بانک مرکزی از امروز ۵۰۰ هزار ربع سکه می فروشد/چطور سکه بخریم؟

۵۰۰ هزار قطعه سکه ربع بهار آزادی از امروز شنبه ۲۴ دی ماه در بورس کالا عرضه می‌شود. آیا عرضه سکه در بورس کالا، ربع سکه را ارزان می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز،‌ به نظر می‌رسد که عرضه این تعداد ربع سکه در بورس کالا بتواند قیمت ربع سکه را در بازار کاهش دهد.

هنوز عرضه سکه در بورس آغاز نشده که حباب ربع سکه یک میلیون تومان تخلیه شده و قیمت ربع سکه حدود ۸۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و امروز ۲۴ دی ماه به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت سکه در آخرین روز هفته گذشته در محدوده ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

عرضه این تعداد سکه، نه تنها ربع سکه که انتظار می‌رود نیم سکه و سکه تمام بهار آزادی را هم تحت تاثیر قرار دهد و کمی از قیمت آن بکاهد.

تاثیر عرضه سکه در بورس بر بازار

طی یک هفته گذشته صرف انتشار خبر سکه در بورس کالا،‌سبب ریزش یک میلیونی قیمت ربع سکه و تخلیه حباب آن بوده‌ایم. به گونه‌ای که حباب چهار میلیونی ربع سکه یک میلیون تومان شد.

برخی از معامله‌گران معتقدند که خبر عرضه سکه در بورس کالا سبب ریزش قیمت‌ها در بازار می‌شود و برای همین توصیه می‌کنند که اکنون زمان مناسبی برای خرید ربع سکه نیست و باید منتظر کاهش بیشتر قیمت بود.

اما رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده که اگر هدف بانک مرکزی کنترل قیمت‌ها در بازار بوده این عرضه سکه در بورس کالا باید پیش از اینها و در ماه گذشته انجام می‌شد تا اثر کاهشی بیشتری داشته باشد.

این عرضه قیمت ربع سکه را از کانال ۸ میلیونی وارد کانال ۷ میلیونی کرده و باید دید که عرضه آن می‌تواند ربع سکه را وارد کانال ۶ میلیون کند یا نه.

عرضه سکه ادامه دارد؟

از طرف دیگر، بانک مرکزی اعلام کرده که تصمیم دارد در ادامه عرضه بورسی سکه، پس از ربع سکه، دیگر انواع این کالای پرطرفدار را نیز عرضه کند. بدین ترتیب در صورتی که بانک مرکزی زمینه را برای عرضه مناسب بداند، طی مراحل بعدی، سکه‌های طلای تمام، نیم و ربع بهار آزادی را نیز در بورس خواهد فروخت و احتمالا آن زمان باید منتظر ریزش بیشتر قیمت باشیم.

نکته قابل توجه این است که در ماه‌های گذشته و همزمان با افزایش قیمت طلا و ارز،‌تقاضا برای خرید ربع سکه در بازار بسیار بالا رفت.

احتمالا قیمت مناسب ربع سکه در مقایسه با سکه نیم گرمی و سکه تمام، سبب شده که این قطعه سکه تقاضای بیشتری داشته باشد. اما کارشناسان بسیاری هشدار داده بودند که حباب ربع سکه بسیار بالاست و خرید آن به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. به عبارتی ربع سکه و سکه گرمی، بدترین نوع سکه برای سرمایه‌گذاری هستند.

اما حالا باید دید که عرضه سکه در بانک مرکزی از طرف مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد یا نه.

شرایط خرید سکه از بورس کالا

طبق اطلاعیه بانک مرکزی، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه بخرند.
قیمت سکه‌های عرضه شده در بورس مشخص نیست و متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته می‌کنند و قیمت سکه عرضه شده براین اساس، کشف می‌شود.

نکته: معاملات گواهی سپرده کالایی این نماد به صورت حراج تک قیمتی(ثبت سفارش) انجام میشود. برای این منظور دوره پیش‌گشایش از ساعت۹ شروع و ساعت۱۳خاتمه می‌یابد و راس ساعت۱۳حراج تک قیمتی برگزار می‌شود. دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد.

عرضه سکه امروز از ساعت ۹ تا ۱۳ انجام می‌شود و سکه‌های خریداری شده ظرف ۵ روز تحویل داده می‌شود.

۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 38003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha