بانک مرکزی از راه اندازی سامانه مبادله ارز و طلا دنبال چیست؟ / نرخ ارز نیمایی که تا پیش از این قابلیت دستکاری بر اساس عرضه و تقاضا داشت تغییر کرده است

کارشناس بانکی گفت: آنچه که در سامانه یا بازار نیما در حوزه ارزی اتفاق می افتد تامین ارز واردات کالاهای اساسی است که عمدتا نزدیک به نود درصد نیازهای ارزی کشور در این سامانه تامین می شود. اما مساله این است که بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز نیمایی که تا پیش از این قابلیت دستکاری براساس عرضه و تقاضایی داشت تغییر کرده است.تا زمانی که جزییات مصارف مورد نظر بانک مرکزی منتشر نشود نمی توان اظهار نظر کرد که آیا این بازار می تواند سامان دهنده بازار ارز باشد؟

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حجت اله فرزانی کارشناس وتحلیل گر اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع بیان شده از سوی رئیس بانک مرکزی در خصوص راه اندازی بازار ارز مبادله و طلا در اواسط بهمن ماه سال جاری گفت: آنچه که در سامانه یا بازار نیما در حوزه ارزی اتفاق می افتد تامین ارز واردات کالاهای اساسی است که عمدتا نزدیک به نود درصد نیازهای ارزی کشور در این سامانه تامین می شود. اما مساله این است که بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز نیمایی که تا پیش از این قابلیت دستکاری براساس عرضه و تقاضایی داشت تغییر کرده است.

وی در این باره افزود: براساس خواست آقای فرزین نرخ ارز نیمایی در حال حاضر روی ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت شده تا آنچه که مشمول نیازهای کشور ذیل استفاده از ارز دولتی می شود در سامانه نیما با نرخ ۲۸۵۰۰ معامله شود اما آنچه که سایر نیازهای ارزی نامیده می شود قرار است در نیمه بهمن ماه سال جاری در کانالی با عنوان کانال یا سامانه مبادله ارز و طلا در دسترس عموم قرار داده شود اما مساله حائز اهمیت این است که رئیس بانک مرکزی درخصوص جزییات این کانال توضیح نداده و شفاف سازی های لازم در این موضوع صورت نگرفته است.

کارشناس و تحلیلگر ارزی و بانکی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد بانک مرکزی با راه اندازی سامانه مبادله ارز و طلا با هدف پوشش دادن سایر مصارف ارزی به غیر از سامانه نیما بر آن است تا سایر نیازهای ارزی و طلا را از کلیه بازارهای موازی جمع کند و مصارف ارزی را یک جا در این سامانه تحت نظر داشته باشد.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: تا کنون بخشی از مصارف ارزی مورد نظر بانک مرکزی اعم ازمصارف ارزی نیازهای دانشجویی، پزشکی، مسافرت ها مشخص شده که در این سامانه در دسترس متقاضیان قرار داده می شود اما مشخص نشده سایر متقاضیان مثل کسانی که با خرید ارز و طلا به دنبال حفظ ارزش پول و ریال خود هستند آیا می توانند مشمول خریدار ومتقاضی این سامانه باشند یا خیر؟

حجت اله فرزانی کارشناس بانکی و اقتصادی گفت: با توجه به اینکه بخشی از ارز خریداری شده و معاملاتی که در بازار ارز و طلا صورت می گیرد به دلیل سرمایه گذاری و نگرانی از دست رفتن ارزش ریال است هنوز مشخص نیست آیا بانک مرکزی نیاز همه اقشار جامعه را در این بازار تامین می کند و نظارت قابل تاملی برای کنترل تقاضاها و بررسی تقاضاهای واقعی را اعمال خواهد کرد.

حجت اله فرزانی خاطر نشان کرد: تا زمانی که جزییات مصارف مورد نظر بانک مرکزی در خصوص سامانه مبادله ارز و طلای بانک مرکزی منتشر نشود و جزییات تخصیص ارز به متقاضیان مشخص نشود نمی توان اظهار نظر کرد که آیا این بازار می تواند سامان دهنده بازار ارز باشد و کلیه نیازهای ارزی را پوشش دهد و در کاهش سوداگری در بازار ارز و طلا موثر باشد؟

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: تا زمان راه اندازی و مشخص شدن نتایج عملکرد این سامانه نمی توان اظهار نظر کرد که این سامانه قادر خواهد بود تمامی نیازهای ارزی را در یک بازار مبادله ای تجمیع کند، لذا باید منتظر شفاف سازی و عملکرد این سامانه باشیم.

۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 38409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha