روایت هولناک از قطارهای یخ زده در مسیر مشهد + تصاویر

پس از بحران قطار قم - مشهد که روز گذشته با ۴۰۰ مسافر پس از ۱۰ ساعت انتظار و یخ‌زدگی مسافران قطار با جابه‌جایی لوکومتیوها به مقصد مشهد حرکت کرد از شب گذشته تاکنون نیز ۵ قطار با این بحران روبه‌ور شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم ازمشهدمقدس، متاسفانه دومینوی توقف قطارها در ایستگاه‌های منتهی به شهر مشهد در هوای این روزها یکی از مشکلاتی است که بیشتر مسافران قطار با آن روبه‌رو هستند. پس از بحران قطار قم - مشهد که روز گذشته با ۴۰۰ مسافر پس از ۱۰ ساعت انتظار و یخ‌زدگی مسافران قطار با جابه‌جایی لوکومتیوها به مقصد مشهد حرکت کرد از شب گذشته تاکنون نیز ۵ قطار با این بحران روبه‌ور شده، چرا راه‌آهن خراسان رضوی تدبیری نسبت به این موضوع ندارد؟

یکی از مسافران قطار تهران به مشهد که هم اکنون قطارشان متوقف شده است، می‌گوید: مسافر تهران - مشهد و با قطار ساعت ۱۴:۵۰ به شماره ۳۶۸ هستم و متاسفانه قطار از ساعت حدود یک بامداد در ایستگاه تربت حیدریه واقع در بینالود به دلیل فنی از حرکت ایستاده است.

وی می‌افزاید: دمای هوای بیرون منفی ۲۱ درجه سانتیگراد است و مسافرین داخل قطار گرفتار شده‌اند و دمای هوای قطار به مرور کاهش می‌یابد، به مسافران پتو داده‌اند، اما جوابگوی سرمای قطار نیست.

این مسافر ادامه می‌دهد: تا ساعت هفت و نیم صبح در قطار یخ‌زده لرزیدیم و با ۱۱۲ چندین بار برای کمک تماس گرفتیم، اما گویا خواب را به نجات ترجیح دادند و جوابی نیامد.

وی می‌گوید: دمای داخل قطار منفی ۱۹ است، چون قطار ما متوقف شده، قطارها پشت سر هم متوقف شده‌اند و این سرگردانی هزاران نفر را به همراه دارد. واقعا کسی هست که به فریاد ماندگان در برف و سرما برسد؟

روایت هولناک از قطارهای یخ زده در مسیر مشهد + تصاویر

سرهنگ جواد جهانشیری نیز پیش از این حادثه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: شب گذشته در پی برودت هوای ۱۹ - درجه در مشهد و ۲۸- درجه در شهرستان فریمان با اعلام یخ‌زدگی کمپرسور قطارها در مسیر رفت و برگشت، حرکت ۴ قطار مسافربری در فواصل مختلف مختل شد که با گزارش موضوع به فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ دستورات ویژه از سوی فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی صادر و هماهنگی‌های لازم با آماده‌باش فرماندهی انتظامی شهرستان‌های فریمان، کاشمر و تربت حیدریه به عمل آمد.

وی افزود: در این عملیات با هماهنگی تیم‌های امداد و نجات هلال احمر بلافاصله محموله پتو برای مسافران که گرفتار برودت هوا شده بودند ارسال شد.

معاون عملیات فرمانده انتظامی خراسان رضوی تصریح کرد: به همت شرکت اتوبوسرانی مشهد ۴۰ دستگاه اتوبوس به منظور انتقال مسافران به مشهد و حرم مطهر رضوی اعزام شد.

روایت هولناک مسافر قطار جنجالی مشهد:

زینب این متن را در توئیترش منتشر کرده:

«قطار ۴ستاره«ارگ»، مشهد-کرج، ۲۱ دی ۱۴۰۱»

هوا به شدت سرد و سوزان بود. کسایی که تجربه قطار سوار شدن توی زمستون رو داشته باشن، می‌دونن توی هوای سرد، سکوهای قطار چه خنجری می‌زنن به آدم. هوا منفی ۱۶ درجه و ساعت ده شب.

چند تا از مسافرا که مشخص بود مال مشهد نیستن و لباس مناسب چنین شبی نداشتن

«حرکت از مشهد: ساعت ۱۰ شب ۲۱ دی ۱۴۰۱»

باید بگم براتون که امشب(دیشب) چه بلایی سر مسافرا آوردن وسط بیابون با دمای منفی ۲۲ درجه.

وقتی وارد کوپه شدیم، برخلاف تجربه چندین و چند ساله هر دو تامون، دمای کوپه با بیرون فرقی نداشت و مشخص بود که قطار تازه روشن شده. از مسئول واگن پرسیدیم و گفت که این قطار ۱۷ ساعت روشن نبوده و عقلشون هم نرسیده دو ساعت زودتر روشنش کنن.

خلاصه که قطار ساعت ده راه افتاد و تا ساعت یک نیمه شب با فنی که باد سرد می‌زد ساخت!

ما همچنان با لباسهای گرم نشسته بودیم و منتظر که هوا یه کم گرم گرم بشه، بتونیم بخوابیم.

این وسط درباره وضع سرویس بهداشتی بگم که توی این سه ساعت آب نداشت و مردم با شیشه‌های آب معدنی تو صف دستشویی بودن این عکس دستشویی بعد از ۴ ساعت حرکت (ساعت دو شب)

روایت هولناک زینب، مسافر قطار جنجالی مشهد

ساعت یک شب، قطار توی ایستگاه فردوس ایستاد، برف‌ها و فَن خاموش شد و تبدیل شد به قطار ارواح!

هر چی صبر کردیم خبری نشد. هوا سردتر و سردتر می‌شد و کم‌کم افرادی که بچه کوچیک داشتن، بیمار بودن و یا افراد پیر همراهشون بود، زدن بیرون از کوپه.

دما رو نگاه کردم و دیدم زده منفی ۱۹ اما حس منفی ۲۲ داره.

هیچکس پاسخگو نبود. فردی که بعداً فهمیدیم به احتمال ۹۰ درصد... بوده، وسط شکایات مردم تهدید کرد پدرش... هست و توهین ما به ایشون... داره. از هر کدوم از پرسنل قطار سوال می‌کردیم، حتی با آرامش، با جواب‌های... مواجه بودیم. انگار که سنگینی وزن ما باعث شده قطار خراب بشه و باید خفه باشیم.

البته که از وضع فن و دستشویی و یخ بستن درون قطار (عکس زیر) مشخص بود که مسئولین مربوطه با قطار خراب سمت کرج حرکت کردن.

روایت هولناک زینب، مسافر قطار جنجالی مشهد

روایت هولناک زینب، مسافر قطار جنجالی مشهد

خلاصه جوابی که به ما دادن این بود که لوکوموتیو خرابه و زنگ زدن از مشهد دیزل بفرستن و یک ساعت و نیم طول می‌کِشه. در نهایت ساعت ۳ بعد از دو ساعت خاموشی و سرمای استخوان‌سوز از ایستگاه فردوس حرکت کرد و بعد از دو دقیقه حرکت، وسط بیابون دوباره متوقف شد و دوباره همه چیز تاریک و سرد شد. فقط بگم که مسئولین هیچ جا در رو باز نمی‌کردن و مردمی که درخواست پیاده شدن داشتن و می‌خواستن یه جوری خودشون رو برگردونن مشهد، با بی‌محلی درباره باز شدن درها روبرو می‌شدن.

این وسط با کلی شماره و اینور و اونور هم تماس گرفته شد توسط مردم که خب طبیعتاً هیچ مسئولی اون وقت شب بیدار نیست رسیدگی کنه.

در نهایت قطار پنج صبح توی ایستگاه برای نماز نگه داشت. اما در واقع خراب خراب خودشو کشوند به اونجا.

برای نماز که مجبور شدن درها رو باز کنن، همه پیاده شدیم و به هر طریقی میشد پیچیدم به پای هر کسی که فکر می‌کردیم کاره‌ای هست.

تنها کسی که مثل آدم رفتار کرد و معلوم بود واقعا دلش برای مردم سوخته یه سروان بود که توی اون ایستگاه بود و من الان یادم نیست اسم ایستگاه، چون خون جلو چشمام بود و داشتم سگ لرز می‌زدم و داد می‌کشیدم. اونجا از خانمی که ۹ میلیون داده بود یه دوره شرکت کنه و به دوره‌ش نمی‌رسید بگیر تا خانم سرطانی‌ای که داشت میومد تهران برای شیمی‌درمانی و مادری که بچه شش ماهه‌ش رو دیگه هر چی می‌پوشوند، گرم نمی‌شد رو دیدیم که صداشون به هیچ جا نرسید و در نهایت با اینکه همه مسافران شاکی بودن،و تو اون سرمای بیابونی توی ایستگاه بیرون قطار اعتراض می‌کردن، قطار ساعت ۷ اعلام حرکت کرد و به سمت کرج راه افتاد.

هیچکس از افرادی که اطراف من بودن ندیدن که دیزلی بیاد و وصل بشه به قطار، این وسط فقط کارمندای قطار بودن که با دستای سرخ و صورتی شلاق خورده از سرما، مشخص بود در حال تعمیر قطار هستن.

خلاصه که قطار ساعت ۱۰ شب مشهد-کرج، هنوز توی راه بود و به گرمسار هم نرسیده بود. صدای ما هم به هیچ جا نرسیده.

بخوره تو سرتون اون چندرغاز که اینجوری با جون مردم بازی می‌کنید.

نصف مسافرا دارن سرفه می‌کردن.

تمام استخونای بدنمون درد می‌کنه.

دیشب به جایی رسیدیم که دیگه حتی با ۲ تا پتو و لباسهای تنمون هم گرم نمی‌شدیم و الان از بیخوابی و تحمل سرما و بدن درد، دیگه گرمای کوپه‌ها به دردمون نمی‌خوره.

نمی‌دونم اون آقا که تهدید می‌کرد، کی بود واقعا؟ دیشب توی ایستگاهی که اعتراض کردیم مجبور شدن از فرمانداری ماشین پلیس بفرستین.

اصلا همین کار خودش یه قدم رو به جلو برای همین جامعه آماری کوچیک بود.

۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 38028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha