آیا خطر جنگ در منطقه جدی است؟ / دلیل رادیکال شدن مواضع غرب علیه ایران چیست؟ / نظریه دفاع ترکیبی آفندی-پدافندی  نیاز ارکان سیاسی  امنیتی در شرایط فعلی است

در دنیایی که براساس قانون جنگل ، موازنه قدرت برپایه زور وقلدری بنانهاده شده این عین خردورزی است که بادرایت وهوشیاری تمام تدابیر لازم برای سناریوهای مختلف اندیشیده شود. ایران درحال حاضر باید لابیهای خودرا عرصه های دو و چندجانبه  بین المللی و دیپلماسی عمومی  فعال نماید و توجه و امعان نظر بیشتر به نظریه دفاع ترکیبی (آفندی/پدافندی) را که مقام معظم رهبری درسال گذشته دردیدار با فرماندهان نیروی هوایی مطرح فرمودند را بایدبطور جدی دردستورکارقرار دهد.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان در تحلیلی برای رادار اقتصاد نوشت: این روزها یک چرخش ملموس در نوع نگاه محافل بین المللی نسبت به ایران بوجودآمده که توجه ناظران سیاسی را به خود معطوف داشته است بعضی تحلیل گران سیاسی معتقدند که غرب در یک حرکت چالشی وبرای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران برای دادن امتیاز بیشتر در حال اجرای "پلان بی" میباشد.اگر به این تحلیل استفان دی ولت در مجله فارین پالیسی دقت کنیم که میگوید احیای برجام در سال ۲۰۲۳ ممکن نیست ونتانیاهو در رأس دست راستی ترینِ دولتِ تاریخِ اسرائیل به دنبال بمباران ایران است در سال ۲۰۲۱، من هشدار دادم که احتمالاً بایدن با فشار مجدد برای اقدام نظامی علیه ایران مواجه شود. اکنون بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر بازگشته و در راس دست راستی‌ترین دولت در تاریخ اسرائیل قرار گرفته است. نتانیاهو قبلاً گفته بود که یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی وی توقف برنامه هسته‌ای ایران است و این به معنای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای حمایت از اقدامات تهاجمی‌تر است.

جنگ در خاورمیانه احتمالاً آخرین چیزی است که بایدن و آنتونی بلینکن،در حال حاضر خواهان وقوع آن می‌باشند، اما این امر مانع از آن نمی‌شود که نتانیاهو و متحدانش در داخل ایالات متحده برنامه خود را پیش نبرند. درچنین شرایطی هر گونه امکان دستیابی به توافقی جدید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران اکنون مانند یک رویا به نظر می‌رسد. وازطرف دیگر رهبران فعلی ایران بیشتر علاقه‌مند به ذخیره اورانیوم با غنای بالا و تقویت زیرساخت هسته‌ای خود نسبت به مذاکره در مورد محدودیت‌های جدید هستند. آمادگی و تمایل ایران برای ارائه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، احتمال پیشرفت دیپلماتیک در آن جبهه را کمتر می‌کند. ازطرف دیگراین روزها شاهداقدام پارلمان اروپا برای تحریم‌های بیشترعلیه سپاه پاسداران و شخصیتهای سیاسی نظامی جمهوری اسلامی ایران و قراردادن آن در فهرست سازمان های تروریستی وهیاهوی بزرگ تبلیغاتی انگلیس وفرانسه برسر اعدام جاسوس اکبری راشاهدهستیم که حکایت ازرویکرد جدید اروپا ونشان از تغییر وضعیت دررابطه با ایران است .اقدام چندروز پیش ۶۰ سناتور فرانسوی مبنی بر تحریم مالی وبانکی وسیاسی ایران وحمایت هرچه بیشتر از اپوزیسیون وموضع گیریهای تند آلمان وانگلیس ومحکومیت گسترده ای که اغلب کشورهای اروپایی در محکومیت اعدام اکبری جاسوس راه انداخته اند درهمین رابطه قابل توجه جدی میباشد.تمام این پالسها نشان دهنده مقدمه وآتش تهیه ای برای اجرای نقشه شوم وآتش افروزی گسترده علیه ایران میباشددراین میان هم دولت قطر وهم شیخ حمد بن جاسم شخصیت معروف سیاسی جهان عرب ونخست وزیر سابق قطر مواضع واظهارات شگفت انگیز وغیر معمولی را از خود نشان دادند. بعنوان مثال به این خبر ذیل دقت شود ((بنابه گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روسیا الیوم، حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر سابق قطر هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به صورت مستقیم بر کشورهای منطقه تأثیرگذار خواهد بود.حمد بن جاسم در توئیتر خود نوشت: توافق احتمالی بین ایران و کشورهای غربی در مورد برنامه هسته‌ای فرصت مهمی برای کاهش تنش در منطقه خواهد بود؛ به ویژه اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران مستقیماً بر کشورهای منطقه تأثیر خواهد گذاشت و منافع بلندمدت و کوتاه مدت ما را تأمین نخواهد کرد.
در چند هفته اخیر رژیم صهیونیستی ایران را تهدید به حمله نظامی کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در رزمایشی حمله به تاسیسات مهم این رژیم را شبیه سازی کرد تا پاسخی قاطع به لفاظی‌های صهیونیست‌ها داده باشد.))اظهارات شیخ حمدبن جاسم را به این خاطربایدجدی گرفت که اودسترسیهای بالایی در محافل مختلف بین المللی داشته وومعمولاحرفی را که میزند باید برای آن حساب جدی بازکرد.دولت قطر هم دررابطه با حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته ای ایران هشدارجدی داده واین خود نشان میدهد یک تحرکاتی در پشت پرده در حال شکل گیری هست که چنین پالسهای هشداردهنده ای درحال تکرارهست.گرچه بعضی تحلیگران معتقدند که لب و لباب پیام شیخ حمد با توجه به جایگاه وی درلابیهای متعدد غربی بعنوان حلقه ی از فشارهای روانی در پلان بی میباشد تا ایران را تحت فشار مجبور به پذیرش شروط آنان در ارتباط بابرجام نماید وآتش افروزی صهیونیستها را به دلیل این که ممکن است آمریکا ورژیم صهیونیستی برای اجرای این ریسک خطرناک تاوان بسیاربالایی را متحمل شده و ازطرف دیگر پس از حمله دیگر برای ایران در زمینه اقدامات هسته ای خود هیچ مانعی نمیتواند جلودار فعالیتهای هسته ای ایران بوده وافکار عمومی بین المللی نیز بر محق بودن این فعالیتها مهرتایید خواهندزد.

ازطرف دیگر شاهد هستیم که رئیس‌جمهور چین درپی سفر به ریاض مواضعی خوشایند کشورهای عرب منطقه وخصوصا دررابطه نقض حاکمیت ملی ایران بر جزایرسه گانه تنب بزرگ وکوچک وابوموسی اتخاذ کرد، و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی هم در روزهای اخیردرسفر به امارات با ذکر اینکه ایران دشمن امارات است،استفان والت استاد دانشگاه هاروارد هم در تحلیلی که در نشریه فارین پالیسی منتشر شد، احیای برجام اروپایی را یک «رویا» توصیف کرده و گفت که نتانیاهو به دنبال جنگ‌افروزی است.

برخی دیگر از تحلیلگران مطرح بین‌الملی نیز در یادداشت‌های خود به نگرانی‌های مشابهی اشاره کرده‌اند. ازطرف دیگر رژیم صهیونیستی باتوجه به لابیهای بانفوذی که درآمریکا داردبالاخره موفق شد قطار مذاکرات را از حرکت باز داشته وآمریکا نیز بنظر میرسد به اجرای این نقشه شوم صهیونیستها تن داده است اخیرادربعضی محافل بین المللی این زمزمه شنیده میشود که اساسا افراطی ترین کابینه جعلی رژیم صهیونیستی به ریاست نتنیاهو برای جنگ وتعیین تکلیف نهایی باایران سرکارآمده است.او به زعم باطل خودبرای خروج از بن بست فعلی که برای رژیم پیش آمده است را جنگی همه گیر وشامل میداند که تا آخر ادامه پیدانموده ودرتکلیف خاورمیانه جدیدرا روشن خواهدکردلذا اگر جنگی آغاز شود چون برای هردوطرف جنگ مرگ وحیات وتعیین سرنوشت خواهدبود خاورمیانه به تل خاکستری تبدیل خواهدشد که باید نظم نوین خاورمیانه جدید بر روی آن ساخته شودواین هشداری هست که طی ده سال گذشته بارها داده والان هم مجددا تکرار میکنم خاورمیانه دوران خطرناک گذارخودرا طی میکند وبسیارباید با فراست وهوشمندی این دوره رامدیریت کردتا از آسیبها وخطرات جدی آن مصون بود.گرچه رژیم صهیونیستی ریسک خطرناک این اقدام خودرا میداند ولی چاره ای جز این برای ادامه بقاء آن رژیم منحوس باقی نمانده است.درحقیقت به دلیل بن بستهای متعددو پیچیده ای که هم اکنون باآن روبرو هست به جنگ مرگ و حیات وتعیین تکلیف نهایی تن داده است از جمله شواهدی هست که نشان دهنده تغییراتی در نوع نگاه محافل بین المللی به ایران میباشدبه نظر می‌رسد که اتمسفر بین الملل پیرامون ایران روز به روز در حال تیره و تار شدن است و این موضوع سوالات جدی را پیش روی کارشناسان قرار داده است که دلیل رادیکال شدن مواضع غرب علیه ایران چیست؟.بعضی تحلیلگران معتقدند معنای روی کار آمدن افراطی ترین کابینه رژیم صهیونیستی جز این نمیتواندباشدتمام پالسهای منفی که در اروپا علیه ایران راه افتاده و روزبروز تشدید خواهدشد بخاطر تحریک لابی صهیونیستی میباشد. بهرحال در دنیایی که براساس قانون جنگل ، موازنه قدرت برپایه زور وقلدری بنانهاده شده وبراحتی قوانین بین المللی نادیده گرفته میشود این عین خردورزی است که بادرایت وهوشیاری تمام تدابیر لازم برای سناریوهای مختلف اندیشیده شود. ایران درحال حاضر باید لابیهای خودرا عرصه های دو و چندجانبه بین المللی و دیپلماسی عمومی فعال نماید توجه و امعان نظر بیشتر به نظریه دفاع ترکیبی (آفندی/پدافندی) را که مقام معظم رهبری درسال گذشته دردیدار با فرماندهان نیروی هوایی مطرح فرمودندرا بایدبطور جدی دردستورکارقرارداد.موردتوجه قراردادن هرچه بیشتر این نظریه در ارکان سیاسی نظامی امنیتی کشور در شرایط فعلی بسیار مهم واستراتژیک است.

۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 38320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha