دلار نیمایی نمی تواند روی بازار ارز چندان تاثیر گذار باشد/مگر تقاضای ارز در اقتصاد محدود به تقاضا برای واردات کالاهاست؟

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی گفت:با توجه به اینکه بخشی از مردم ارز را به این خاطر خریداری می کنند تا به نوعی خود را در مقابل تورم اقتصاد بیمه کنند و از ارز به عنوان ذخیره ارزش استفاده می کنند و اینکه برخی نیازهایی دارند که این نیازها در سامانه نیما تعریف نشده که بخواهند چنین سفارشی داشته باشند حتی کسانی که نیازهای آنها در سامانه نیما به رسمیت شناخته شده دسترسی به سامانه نیما ندارند و بخشی از تقاضای ارز برای خروج سرمایه است که اصلا وارد بازار نیما می شود. پس همیشه به لحاظ تاریخی برعکس آنچه گفته شده محقق شده است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کامران ندری اقتصاددان و عضو پژوهشکده پولی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که به نظر شما رئیس بانک مرکزی تا چه اندازه ای می تواند در تثبیت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و نزدیک کردن نرخ ارز بازار آزاد به نرخ ارز نیمایی موفق باشد، گفت: بعید به نظر می رسد با وضعیت کنونی اقتصاد و عدم رفع تحریم ها رئیس بانک مرکزی بتواند نرخ ارز بازار آزاد را به نرخ ارزنیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی که خود آقای فرزین این نرخ را اعلام کردند برسانند به این دلیل که به نظر می رسد این نرخ تا حدودی صوری است و بازار کار خود را می کند بدون اینکه به این نرخ اعتنای چندانی داشته باشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هر چند بنده نمی توانم صحت و سقم صوری بودن ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را تایید کنم اما در گفت و گویی که با یکی دو تن از فعالین اقتصادی داشتم آنها معتقد بودند مابه التفاوت را به عرضه کننده ارز خارج از سامانه نیما پرداخت می کنند، یعنی دلار ۲۸۵۰۰ داخل سامانه نیما می رود ومابقی خارج از سامانه نیما اگر این موضوع صحت داشته باشد می توان گفت این نرخ صوری است نه واقعی.

ندری درخصوص این موضوع که نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی برای سامانه نیماست و سایر نیازها در بازار آزاد تامین می شود گفت: مساله بعدی این است که بانک مرکزی و دولت در نهایت بتوانند بخشی از نیازهای وارداتی کشور را از طریق سامانه نیما تامین کنند، حال این سوال مطرح می شود مگر تقاضای ارز در اقتصاد محدود به تقاضا برای واردات کالاهاست؟

وی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه بخشی از مردم ارز را به این خاطر خریداری می کنند تا به نوعی خود را در مقابل تورم اقتصاد بیمه کنند و از ارز به عنوان ذخیره ارزش استفاده می کنند و اینکه برخی نیازهایی دارند که این نیازها در سامانه نیما تعریف نشده که بخواهند چنین سفارشی داشته باشند حتی کسانی که نیازهای آنها در سامانه نیما به رسمیت شناخته شده دسترسی به سامانه نیما ندارند و بخشی از تقاضای ارز برای خروج سرمایه است که اصلا وارد بازار نیما می شود تقاضاهایی مثل نیاز ارز برای قاچاق کالا و واردات غیر مجاز که هیچکدام وارد سامانه نیما نمی شود پس همیشه به لحاظ تاریخی برعکس آنچه گفته شده محقق شده است.

ندری تصریح کرد: درست است آقای فرزین قصد دارد بازار ارز را تثبیت کند تا به تدریج نرخ ارز آزاد را به نیمایی برساند اما همیشه در عمل برعکس این موضوع اتفاق افتاده است یعنی همواره بازار آزاد روی بازار نیما اثر گذار بوده و این سامانه را تحت تاثیر قرار داده است. رئیس بانک مرکزی باید ابزارهای لازم را برای تحقق این موضوع و معکوس شدن این رویه در اختیار داشته باشد و باید توضیح دهد چه تفاوتی بین شیوه مورد نظر این دولت با دولت آقای روحانی است.

استاد اقتصاد در این باره بیان داشت: بانک مرکزی در حال حاضر همان روشی را تکرار می کند که تیم اقتصادی آقای روحانی در سال ۹۷ دنبال کردند و به دنبال به وجود آوردن نرخی در بازار بودند تا نرخ بازار آزاد را به خود نزدیک کنند، اینکه استراتژی بانک مرکزی کنونی چه تفاوتی با قبل دارد مشخص نیست وبانک مرکزی در این موضوع شفاف سازی نکرده است.
کامران ندری گفت: یکی از ضعف های بانک مرکزی این است که برنامه هایش شفاف نیست به طوری که مردم نمی توانند با برنامه های اعلامی مدیران بانک مرکزی ارتباط برقرار کنند. برنامه هایی که درباره نرخ ارز و ثبات نرخ ارز بیان می کنند به لحاظ اقتصادی قابل درک نیست. دولتمردان ومدیران بانک مرکزی درباره بازار ارز ونرخ ارز صحبت های متفاوتی می کنند یکی بر ثابت نگه داشتن نرخ کالاهای اساسی با ارز نیمایی تاکید می کند و وزیر اقتصاد متعاقب سخنان رئیس بانک مرکزی بدون اینکه توضیح دهد منظور وی از ایجاد ثبات در باراز ارز چیست و این ثبات با تثبیت چه تفاوتی دارد سخن می گوید! قطع به یقین اگر دولتمردان و تیم اقتصادی دولت نتوانند سیاست اقتصادی مورد نظر خود را به درستی برای مردم تبیین کنند نمی‌توانند روی رفتار اقتصادی جامعه تاثیر بگذارند.

کامران ندری استاد اقتصاد در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بعد از روی کار آمدن آقای فرزین بازار ارز یکی دو هفته آرام و تقریبا کاهشی بود اما نرخ ارز دوباره در حال اوج گرفتن است،یعنی خیلی نیازی به گذشت زمان نداشتیم که متوجه شویم نرخ نیما نمی تواند روی بازار ارز چندان تاثیر گذار باشد. بی تردید نیرویی که بازار آزاد به بازار نیما وارد می کند به مراتب بیشتر از تاثیری است که بازار آزاد می تواند روی بازار نیما داشته باشد.

۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۷
کد خبر: 38283

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha