اتحادیه اروپا پایین‌ترین رشد اقتصادی تاریخ را ثبت کرد

مرکز آمار اروپا در دومین فصل سال مالی 2020 پایین ترین رشد اقتصادی اتحادیه اروپا از زمان تاسیس به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، در دومین فصل سال ۲۰۲۰ متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی ۱۲.۱ درصد و منفی ۱۱.۷ درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه نخست در منطقه یورو ۸.۴ درصد و در سطح اتحادیه اروپا ۸.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. این بدترین عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی از زمان تاسیس اتحادیه اروپا محسوب می شود. 

هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به ژوین در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی ۱۵ درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی ۱۴.۱ درصد بوده است.

در بین کشورهای اروپایی، بیشترین رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال متعلق به لیتوانی با منفی ۳.۷ درصد بوده است و پس از این کشور، فنلاند با منفی ۵.۲ درصد و لهستان با منفی ۷.۹ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین رشد اقتصادی مربوط به اسپانیا بوده است که رشد منفی ۲۲.۱ درصدی را تجربه کرده است. رشد  فرانسه نیز طی این مدت منفی ۱۹ درصد اندازه گیری شده است.

در بین دیگر کشورهای اروپایی، رشد سه ماهه دوم ایتالیا منفی ۱۷.۳ درصد، بلژیک منفی ۱۴.۵ درصد، اتریش منفی ۱۳.۳ درصد، آلمان منفی ۱۱.۷ درصد و هلند منفی ۹ درصد اندازه گیری شده است.

در بین بخش‌های مختلف، رشد مخارج نهایی مصرفی خانوارها در سطح منطقه یورو منفی ۱۴.۱ درصد و در سطح اتحادیه اروپا منفی ۱۳.۷ درصد بوده است. این رقم برای سرمایه ثابت ناخالص به ترتیب منفی ۹.۹ درصد و منفی ۹.۶ درصد بوده است.

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه  بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

پیشتر کمیسیون اروپا در گزارشی هشدار داده بود رکود اقتصادی کشورهای اروپایی بدتر از چیزی خواهد بود که پیش‌تر تصور می‌شد. طبق برآورد صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا، متوسط رشد اقتصادی امسال ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا منفی ۸.۳ درصد خواهد بود که در صورت تحقق، بدترین عملکرد اقتصادی این کشورها از زمان تشکیل اتحادیه تاکنون بوده است.

همچنین انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو منفی ۸.۷ درصد باشد. وضعیت برای کشور تاز جدا شده از اتحادیه یعنی انگلیس از این هم وخیم‌تر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این کشور در سال جاری ۹.۷۵ درصد کوچک شود. در بین دیگر اقتصادهای بزرگ اروپایی، رشد اقتصادی فرانسه منفی ۱۰.۶ درصد، اسپانیا منفی ۱۰.۹ درصد و ایتالیا منفی ۱۱.۲ درصد برآورد شده است. 

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 380
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha