صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری غیر نفتی در سه ماه نخست سال جاری

وزارت صمت اعلام کرد: براساس هدف گذاری انجام شده امسال باید ارزش صادرات غیرنفتی به رقم ۴۱ میلیارد دلار برسد؛ که از این میزان طی سه ماهه نخست سال جاری، ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تحقق یافته است.

به گزارش گروه صنعت و معدن سایت رادار اقتصاد به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس برنامه ریزی انجام شده امسال ارزش صادرات غیرنفتی باید به رقم ۴۱ میلیارد دلار برسد که در سه ماهه نخست امسال ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تحقق یافت.

انتظار می‌رود بخش معدن و صنایع معدنی امسال حدود یک چهارم ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد، اما سیاست‌های تشویقی توسعه صادرات در زمینه‌های فولاد، مس و آلومینیوم می‌تواند دستیابی به ارقام فراتر از برنامه را به دنبال داشته باشد.

مرور کارنامه صادرات غیرنفتی در دوره سه ماهه ابتدایی امسال گویای آن است که علاوه بر محصولات پتروشیمی و داروی انسانی، سیمان، شمش آلومینیوم، شیشه جام، فولاد خام (میانی)، کاتد مس، کاشی و سرامیک و تولیدات فولادی که همگی در شمار کالاهای صنایع معدنی محسوب می‌شوند، با وجود محدودیت‌های مختلف به ویژه مشکلات ناشی از کرونا به بازارهای صادراتی راه یافتند.

سیاست وزارت صمت برای امسال رشد ۳۰ درصدی استخراج مواد معدنی نسبت به سال گذشته است که تحقق این مهم به منزله رکوردشکنی در زمینه استخراج مواد معدنی پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی است.

آمارهای مورد بررسی در دوره ۹۷- ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که متوسط استخراج مواد معدنی ۴۰۰ میلیون تن است. ضمن اینکه پارسال ۴۱۰ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج شد.

اکنون حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد مواد معدنی استخراجی کشورمان را مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد، امسال حدود هزار معدن غیرفعال کشور را به چرخه تولید متصل سازد و افزون بر ۲۲ درصد از مجموع معادن غیرفعال کشور، فعالیت خود را از سر گیرند و این مهم یکی از محورهای سال ۹۹ است.

شمار معادن غیرفعال کشور، پیش از این چهار هزار و ۴۰۰ معدن اعلام شده و در چارچوب فعال سازی معادن کوچک مقیاس با پشتیبانی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی این برنامه در دست اقدام است.

ایران با کشف ۶۸ نوع ماده معدنی از نظر تنوع در بین ۱۰ کشور شاخص جهان قرار دارد.

انتهای پیام/

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دانشجو IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      0 0
      به نظر سایت خوبی است