راهکار کاهش نرخ تورم، بالا بردن نرخ بهره بانکی است/ ذی نفعان اصلی تورم همیشه به تنور افزایش تورم با اسامی مختلفی مثل« حمایت از تولید» می دمند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: با وجود تورم بالا هیچ استدلالی ناظر بر پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی پذیرفتنی نیست چرا که مشخص است این سیاست به نفع چه اشخاص و گروه هایی است و به زیان اکثریت مردم جامعه، اکثریتی که اتفاقا حقوق بگیر ثابت و یا کارمند هستند یا مستمری بگیر و بازنشسته با حقوق های بسیار پایین.متاسفانه نظام بانکی کشور با سیاست های غلط اکثر مردم را به واسطه اعطای تسهیلات ارزان قیمت به برخی ضعیف می کند.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی راداراقتصاد، ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص واقعی شدن نرخ بهره بانکی و اهمیت تحقق این موضوع از سوی بانک مرکزی گفت: بنده به صورت صد درصدی موافق واقعی شدن نرخ بهره بانکی هستم، در غیر این صورت حقوق مردم تضییع می شود. به بیان بهتر نرخ سود بانکی کنونی که دستوری است زیان بسیار بزرگی به کسانی وارد کرده که سرمایه های خردی دارند و قدرت یا جسارت ریسک کردن و سرمایه گذاری در سایر بازارها را ندارند لذا به سبب دستوری عمل کردن بانک مرکزی در عدم افزایش نرخ بهره بانکی دائما درحال زیان دیدن هستند.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: با وجود تورم ۴۸ درصدی نرخ بهره بانکی ۱۸ درصدی بدین معناست که توجهی به منافع مردمی نمی شود که بعد از سال ها کار و تلاش پس اندازی برای تامین معیشت خود دارند در حالی که نرخ تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در ایران به مراتب بیشتر از نرخ تورم ۵۰ درصدی است.

وی در این باره توضیح داد: وقتی تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها نزدیک به ۷۰ درصد است سود ۱۸ درصدی به هیچ وجه معنا ندارد، ضمن اینکه در این موضوع هم نظام بانکی کشور بین دارندگان سپرده های خرد با سپرده های عظیم در پرداخت بهره بانکی تفاوت قائل می شود به طوری که به دارندگان سپرده های کلان میلیاردی به بالا ۲۵درصد سود می دهد در حالی که به بازنشستگان و مردم معمولی در ماه ۱۸ درصد سود می دهد، اینجا هم متاسفانه نظام بانکی به سمت سودرسانی بیشتر به ثروتمندان و دارندگان سپرده های میلیاردی حمایت کرده تا حمایت از منافع اقشار متوسط و ضعیف تر جامعه.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این خصوص خاطر نشان کرد: متاسفانه نظام بانکی کشور با سیاست های غلط اکثر مردم را به واسطه اعطای تسهیلات ارزان قیمت به برخی ضعیف می کند در حالی که بانک ها نباید چنین رویکردی را دنبال کنند. هر چند سیاست گذار بانک مرکزی باید سال های گذشته در زمینه افزایش بهره بانکی اقدام مناسبی می کرد اما درحال حاضر اگر سیاست گذار پولی چابکی داشته باشیم که به تناسب موقعیعت های ایجاد شده از نرخ بهره استفاده می کند بسیار مطلوب است، بنابراین گذشت زمان به منفعت مردم نیست.

ایمان زنگنه خاطر نشان کرد: سال هاست سیاست پولی بر پایه هدف نرخ بهره قرار گرفته است. یعنی هدفی به عنوان سیاست گذاری نرخ بهره تعیین می شود و براساس نرخ بهره بقیه را با این سیاست تطبیق داده می شود. راهکار کاهش نرخ تورم، بالا بردن نرخ بهره بانکی است سیاستی که از دهه ۱۹۸۰ به بعد در آمریکا در پیش گرفته شد اما مطالبه اجرای این سیاست گویی در ایران یک امر مذموم است چرا که تا کسی از آن سخن می گوید متهم می شود.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی توضیح داد: وقتی قاعده ای در اقتصاد به صورت علمی جواب می دهد فرق نمی کند در ایران اتفاق بیفتد یا اینکه آن قاعده علمی در اقتصاد آمریکا انجام شود، بنابراین مزایای افزایش نرخ بهره بانکی در ابتدای افزایش نرخ تورم برای جلوگیری از رقم های بالای تورمی منحصر به یک کشور و مکتب نیست بلکه قاعده علمی است که ما نیز باید از آن استفاده کنیم.

ایمان زنگنه معتقد است: با وجود تورم بالا هیچ استدلالی ناظر بر پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی پذیرفتنی نیست چرا که مشخص است این سیاست به نفع چه اشخاص و گروه هایی است و به زیان اکثریت مردم جامعه، اکثریتی که اتفاقا حقوق بگیر ثابت و یا کارمند هستند یا مستمری بگیر و بازنشسته با حقوق های بسیار پایین که اکثر این افراد دارای سرمایه ثابت و فیزیکی نیستند که از آنها در برابر تورم های بالا محافظت کند در حالی که ذی نفعان اصلی تورم کسانی هستند که اتفاقا همیشه به تنور افزایش تورم با اسامی مختلفی مثل« حمایت از تولید» « حمایت از اقشار ضعیف جامعه» برای بالا رفتن قیمت دارایی های خود می دمند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: در هیچ جای دنیا چنین سیاستی اعمال نمی شود که افراد سرمایه داری که کمترین کار مولدی در اقتصاد انجام نمی دهند به واسطه افزایش تورم سرمایه های آنها مدام در حال افزایش باشد. متاسفانه ایران بهشت ثروتمندان شده است چرا که در ایران خبری از وجود نظام مالیاتی عادلانه و دریافت مالیات بر عایدی بر سرمایه نیست. هر زمانی که از اصلاح نظام بانکی، اصلاح سیاست پولی وارزی صحبت می کنید این افراد به اسم حمایت ازمردم اقشار فرودست و تولید نعل وارونه می زنند تا منافع خود را لابه لای اسامی عنوان شده دنبال کنند.در واقع زیانی که به واسطه عدم تصمیم گیری به موقع به مردم می رسد قابل جبران نیست چرا که مسوولین واقعیت های اقتصادی را به موقع نمی پذیرند و اجرا نمی کنند.

ایمان زنگنه در پایان گفت و گو بیان داشت: زمانی که در اقتصاد نرخ بهره منفی دارید این انگیزه را ایجاد می کنید که افرادی به منابع دست درازی کنند. افرادی با گرفتن تسهیلات با نرخ های پایین منافع سایر مردم را به خطر می اندازند در حالی که تسهیلات بانکی را در جای دیگری مصرف می کنند که کمکی به توسعه اقتصاد و رشد زیر ساخت های تولیدی نمی کند اتفاقی که سال هاست اقتصاد ایران را از دریچه های مختلفی تحت تاثیراتی نامطلوب قرار داده است.

۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
کد خبر: 37890

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha