رونق تاریخی بازار مسکن دبی

بازار مسکن دبی به اوج رونق خود رسیده است. تعداد معاملات رکوردشکنی کرده و قیمت‌ها هم برخلاف رکود دیگر کشورها با رشد ۱۰ درصدی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یک چرخش چشمگیر در بازار املاک دبی پایتخت امارات در سال میلادی گذشته باعث شد که مرکز مالی خاورمیانه رکورد تاریخی فروش مسکن را بشکند و اجاره‌بها هم به سطوح بی‌سابقه‌ای برسد.

این شهر در سال میلادی گذشته ۹۱ هزار معامله مسکونی را به ثبت رساند که رکورد قبلی ۸۱ هزار معامله در سال ۲۰۰۹ را شکست. قراردادهای اجاره خانه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد تعداد ساکنان شهر دبی است.

تیمورخان، رئیس تحقیقات شرکت خدمات املاک تجاری جهانی (CBRE)، در مصاحبه‌ای گفت: «سال گذشته باورنکردنی بود. این بالاترین تعداد معاملات تاکنون است، از طرفی عرضه و ساخت مسکن افزایشی چشم‌گیر داشته است و از جهتی دیگر تقاضا به شدت رشد کرده است.»

برخلاف بسیاری از نقاط جهان که ارزش ملک در بحبوحه افزایش نرخ‌های بهره و چشم‌انداز اقتصادی تاریک‌تر به طور جدی کاهش یافته است، بازار املاک دبی با افت قیمت مواجه نبوده و صرفا سرعت رشد قیمت‌ها کاهش یافته است.

پس از آنکه شهر محدودیت‌های کرونایی را کاهش داد و قوانین را آزاد کرد تا موقعیت خود را به‌عنوان مرکز تجاری برجسته منطقه تثبیت کند، خیل عظیمی از خریداران روانه این شهر شدند. روس‌هایی که به خاطر حمله به اوکراین شرایط اقتصادی در کشورشان نامطمئن شده، بانکداران و تاجران شرقی که به خاطر محدودیت‌های کرونایی عجیب و غریب کشورهای شرق آسیا روانه دبی شدند، سرمایه‌گذاران اسرائیلی بعد از عادی‌سازی روابطشان با امارات و میلیونرهای ارز دیجیتال برخی از این خریداران بودند.

جهش ۲۵ درصدی اجاره مسکن

متوسط اجاره سالانه یک خانه ویلایی در دبی در سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش یافت و به ۷۷ هزار دلار در سال (معادل ماهانه ۶۴۰۰ دلار) رسید و میانگین اجاره آپارتمان با افزایش ۲۷ درصدی به ۲۶ هزار دلار (معادل ماهانه ۲۲۰۰ دلار) رسید. همچنین متوسط قیمت خرید آپارتمان ها ۹ درصد و خانه‌های ویلایی ۱۳ درصد افزایش یافت.

تیمورخان، رئیس تحقیقات شرکت خدمات املاک تجاری جهانی (CBRE) گفت: «من فکر می‌کنم رونق بازار مسکن دبی امسال به آرامی کاهش می‌یابد. تنها شگفتی که می‌تواند این اتفاق را تغییر دهد بازگشت ناگهانی سرمایه‌گذاران از چین است که تا چند سال پیش چهارمین گروه بزرگ خریدار ملک در دبی بودند.» تیمورخان اعتقاد دارد که خریداران چینی در مقایسه با خریداران روسی که بیشتر بر املاک لوکس بازار تمرکز می‌کنند، به املاک متوسط‌قیمت علاقه‌مندند.

در حال حاضر حدود ۷۰ هزار خانه در دبی در دست ساخت است و افزایش عرضه به کاهش فشار بر اجاره و قیمت کمک خواهد کرد. اما تیمورخان انتظار دارد که تعداد املاک در حال ساختی که در سال ۲۰۲۳ به خواهند رسید کمتر از سال قبل باشد زیرا سازندگان برای ساخت و عرضه بیشتر مسکن متزلزل شده‌اند.

تیمورخان می‌گوید: «من شاهد افت قابل توجهی در نرخ اجاره در سال جاری، به ویژه در برخی از مناطق اصلی هستم. افزایش سال قبل نرخ اجاره پایدار نخواهد بود و ما در حال مشاهده مستاجرانی هستیم که با پای خود به محله‌هایی نقل مکان می‌کنند که تا چند سال پیش هرگز به آن فکر نمی‌کردند.»

۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 37970
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha