بهروز یاری معمای "جدیدی و برزگر" را پیچیده تر کرد /دوپینگی ۱۹۹۰ کیست؟

ملی پوش سابق کشتی ایران در ماجری خبرساز ادعاهای عباس جدیدی از او حمایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از همشهری، صحبت‌های عباس جدیدی قهرمان سال‌های نه‌چندان دور کشتی ایران موجی از واکنش‌های مختلف را در پی داشت که با گذشت حدود یک هفته هنوز هم این اظهارنظرها ادامه دارد. دارنده مدال نقره المپیک عنوان کرده بود: «من و علیرضا حیدری به‌خاطر امیررضا خادم نتوانستیم طلای المپیک آتلانتا را بگیریم.»

شروع جدال

کامران قاسمپور در جام‌جهانی آمریکا در وزن ۹۷کیلوگرم به میدان رفت و در یک کشتی یک‌طرفه مقابل کایل اسنایدر آمریکایی شکست خورد. این رویارویی در حالی رخ داد که قاسمپور حدود ۹۰کیلوگرم وزن دارد. اما به‌نظر می‌رسد کادر فنی قصد دارد او را برای حضور در المپیک پاریس در وزن ۹۷کیلوگرم آماده کند. قاسمپور دارنده ۲مدال طلای جهان در وزن ۹۲کیلو است که به‌دلیل المپیکی نبودن این وزن برای اینکه شانس حضور در بازی‌های المپیک را داشته باشد باید تغییر وزن بدهد. با توجه به شرایط وزنی کامران قاسمپور ایده‌آل‌ترین وزن برای او ۸۶کیلوگرم است، ولی حسن یزدانی قهرمان پرآوازه جهان در این وزن حضور دارد و در تمام تقابل‌ها با قاسمپور پیروز میدان بوده است. به همین دلیل اگر قاسمپور نخواهد مجددا با یزدانی روبه‌رو شود، تنها راه پیش پای او حضور در ۹۷کیلوگرم است. همین مسئله سبب شد تا همه به یاد دهه۹۰بیفتند که ستارگان کشتی تقریبا هم‌وزن بودند و تغییر وزن سبب می‌شد گاهی کشتی‌گیران با اختلاف وزن ۱۰کیلویی در مقابل حریفان قرار بگیرند.

مدالم را بدهید!

عباس جدیدی یکی از ستارگان کشتی ایران در دهه۹۰ میلادی بود که بارها با اختلاف وزن فاحش نسبت به حریفانش مقابل کشتی‌گیران خارجی قرار می‌گرفت. اتفاقاتی که برای قاسمپور در حال رخ دادن است سبب شد تا جدیدی سکوتش را بشکند و از تغییر وزنش اینطور یاد کند: «آن زمان هدف‌شان این بود که به هر شکلی چاله‌چوله‌های تیم ملی را پر کنند. مگر کار درستی کردند؟ من فنا شدم. خیلی‌ها در این کشتی مدیون من هستند. آن زمان زورم نمی‌رسید و چیزی نمی‌توانستم بگویم. هر چه من برادران خادم را می‌بردم باز من را به وزن بالاتر می‌فرستادند. برای انتخابی جهانی کراسنویارسک هم علیرضا حیدری با من به وزن‌کشی آمد، اما ول کرد و رفت. بعد رفت با منصور برزگر کار را بست و من را به ۱۳۰کیلو فرستادند. سر همین کارها بود که مدال‌های من نقره و برنز شد.» جدیدی ۲ رویارویی مستقیم با رسول خادم داشت و هر ۲بار برنده کشتی بود و زمانی که پس از پایان محرومیتش به کشتی بازگشت رسول خادم قهرمان جهان در وزن ۹۰کیلوگرم بود که جدیدی به وزن ۱۰۰کیلوگرم رفت. حالا جدیدی عنوان کرده که این تغییر وزن‌ها به اجبار بوده است. جدیدی در مسابقات جهانی ۱۹۹۸مدال طلای جهان را گرفت و علیرضا حیدری در وزن ۸۵کیلوگرم طلایی تیم ایران بود. با تغییر وزن حیدری، جدیدی به وزن ۱۳۰کیلوگرم رفت که همان زمان هم گفته می‌شد با رقبایش اختلاف وزن ۲۰کیلویی دارد. در المپیک سیدنی امیررضا خادم پس از مدتی دوری مجددا به کشتی بازگشت و ملی‌پوش ایران در وزن ۸۵کیلوگرم شد. اشاره جدیدی به همین مسئله است که اگر حیدری در ۸۵کیلو و جدیدی در ۹۷کیلوگرم کشتی می‌گرفتند هر دو صاحب مدال طلای المپیک۲۰۰۰ می‌شدند. اما علیرضا حیدری، عباس جدیدی و امیررضا خادم هر ۳ در المپیک سیدنی در کسب مدال ناکام بودند.

دوپینگی سال۱۹۹۰ کیست؟
در واکنش به این صحبت‌ها، منصور برزگر مربی کهنه‌کار ایران در صحبتی کوتاه با تهدید جدیدی سعی کرد او را وادار به سکوت کند: «اگر او یک‌بار دیگر ناحق صحبت کند من هم تمام حقایق را خواهم گفت تا مردم در جریان قرار بگیرند.» جدیدی، اما با انتشار یک استوری خطاب به برزگر عنوان کرد: «دوران بگم بگم گذشته.» بهروز یاری، اکبر فلاح و محمدحسن محبی هم مسائلی را مطرح کردند که نشان می‌دهد اتفاقات متعددی در کشتی آن دوران افتاده که با درددل جدیدی سر باز کرده است. بهروز یاری، دارنده مدال برنز جهان با حمایت از جدیدی خطاب به برزگر عنوان کرد: «منصورخان! اگر دوپینگ سال۱۹۹۳ عباس را مثل چماق روی سرش می‌زنید، از تمام سال‌هایی که عباس جورکش اوزان مختلف بود و شما برای عملکرد تیمی به زور عباس را به اوزان دیگر می‌فرستادید هم بگویید. چرا دوپینگ سال۱۹۹۰ را رو نمی‌کنید و اول از سال۱۹۹۳ شروع می‌کنید؟ من کد می‌دهم، آن‌هایی که آن زمان بودند، همه می‌دانند.» این تقابل‌ها در حالی است که علیرضا حیدری و حسن محبی سعی کردند فضا را آرام کنند و بارها عنوان کردند که مسائل گذشته اگر باز نشود بهتر است. ولی هر روز یکی از طرفین واکنش تندی نسبت به دیگری دارد و این نشان از رازهای سربه‌مهری است که از گذشته تا به حال مسکوت مانده است.

۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 38072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      1 0
      قاسمپور باید انتخابی با یزدانی راببرد تا در ۸۶ کیلوبه المپیک برود!!!که تا به حال هر سال به یزدانی باخته.نمیدونم چرا عباس جدیدی به این مساله اعتراض بیخودی دارد!!!!خودش هم که یه بار آقای رسول را در انتخابی برده و قهرمان جهان دوپینگی دراومده!!! حالا هم داره به درو دیوار میزنه و حرفای گنده گنده میزنه!!!