتی که بر اثر شیوع ویروس کرونا پیدا کرده بودند را جبران کرده‌اند اما قیمت نفت حداقل تا سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا باز نخواهد گشت.

در گزارش بانک جهانی آمده است: علی‌رغم کاهش چشمگیر تولید، احیای قیمت نفت اخیراً تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و تأثیر آن بر مصرف نفت، متوقف شده است.

تقاضا برای نفت در سال آینده تقریباً در همه کشورها به‌جز چین پایین‌تر از سطح مصرف سال ۲۰۱۹ خواهد بود و در نتیجه قیمت‌های نفت از سطح فعلی حدود ۴۰ دلار رشد چندانی پیدا نمی‌کند.

بانک جهانی انتظار دارد میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ به ۴۴ دلار بالغ شود که اندکی بالاتر از میانگین قیمت پیش‌بینی‌شده ۴۱ دلار در سال جاری است. میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان قابل‌توجهی کمتر از میانگین قیمت ۶۱ دلار نفت در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. سطح بالای ذخایر نفت باعث می‌شود قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۲ پایین ۵۰ دلار بماند.

بعلاوه، کشورهای گروه اوپک پلاس سطح قابل‌توجهی ظرفیت مازاد تولید دارند که احتمال رشد چشمگیر قیمت نفت در کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد.

اما قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ به دلیل بهبود مصرف همسو با احیای اقتصاد جهانی افزایش پیدا می‌کند.

بانک جهانی مانند بسیاری دیگر از پیش‌بینی‌کنندگان، ریسک‌های متوجه قیمت نفت را نزولی می‌بیند. برای تقاضا، پاندمی کووید ۱۹ بزرگ‌ترین ریسک و برای عرضه، بازگشت نفت لیبی به بازار، ریسک جدی برای بهبود قیمت‌هاست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک جهانی در این گزارش پیش‌بینی کرد اگر اوپک پلاس محدودیت عرضه خود را در ژانویه تسهیل نکند، نفت پتانسیل صعودی پیدا می‌کند اما دستیابی به توافق برای کاهش تولید در سطح فعلی از نظر سیاسی دشوار خواهد بود زیرا فاینانس بسیاری از تولیدکنندگان نفت که در این پیمان مشارکت کرده‌اند، از سقوط قیمت‌ها و شیوع پاندمی آسیب دیده و آنها به درآمد بیشتر نیاز دارند.

قیمت‌های نفت روز پنج‌شنبه تحت تأثیر کاهش آمار متقاضیان بیکاری در آمریکا و پیشرفت در روند مذاکرات بسته کمک مالی کرونایی میان سیاستمداران آمریکایی صعود کردند. بهای وست تگزاس اینترمدیت با ۶۱ سنت افزایش، در ۴۰ دلار و ۶۴ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای نفت برنت با ۷۳ سنت افزایش، در ۴۲ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه بسته شد.

۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
کد خبر: 3852
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha