تور ارزی در خلیج فارس/فرزین در دبی به دنبال چیست؟

در حالی رئیس کل جدید بانک مرکزی دور جدید دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه پولی و بانکی را آغاز کرده که پیش از این نیز تلاش‌هایی برای همکاری بانکی با برخی کشورهای منطقه از جمله روسیه در دستورکار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه ایران امروز نوشت:درحالی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران همچنان ادامه دارد و حتی تشدید هم شده است، دولتمردان برای مقابله با محدودیت‌های غیرقانونی تحریم و در راستای سیاست گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایه، تاکنون عملکرد مثبتی دراین بخش داشته‌اند، به طوری که با نگاه ویژه به این کشورها نه تنها تجارت غیرنفتی ایران و صادرات رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده، بلکه در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز منجر به تقویت همکاری‌ها شده است. درهمین راستا، در حوزه پولی و بانکی که اهمیت بسیار زیادی در دسترسی به بازار سایر کشورها دارد، رئیس کل جدید بانک مرکزی در یک تور بانکی به حاشیه خلیج فارس، گزینه‌های گسترش همکاری‌های بانکی با این کشورها را فراهم می‌کند.
برهمین اساس از ۱۵ دی ماه تا روز گذشته محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی دو سفر به کشورهای مهم و تأثیرگذاری مانند قطر و امارات متحده عربی داشته که موضوع اصلی آن توسعه همکاری‌ها در حوزه پولی و بانکی است. این سفرها که با حمایت و مشارکت وزارت امورخارجه کشورمان نیز در حال انجام است، ضمن اینکه به دیپلماسی بانکی کشور تحرک داده است، آثار مثبتی نیز به دنبال خواهد داشت. در نخستین دور از این تور بانکی، رئیس کل بانک مرکزی در ۱۵ دی ماه در دوحه به دیدار همتای قطری خود رفت و روز گذشته نیز امارات متحده عربی مقصد دومین سفر رئیس کل بود.
آغاز دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه پولی و بانکی
در همین خصوص روز ۱۵ دی ماه دیدار رئیس کل بانک مرکزی با همتای قطری خود آغازگر دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه پولی و بانکی جمهوری اسلامی بود. رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور توسعه و تقویت ارتباطات و مناسبات پولی و بانکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، در صدر هیأتی تخصصی در این روز وارد دوحه پایتخت قطر شد.
فرزین در این دیدار که معاون اقتصادی وزیرامورخارجه کشورمان نیز وی را همراهی می‌کرد، با شیخ بندر بن محمد آل طحانی رئیس‌کل بانک مرکزی قطر بر توسعه همکاری‌ها و ارتباطات پولی و بانکی میان تهران و دوحه تأکید کرد. وی با تأکید بر چشم‌انداز مثبت مناسبات اقتصادی ایران و قطر تأکید کرد: با افزایش همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور به همراه در دستور کار قرار دادن پیمان‌های پولی دو و چندجانبه قطعاً به اهداف پیش‌بینی شده در مناسبات تهران- دوحه خواهیم رسید. همچنین در این دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی قطر برعلاقه‌مندی این کشور برای افزایش مناسبات بانکی و پولی با ایران تأکید کرد و گفت: توسعه مناسبات بانکی با جمهوری اسلامی ایران جزو اولویت‌های اصلی ماست و این همکاری‌ها قطعاً به نفع دو کشور خواهد بود. وی تصریح کرد: از هر ابزاری برای تعمیق و افزایش همکاری‌ها و مناسبات بانکی و پولی بین قطر و ایران استفاده خواهیم کرد.افزایش تبادلات و همکاری‌های پولی و بانکی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس در دستور کار جدی بانک مرکزی قرار دارد.
مقصد دوم، امارات متحده عربی
همچنین روز گذشته در ادامه دیپلماسی منطقه‌ای کشور در حوزه پولی و بانکی، دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌کل بانک مرکزی امارات متحده عربی و دیگر مقامات این کشور همسایه در جهت تقویت مناسبات اقتصادی و افزایش همکاری‌های پولی و بانکی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی از برنامه‌های فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در سفر به ابوظبی بود. بر اساس این گزارش، تسهیل روابط پولی و بانکی با امارات متحده عربی، تأمین منابع لازم برای تجارت تجار ایرانی در این کشور و مذاکرات فنی پولی در خصوص تطابق نظام ارزی و تجاری، از اهداف اصلی سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به امارات به شمار می‌رود. توسعه و تقویت ارتباطات و مناسبات اقتصادی، پولی و بانکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس در دستور کار جدی رئیس‌کل بانک مرکزی قرار دارد.
گفتنی است، معاون اقتصادی وزارت امورخارجه و مدیران عامل بانک‌های صادرات، سپه، پارسیان و معاون بین‌الملل بانک ملی نیز در این سفر رئیس کل بانک مرکزی را همراهی می‌کردند.
گسترش همکاری‌های بانکی از شمال خزر تا جنوب خلیج فارس
در حالی رئیس کل جدید بانک مرکزی دور جدید دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه پولی و بانکی را آغاز کرده که پیش از این نیز تلاش‌هایی برای همکاری بانکی با برخی کشورهای منطقه از جمله روسیه در دستورکار بوده است. تارنمای مؤسسه تحقیقاتی جیمزتاون آذرماه امسال در خصوص همکاری‌های بانکی ایران و روسیه و تلاش دو کشور در جهت استقلال از سیاست‌های استعماری غرب نوشت: در ژانویه ۲۰۲۲، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برای گفت‌وگو در مورد مسائل پولی و بانکی میان روسیه و ایران وارد مسکو شد و دو طرف با رفع موانع تجاری موافقت کردند تا تجارت میان کشورها به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 37924

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha