سایپا کادیلا؛ تندر P۹۰ ایرانی را بیشتر بشناسید + تصاویر

تندر ۹۰ ایرانی با نام داخلی سایپا P۹۰ شناخته می‌شود. این پروژه در حال پیشرفت است و طبق گزارشات، نام سایپا کادیلا برای آن درنظر گرفته شده و اواخر سال آینده عرضه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باما تصاویری از مراسم داخلی سایپا منتشر شده که نشان می‌دهد سایپا کادیلا به پیشرانه ME۱۶ مجهز خواهد شد. این پیشرانه محصول جدید مگاموتور است و در نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۱ نیز معرفی شده بود. موتور ME۱۶ در واقع همان موتور TU۵ پلاس است که در برخی بخش‌ها، تفاوت‌هایی در قطعات دارد و همین باعث شده تا ME۱۶ بیش‌تر از تیوفایو پلاس به نمونه فرانسوی، نزدیک باشد.

سایپا P90 یا تندر ایرانی

سایپا P90

سایپا P90

این پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سلیندر ۱۶ سوپاپ می‌تواند حداکثر ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها یا همان VVT را نیز دارد و قدرت از آن از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که قبلا اعلام شده بود که تندر ۹۰ ایرانی با پیشرانه شاهین به بازار می‌آید. اما اطلاعات جدید نشان می‌دهند که این محصول به‌روزتر خواهد بود.

سایپا کادیلا؛ تندر P۹۰ ایرانی را بیشتر بشناسید + تصاویر

معرفی پروژه سایپا کادیلا (عکس: اسب بخار)

تاریخ عرضه سایپا کادیلا در تصویر منتشر شده، ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این محصول آخرین مراحل آماده‌سازی خود را پشت‌سر می‌گذارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که نمونه نهایی این خودرو در مرکز تحقیقات سایپا آماده شده و حتی استانداردسازی‌های این خودرو هم کاملا انجام شده است. تریم داخلی آن به کلی از رنو ساندرو گرفته شده، اما در بخش فرمان، مولتی‌مدیا و جلوآمپر، طراحی جدید سایپا وجود دارد.

افتتاح خط تولید P۹۰ در بهمن ماه

دی ۱۴۰۱ آقای تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اعلام کرد که خط تولید محصول P۹۰ این شرکت در ماه بهمن افتتاح خواهد شد. وی افزود خط تولید موتور ME۱۶ این خودرو در مگاموتور در حال راه‌اندازی است و اولین نمونه‌های آن تولید شده و بازار هدف این خودرو کشور روسیه است.

بر اساس گفته‌های آقای تیموری، برنامه امسال سایپا تولید ۶۵۰هزار دستگاه خودرو است که ۱۰هزار دستگاه صادرات محصول تعهد وجود دارد و ۱۰۰ هزار خودرو نیز وارداتی و مونتاژی خواهد بود. حدود ۵۴۰ هزار دستگاه نیز تولید داخل است و در حوزه تولید داخلی تمام فرآیندها در حال اجراست. در دنیا توسعه قطعه‌سازی بر توسعه خودروسازی مقدم است و تا توسعه قطعه‌سازی اتفاق نیفتد، صنعت خودروسازی رشد نمی‌کند. با توجه به اینکه ۶ شرکت خودروساز در گروه سایپا فعال هستند، تلاش است تا ظرفیت این سایت‌های تولیدی را که سال گذشته ۲۵ درصد فعال بوده، امسال به ظرفیت ۵۰ درصد برسند و برای رسیدن به ۸۰ درصد ظرفیت برنامه‌ریزی شده است. تا هفته گذشته حدود ۴۰۰ هزار خودرو تحویل مشتریان شده و تعهدات معوق زیر هزار دستگاه است. برای تنظیم بازار تولید امسال ۹۲ هزار دستگاه بیش‌تر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

وی همچنین افزود بازارهای صادراتی امسال گروه سایپا کشورهای عراق و ونزوئلا هستند که اولین محموله‌ها به این دو کشور ارسال شده است. هزار دستگاه خودرو به عراق به صورت CKD ارسال شده و به ونزوئلا نیز پک اول هزار دستگاهی ارسال شده و پک دوم دوهزاردستگاهی در مرحله آماده‌سازی است. اکنون هر زمان در سامانه سایپا بر اساس مجوزهای تولید، فروش محصول اعلام شود مردم می‌توانند همه خودروها را ثبت‌نام کنند. با توجه به این‌که امسال قیمت دستمزدها نزدیک به ۵۷ درصد، ترخیص قطعات و خودروها از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش و قیمت مواد اولیه هم رشد چشمگیری داشته، ولی نرخ محصولات هیچ‌گونه افزایشی نداشته و قیمت تمام خودروهای سایپا بر اساس قیمت‌گذاری سال گذشته بوده است. 

تولید موتور و گیربکس P۹۰ در مگاموتور

آذر ۱۴۰۱ مجتبی احمدی‌راد، مدیر پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P۹۰، درباره این پروژه توضیحاتی را ارائه داد و گفت که منطبق بر استانداردهای تعریف‌شده آغاز شد.

طبق گفته‌های وی، هدف در این پروژه، وابستگی حداقلی به واردات است. به همین خاطر مقرر شده تا از موتور ME۱۶ و گیربکس ۵F۱۸PE (گیربکس استفاده شده در خودرو شاهین با تغییرات ناشی از شرایط جانمایی در خودرو P۹۰) استفاده شود. در حال حاضر مراحل ساخت داخل و راه‌اندازی خط مونتاژ موتور ME۱۶ در مگاموتور در حال انجام است و در خصوص گیربکس ۵F۱۸PE، پیگیری برای ساخت قالب قطعات تغییریافته در حال پیگیری است. در حوزه قطعات اکسل و ترمز نیز به دلیل جدید بودن طرح و لزوم انجام فعالیت‌های گسترده و متنوع در این حوزه، از طریق همکاری با شرکت‌های مطرح داخلی در حوزه ساخت قالب، مجموعه‌سازی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم با همکاری واحد تامین مگاموتور اقدامات وسیعی آغاز شده است.

آقای احمدی‌راد، وابستگی خارجی حداقلی در تولید، ایجاد یک پلتفرم و محصول جدید در گروه سایپا، جذب سرمایه‌گذاری و امکان توسعه محصولات را از دستاوردهای این پروژه به‌شمار آورد که با تکیه بر توان تجهیزاتی و نیروی انسانی در داخل کشور در حال انجام است.

وی افزود که پروژه از مهرماه سال ۹۹ آغاز شده و بنا بر تغییراتی که در تعریف قوای محرکه این پروژه صورت پذیرفت، از ابتدای سال جاری با تعاریف جدید، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به گستردگی این پروژه، شرکت‌های پارس خودرو، سازه گستر، مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین قالب‌های صنعتی سایپا، در پروژه مشارکت دارند و امید می‌رود که با همکاری همه، این محصول تا پایان سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه برسد.

تصاویر جدید تندر ایرانی سایپا

شهریور ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱، انتظار داشتیم که خبرهای جدید و داغی از پروژه سایپا P۹۰ به گوش‌مان برسد اما شرکت خودروسازی سایپا، آب سردی روی همه انتظارت‌مان ریخت و به نشان‌دادن چندین پوستر معمولی از خودرو سایپا P۹۰ بسنده کرد.

عکس ماشین تندر ایرانی سایپا

پوسترهای گرافیکی از پروژه تندر ایرانی سایپا

اما در کنار این پوسترها، یک پلتفرم خودرو نیز در غرفه سایپا جاخوش کرده بود؛ حدس اولیه ما این بود که این پلتفرم، همان پلتفرم خودرو P۹۰ باشد اما وقتی آنرا از نزدیک‌تر دیدیم و با موتور K۴M روبرو شدیم، متوجه شدیم که حدس‌مان اشتباه بوده! و سایپا، همان پلتفرم تندر ۹۰ را به نمایشگاه آورده است.

سایپا کادیلا؛ تندر P۹۰ ایرانی را بیشتر بشناسید + تصاویر

۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 38325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسماعیل IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 0
      سلام خوبه اگه به صورت اقساطی بلند مدت بفروش بزارید ممنون میشیم
    • اسماعیل IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 0
      چرا سایپا خودروهای مثل پراید شاهین وبقیه را درایام دهه فجر به صورت اقساطی بلند مدت نمیزاره آخه خیلی‌ها آرزو بگور میبرن
    • بهاری IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      1 0
      سایپا دیده ال 90 صاحب اعتبار و ابروست تا نابودش نکنه بیارش در حد پراید ول کن نیست تف به ذات بد شماها