افزایش سود بانکی نسخه شفا بخش کاهش تورم بالا نیست/ باید عرصه بر فعالیت های غیر مولد تنگ شود!

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: متاسفانه بانکها عقود اسلامی را به درستی اجرا نمی کنند و در این موضوع تا کنون عملکرد خوبی نداشته اند که برای سرمایه گذاری در تولید بتوانند اطمینان مردم را جلب کنند و سرمایه های مردم را به شکل قراردادهایی از پیش مشخص شده به سمت تولید هدایت کنند. تا زمانی که نظام بانکی کشور وارد این مسیر نشود و نتواند سرمایه ها را به سمت تولید هدایت کند و دولت زمینه سود آوری تولید را فراهم نکند کاهش یا افزایش سود بانکی فقط در مدت کوتاهی جواب می دهد و نمی تواند مانعی در برابر حرکت سرمایه ها به سمت بازارهای غیر مولد دارای حاشیه سود بالا شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع افزایش نرخ سود بانکی معتقد است: بنده بر این باورم افزایش یا کاهش سود وبهره بانکی توسط بانک مرکزی در اقتصاد ایران نمی تواند کارساز باشد یا نسخه ای شفا بخش برای کاهش دردهای ناشی از تورم بالا باشد، پس این موضوع در دو طرف ماجرا راه حل درمان اقتصاد ایران نیست.

وی در این باره توضیح داد: به بیان بهتر با استفاده از ابزارهای پولی نمی توانیم اوضاع نابسامان اقتصادی را درمان کنیم، بلکه باید به سراغ ابزارهای طرف تقویت درآمد در اقتصاد حرکت کنیم تا براین اساس با درآمد زایی ناشی از تولید کالا و هدایت سرمایه ها به سمت فعالیت های مختلف فقر از بین برود و خانواده ها درآمدهای کافی برای رفع مشکلات خود بیابند.

عبدالمجید شیخی معتقد است: برای کاهش نرخ تورم و از بین بردن معضلاتی که دور تا دور اقتصاد ایران را گرفته در وهله اول باید عرصه بر فعالیت های غیر مولد تنگ شود و میدان برای فعالیت های مولد باز شود. قطع به یقین باز کردن میدان برای فعالیت‌های مولد عملاً مهاری بر گردن فعالیت های فعالان در بخش های غیر مولد می اندازد و سدی محکم در برابر کسانی می شود که در طی این سال ها تلاش کرده اند تا به عنوان پیش قراول و پیشران در اقتصاد ایران نقش منفی بازی کنند.

شیخی توضیح داد: ترمیم ضرایب مالیاتی به نفع تولید و فزاینده کردن ضرایب مالیاتی به ضرر فعالیت های غیر مولد مسائلی است که به سرعت باید در دستور کار دولت برای کاهش نرخ تورم و راه اندازی فعالیت های تولیدی قرار داده شود. اگر از این طریق به سراغ مهار بخش غیرمولد برویم در کنار این رویکرد، نرخ سود بانکی به درستی محقق می شود بدون اینکه دستوری یا فرمایشی عمل شده باشد.

وی در این باره توضیح داد: ضمن اینکه نرخ بازدهی در بازار سرمایه به عنوان سود سهام به شکل بهتری پرداخت می شود . اگر این سیاست ها به منصه ظهور برسد نرخ سود خود به خود به صورتی حقیقی مشخص می شود لذا بانک مرکزی نیازی به تعیین نرخ نخواهد داشت.

شیخی درخصوص تعیین نرخ سود بانکی در بانکداری نظام جمهوری اسلامی معتقد است: در نظامی که بانکداری آن عنوان اسلامی را یدک می کشد هر گونه تعیین نرخ یعنی دستوری عمل کردن و تن دادن به پرداخت رباست، چرا که در اسلام سود فرمایشی تعیین نمی شود؛ بلکه در اقتصاد اسلامی سود از دل کار، تلاش و تولید مشخص می شود و به صاحب سرمایه تعلق می گیرد.

وی در این باره توضیح داد: به بیان دیگر در اقتصاد اسلامی سودی که به مردم تعلق می گیرد ناشی از کارایی بالای بنگاه های اقتصادی و تولیدی است نه اینکه بانک به آنها ربا بدهد. وقتی عملکرد بنگاه های تولیدی خوب باشد کالای با کیفیت تولید کنند و سودآور باشند قطع به یقین مردم مایل به سرمایه گذاری در تولید می شوند و سود عملکرد سرمایه خود را دریافت می کنند.

عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: متاسفانه بانکها عقود اسلامی را به درستی اجرا نمی کنند و در این موضوع تا کنون عملکرد خوبی نداشته اند که برای سرمایه گذاری در تولید بتوانند اطمینان مردم را جلب کنند و سرمایه های مردم را به شکل قراردادهایی از پیش مشخص شده به سمت تولید هدایت کنند. تا زمانی که نظام بانکی کشور وارد این مسیر نشود و نتواند سرمایه ها را به سمت تولید هدایت کند و دولت زمینه سود آوری تولید را فراهم نکند کاهش یا افزایش سود بانکی فقط در مدت کوتاهی جواب می دهد و نمی تواند مانعی در برابر حرکت سرمایه ها به سمت بازارهای غیر مولد دارای حاشیه سود بالا شود.

۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 38333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضاییان IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      کاش دانشگاه کیلویی نبود تا امثال تو دکتر مهندس نمی شدند.کدوم انسان نابالغ سرمایه خودش رو در جایی میسپاره که نرخ سود حاصله در مثابل تورم حاکمه ناچیزه؟!!