در شرایط تورمی مالیات بر عایدی سرمایه جواب نمی دهد/دولت اول تورم را کنترل کند بعد به فکر گرفتن مالیات بر عایدی سرمایه باشد

کارشناس اقتصادی و بانکی گفت: در وضعیت فعلی اگر مالیات بر عایدی سرمایه گرفته شود همه مردم به سمت معاملات نقدی رو می آورند و گردش اسکناس افزایش می یابد، ضمن اینکه در ایران نظارت ها آنقدر بالا و جدی نیست که باور کنیم دولت می تواند همه تراکنش ها و معاملات را رصد کند.وجود یک اقتصاد نرمال مانع سوداگری و دلالی می شود. دولت در وهله اول باید نرخ تورم را به زیر ۳۰ درصد برساند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ابوالقاسم حکیمیان کارشناس اقتصادی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص این موضوع که آیا دولت در وضعیت کنونی اقتصاد ایران موفق به اجرای درست و کسب مالیات از عایدی سرمایه از کسانی که به عناوین دلال و سوداگر شناخته می شوند بگیرد، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در تمام کشورها سالهاست اجرا می شود و این پایه درآمدی جدیدی نیست اما آنچه در این موضوع و اجرای درست آن مهم است اینکه اقتصاد در شرایط تورمی نباشد، یعنی کشورهایی که پایه مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می کنند تورم یک رقمی بسیار پایینی دارند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در ایران وقتی دولتها درآمد کمتری دارند و در شرایط سخت اعم از تحریمی قرار می گیرند برای درآمد زایی بیشتر به غیر از راه های تورمی مثل استقراض و چاپ پول به سراغ تدوین و اجرای طرح ها و تصویب قوانینی می روند که به واسطه آن بتوانند از مردم یا به قول خودشان دلالان مالیات بیشتری بگیرند در حالی که در شرایط تورمی این پایه مالیاتی جواب نمی دهد چون زیر ساخت های اجرای درست و کامل آن فراهم نیست حتی ممکن است به ضد خود تبدیل شود.

ابوالقاسم حکیمیان در این باره توضیح داد: تورم و رکود تورمی توامان دامن اقتصاد ایران را گرفته است در چنین شرایطی این طرح ها جواب نمی دهد و نمی تواند مانعی اساسی در برابر دلالی باشد بلکه در شرایط نرمال اقتصاد دولت می تواند مالیات بر عایدی سرمایه اخذ کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در شرایط غیر نرمال اقتصادی مردم راه های دور زدن قانون را خوب بلدند و یاد می گیرند به همین خاطر برای اینکه مالیاتی برعایدی سرمایه پرداخت نکنند قطعا دارایی ها به نام افراد مختلف خانواده سند می خورد و دولت قانونی که مصوب کرده تا از آن پولی برای تامین هزینه های جاری خود دربیاورد را به درستی نمی تواند اجرا کند، ضمن اینکه ممکن است مشمول کسانی شود که دارایی چندانی ندارند و در خرید و فروشی با پرداخت مالیات بیش از حد حق آنها ضایع شود.

ابوالقاسم حکیمیان کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: از سوی دیگر دولت به راحتی نمی تواند بازارهای سکه و طلا را برای اخذ مالیات از خرید و فروش سکه و ارز ردگیری کند، چرا که ممکن است معامله گران برای عدم پرداخت مالیات متوسل به رد و بدل کردن پول فیزیکی شوند و این وسط دستگاه کارتخوانی برای رد یابی و دریافت مالیات در میان نباشد یا راه های فرار دیگری که قطعا پیدا می کنند.

وی در این باره توضیح داد و گفت: ضمن اینکه به دلیل تلاش برای فرار از پرداخت مالیات ممکن است مردم اسکناس بیشتری رد و بدل کنند و اسکناس بیشتری نیاز داشته باشیم بنابراین این قانون می تواند به افزایش معاملات نقدی مردم دامن بزند تا معاملات آنها در سامانه ای ثبت و ضبط نشود.

ابوالقاسم حکیمیان گفت: در یک اقتصاد نرمال و فرهنگ سازی شده همه مردم از دستگاه های الکترونیکی که قابلیت رصد کردن داشته باشد استفاده می کنند اما در وضعیت فعلی اگر مالیات بر عایدی سرمایه گرفته شود همه مردم به سمت معاملات نقدی رو می آورند و گردش اسکناس افزایش می یابد، ضمن اینکه در ایران نظارت ها آنقدر بالا و جدی نیست که باور کنیم دولت می تواند همه تراکنش ها و معاملات را رصد کند.

ابوالقاسم حکیمیان کارشناس اقتصادی و بانکی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از سوداگری چه فرمولی کارساز است گفت: وجود یک اقتصاد نرمال مانع سوداگری و دلالی می شود. دولت در وهله اول باید نرخ تورم را به زیر ۳۰ درصد برساند چرا که در وضعیت کنونی امکان تک نرخی شدن تورم نیست، ضمن اینکه نرخ دلار نیز ۲۵ هزار تومان شود تا به واسطه این قیمت ها مقداری جو دلالی سکه، طلا و حتی ملک پایین بیاید در غیر این صورت با وضعیت تورم و رکود کنونی و شرایط سیاسی و اقتصادی غیر شفاف دارندگان سرمایه دائما بازارهای موازی را در می نوردند و کنترل بازارها برای دولت سخت می شود چرا که سامانه های شفافی برای رصد درآمدهای همه مردم جامعه در دسترس نداریم.

۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 37942

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha