در پنج سال گذشته ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت بین دلالان خودرو توزیع شده/مشکل بازار خودرو با واردات حل نمی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: در صنعت خودرو ماه ها و سال هاست بر این موضوع تاکید می کنند که مشکل بازار خودرو با واردات خودرو حل می شود در حالی که هیچ مدیری از وارد کردن خطوط تولید به کشور سخن نمی گوید. همه دنبال دادن سوبسید برای واردات خودرو هستند اما برای وارد کردن خط تولید کسی از اعطای سوبسید سخنی به میان نمی آورد. این مسائل نشان می دهد در شرایط عجیبی به سر می بریم ضمن اینکه وضعیت   اقتصادی کشور بسیار اسفناک است و مسوولین متوجه این موضوع نیستند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیر حسین کاکایی کارشناس بازار خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درگفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص چرایی تصمیم گیری های غلط و عدم سیاست گذاری های درست مسوولین درحوزه های مختلف اقتصادی ازجمله صنعت خودروسازی گفت: در ایران مساله بسیار مهمی که متاسفانه از دید مسوولین مغفول مانده و برای احیای این روند کمترین تلاشی صورت نمی گیرد مراجعه به آمار درست، دقیق و استخراج شده براساس اصول علمی و روشهای درست است. با قاطعیت می توان گفت بخش زیادی از چالش ها و معضلاتی که ناشی از تصمیم گیری ها و سیاست ها و طرح و برنامه های غیر راهبردی و غلط در ایران اتخاذ می شود برگرفته از بی توجهی به آمارها و گزارش های درست از روند مسائل تاثیر گذار بر بخش های مختلف اقتصادی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: صنعت خودروسازی نیز از این موضوع بسیار رنج می برد. به همین دلیل است که در پنج سال گذشته بیش بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت بین دلالانی توزیع شده که فقط بازار خودرو را برهم می زنند چرا که دولتمردان و مسوولین ذی ربط به آمارهای واقعی ناشی از تبعات تصمیم گیری های غلط در این حوزه توجه نمی کنند ضمن اینکه آمارها و دلایل برتری خودروسازان دنیا نسبت به صنعت خودروسازی ایران را نیز مورد توجه قرار نمی دهند و بر آن هستند همچنان مفروضات ذهنی و آنچه خود فکر می کنند درست است را در این صنعت و بازار اجرا و پیاده کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به همین دلیل است که توجهی به میزان حقوق و درآمد مردم با نرخ تورم ندارند. به همین دلیل است که با بی توجهی تام نسبت به درآمد مردم و نرخ تورمی که باعث افزایش قیمت خودروشده تاکید می کنند قیمت خودرو باید کاهش بیابد در حالی که باید قدرت خرید مردم افزایش داده شود.

امیر حسین کاکایی خاطر نشان کرد: دولتمردانی که مدام از وجود مافیا در خودروسازی می گویند اما بعد ازگذشت چهار دهه هنوز نتوانسته اند مافیا را شناسایی وبه سزای اعمالش برسانند! متاسفانه رویا پردازی بر واقع نگری و اجرای تصمیمات درست در کشور غالب شده است. به دلیل عدم مواجه شدن با واقعیت هاست که دولت ها تلاش می کنند مسائل را به گردن دولت های قبلی بیاندازند، مثل وزیر نفت که در مساله کمبود گاز دولت قبلی را مقصر اعلام کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره تصریح کرد: در حالی که از وزیر نفت باید پرسیده شود بر فرض اینکه بپذیریم دولت قبلی قصورهای جدی داشته شما در طول یک سال و نیم گذشته چرا آمارهای مربوط به تولید و مصرف و ابزارها و امکانات کشور را بررسی نکردید که حداقل درباره وقوع زمستان سخت به مردم ایران هشدار دهید؟ یا در خصوص ساخت و ساز مسکن چرا آمارهای مالی و توان مالی کشور مورد بررسی قرار نگرفت تا وعده ساخت چهار میلیون مسکن به مردم داده نشود؟

امیر حسین کاکایی در این باره گفت: در صنعت خودرو ماه ها و سال هاست بر این موضوع تاکید می کنند که مشکل بازار خودرو با واردات خودرو حل می شود در حالی که هیچ مدیری از وارد کردن خطوط تولید به کشور سخن نمی گوید. همه دنبال دادن سوبسید برای واردات خودرو هستند اما برای وارد کردن خط تولید کسی از اعطای سوبسید سخنی به میان نمی آورد. این مسائل نشان می دهد در شرایط عجیبی به سر می بریم ضمن اینکه وضعیت اقتصادی کشور بسیار اسفناک است و مسوولین متوجه این موضوع نیستند با وجود تورم ۴۸ درصدی نمی توان دستمزدها را ثابت نگاه داشت اما مالیات و قیمت ها را هر روز بالا برد.

امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس بازار و صنعت خودرو گفت: وقتی تناقض ها و گره های اقتصادی زیاد می شود دولتمردانی که سال هاست اقتصاد را در تورم های بالا رها کرده اند قادر به کنترل اوضاع اقتصادی نخواهند بود، ضمن اینکه این سوال مطرح می شود کدام کشور صنعتی در دنیا با وجود تورم ۴۰ درصدی توانسته اقتصاد خود را سامان دهد؟ متاسفانه با این همه تبعاتی که قیمت گذاری دستوری در اقتصاد داشته همچنان بر پایین آمدن سریع قیمت ها بدون بستر سازی های لازم تاکید می شود این موضوع نشان دهنده آن است آمارهای دقیق اقتصادی به اطلاع مسوولین نمی رسد ضمن اینکه آمارها نیز بسیار قدیمی است.

وی افزود: در کشوری زندگی می کنیم که آمارهای گذشته هم به صورت کامل در دسترس مردم و فعالین اقتصادی و پژوهشگران قرار نداد چه برسد به آمارهای روز و پیش بینی آینده! به همین دلیل به نظر می رسد برخی از سیاست مداران و سیاست گذاران گیج شده اند و نمی توانند کنه وحقیقت وضعیت کنونی و چالش های پیش رو را درک کنند. مسوولینی که متوجه نیستند با چاپ پول و بالا رفتن نرخ ارز وکاهش ارزش پول ملی آتش به جان اقتصاد می افتد وبی نظمی های مالی بنیان اقتصاد را از جا می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: به دلیل از دست رفتگی مدیریت در ارکان اصلی اقتصاد حتی اگر مدیری بتواند یک بازار را درست کند و از تنش ها تا حدی خالی کند تنش بازارهای موازی اسباب دردسر می شود و یک بار دیگر بازار آرام شده را دچار هیجان و التهاب می کند. تا زمانی که سیاستمداران در دام اطلاعات غلطی اسیر باشند و به دنبال دریافت اطلاعات درست از وضعیت و شاخص های اقتصادی نباشند قطع به یقین نظریه اشتباه می دهند و تصمیمات مخربی گرفته می شود که نه تنها به نفع اقتصاد نیست بلکه روز به روز روند تخریب اقتصاد را تسریع می کند.

۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 38432

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha