قیمت هر کیلوگرم مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد/رسوب ۳.۷ میلیون تن مواد اولیه در گمرکات و بنادرکشور

از جمعه هفته گذشته تا امروز جمعه دوم آبان ماه سال ۹۹ اخبار مختلفی در حوزه صنعت و معدن وکشاورزی در رسانه های مختلف منتشر شده است که از مهمترین این اخبار می توان به تعیین نرخ جدید مرغ تازه اشاره کرد.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  از جمعه هفته گذشته تا امروز جمعه دوم آبان ماه سال ۹۹ اخبار مختلفی در حوزه صنعت و معدن  وکشاورزی در رسانه های مختلف منتشر شده است که برخی از این اخبار را در بسته خبری ازجمعه تا جمعه این هفته ملاحظه می کنید.

*هزینه‌های طرح برق امید از محل صرفه‌جویی‌ها تامین می‌شود

سخنگوی صنعت برق در هفتمین همایش بین المللی ترانسفورماتور، ضمن اشاره به طرح تخفیف ۱۰۰ درصدی برای مشترکان کم مصرف کشور گفت: در طرح برق امید پیش‌بینی شده است که اگر مشترکان از الگوهای تعیین شده به منظور مصرف برق تبعیت کنند در قالب مشترکان کم مصرف رده‌بندی شده و مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند شد.

سخنگوی صنعت برق، در تشریح برنامه‌های متنوع در نظر گرفته شده به منظور کاهش مصرف مشترکانی که خارج از الگوی به استفاده از برق می‌پردازند، تاکید کرد: برنامه‌های متنوعی با هدف اینکه بخش از مشترکان پر مصرف به جرگه کم مصرف‌ها بپیوندند در طرح برق امید تعبیه شده است.

وی در بیان اینکه آموزش‌های لازم به منظور صرفه‌جویی مصرف برق به مشترکان ارائه می‌شود، افزود: علاوه بر آموزش‌های پیشبینی شده در طرح برق امید، این امر برای مشترکان پرمصرف وجود خواهد داشت که با نصب پنل‌های خورشیدی بتوانند برق خود را به صورت خود تامین، تهیه کنند.

رجبی مشهدی، در تبیین اهداف طرح ارائه تخفیف ۱۰۰ درصدی به مشترکان کم مصرف، گفت: تمام تلاشمان بر این است که برای پیک سال ۱۴۰۰ با کاهش مصرف حدود ۱۰ درصدی در بخش خانگی، بخشی از فشارهایی را که روی تجهیزات وجود دارد و همچنین سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در صنعت برق انجام می شود را کاهش دهیم.

این مقام مسئول، ادامه داد:  به نوعی با تخفیف ۱۰۰ درصدی که برای مشترکان کم مصرف (در قالب طرح برق امید) صورت می‌گیرد، بخشی از هزینه‌های ایجاد شده از محل این طرح جبران خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق، با اشاره به روند اجرای طرح برق امید، گفت:پیامک‌هایی از سوی شرکت توانیر برای مشترکان ارسال خواهد شد که مشخص می‌کند هر مشترک در کدام دسته از رده‌بندی کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف قرار دارد.

*قیمت هر کیلوگرم مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد

کامران کارگر گفت: کارگروه تنظیم بازار قیمت مرغ درب کشتارگاه و قیمت این کالای مصرفی را برای مصرف کننده تعیین و ابلاغ کرد. 

 سرپرست دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، بیان داشت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب کشتارگاه ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شد و برای آن ۱۰ درصد نوسان در نظر گرفته شد که با محاسبه این ۱۰ درصد حداکثر قیمت هرکیلوگرم مرغ درب کشتارگاه ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود. 

وی بیان داشت: همچنین قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده ۶ هزار تومان بیش از قیمت مرغ درب کشتارگاه تعیین شد بنابراین حداکثر قیمت مرغ برای مصرف کننده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان  تعیین شد. 

کارگر بیان داشت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار حداقل قیمت مرغ درب کشتارگاه ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و حداکثر آن ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است همچنین حداقل قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده ۱۸ هزار و ۱۰۰ و حداکثر قیمت آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود. 

*دستورالعمل قیمت‌گذاری دستوری فولاد منتفی شد

سید رضا شهرستانی با تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر صنعت اظهار داشت: در این جلسه اجرای دستورالعمل وزارت صنعت منتفی شد و در عوض قرار شد علاوه بر شمش فولاد، محصولات فولادی نیز در بورس کالا عرضه شود.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت نمی‌داند که بازار فولاد را باید به چه صورت هدایت کند، به همین دلیل دستورالعملی تدوین کرد که بر اساس آن به صورت دستوری قیمت مصرف کننده نهایی پایین باشد. در حالی که این دستورالعمل فقط رانت بین فروش فولاد در بورس و قیمت مصرف کننده نهایی به همراه دارد.

شهرستانی تصریح کرد: تجربه نشان داده که افرادی که فولاد را بیش از ۲۵ درصد پایین‌تر از قیمت‌های واقعی از بورس خریداری کرده‌اند فقط ۶ درصد آن را به صورت محصول در بورس عرضه کرده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: برنامه وزارت صنعت این بود که برای فولاد قیمت‌های دستوری لحاظ کند که نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند و در جلسه امروز مجلس با وزیر صنعت، این موضوع منتفی شد. در عین حال مقرر شد همه تولیدات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود.

وی تأکید کرد: این اتفاق علاوه بر ایجاد شفافیت باعث می شود تا فولاد مازاد مصرف داخل نیز صادر شود.

*رسوب ۳.۷ میلیون تن مواد اولیه در گمرکات و بنادرکشور

مهرداد جمال ارونقی با اشاره به موضوع رسوب کالا در بنادر و گمرکات که اخیراً یکی از نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اعتراض کرده است، اظهارداشت: طبق بررسی ها و آمار ارائه شده از مراجع ذیربط ، بالغ بر ۳.۴ میلیون تن کالا در ۲۵ گروه کالایی اساسی در گمرکات و بنادر دپو شده‌اند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک به دسته بندی کالاهای موجود پرداخت و افزود: دسته اول کالاهای اساسی است و در این دسته بندی ، کالاهای اعتباری بوده که ۷۰ درصد از این میزان کالاهای یادشده از سوی صاحبان و اشخاص داخلی، خریداری شده و اسناد حمل و مالکیت در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین ۳۰ درصد باقی مانده از کالاهای اساسی فاقد اسناد مالکیت هستند که مشکل انتقال ارز دارند و امکان اظهار و ترخیص آنها وجود ندارد.

این مقام مسئول گمرک، مهمترین عامل دپو شدن کالاها را ناشی از انتقال ارز و مالکیت اسناد دانست و خاطرنشان کرد:  تا زمانی که این کالاها تأمین ارز نشوند، مشکل آنها حل نخواهد شد.

*مشکلی در تامین آرد وجود ندارد

یزدان سیف با تاکید بر اینکه در کشور کمبود آرد و کمبود گندم وجود ندارد، گفت: حدود ۹۰ هزار نانوایی از طریق ۴۰۰ کارخانه تولید آرد که ماهیانه ۹۰۰ هزار تن، گندم را تبدیل به آرد می‌کنند، از طریق شبکه حمل و نقلی منسجم و برنامه ریزی شده در سه دهه اول، دوم و سوم در هر ماه آرد دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: از مردم تقاضا داریم از نانوایی‌هایی که دارای پروانه فعالیت، جواز کسب و پروانه بهداشت تضمین شده هستند، خرید کنند.

وی بیان داشت: گاهی اوقات دیده شده برخی از نانوایی‌ها که پروانه کسب نداشته و اجازه فعالیت هم ندارند و آرد مورد نیاز خود را از طریق شبکه غیر رسمی تامین می‌کرده اند با کمبود آرد مواجه شده اند و موجبات سوء استفاده برای رسانه‌های ضد انقلاب را فراهم کرده‌اند.

سیف در مورد نانوایی‌های آزادپز هم گفت: نانوایی آزادپز دیگر در کشور وجود ندارد و همه نانوایی‌ها به دو مدل یارانه‌ای یک و دو، از دولت آرد دریافت می‌کنند که در نوع اول به صورت کاملا دولتی و به قیمت هر کیلو ۶۶۵ تومان و نوع دوم که به صورت آزاد آرد دریافت می‌کنند.

وی افزود: هر سال در نیمه دوم سال، به دلیل این که روزها کوتاه می‌شود و تعطیلی خیلی از ادارات و فضاهای کاری توام با یکدیگر می‌شود، متاسفانه شاهد شلوغی و ازدحام متقاضیان نان در صف نانوایی‌ها هستیم.

انتهای پیام/

۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 3813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha