قالیباف: سوء‌تفاهم‌های پیش آمده با جمهوری آذربایجان برطرف شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارش با رییس مجلس آذربایجان گفت: این اواخر سوء‌تفاهم‌هایی با جمهوری آذربایجان پیش آمده بود که این مسائل برطرف شد و قرار شد در آینده سفری به باکو داشته باشم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بامداد امروز با استقبال نایب رئیس اول مجلس و معاون پارلمانی رئیس جمهور و پس از شرکت در سیزدهمین مجمع عمومی پارلمان‌های آسیایی وارد تهران شد.

قالیباف در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد در سخنانی با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهای صورت گرفته در این اجلاس با مقامات بلندپایه حاضر گفت: سفری فشرده و پرکار به کشور ترکیه صورت گرفت. این اجلاس که در ادوار گذشته به دلیل پاندمی کرونا به صورت غیرحضوری انجام می‌شد، امسال با حضور ۴۴ هیأت پارلمانی در سطوح مختلف از کشورهای آسیایی برگزار شد.

وی با اشاره به نشست سه جانبه بین روسای مجالس جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان و ترکیه در حاشیه اجلاس APA گفت: در حاشیه این اجلاس نشست‌هایی به طور خاص با روسای مجالس آذربایجان و ترکیه به صورت دو جانبه و سه جانبه داشتیم که در نشست سه جانبه موضوعات مربوط به حمل و نقل و ترانزیت کالا و انرژی بین ۳ کشور مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: همچنین این اواخر سوء‌تفاهم‌هایی با جمهوری آذربایجان پیش آمده بود که این مسائل نیز برطرف شد و قرار شد در آینده سفری به باکو داشته باشم، همچنین مقرر شد این نشست‌ها تداوم داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: گفت‌وگوها برای مسیرهای ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب صورت گرفت و مقرر شد نشست‌های سه جانبه در سطح وزرای خارجه، دفاع و سران شکل گرفته و بحث‌های مرتبط با حمل و نقل، ترانزیت و تجارت نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس ترکیه روز (دوشنبه، ۱۹ دی ماه) در حاشیه مجمع عمومی مجالس آسیایی با محمدباقر قالیباف دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه داشت.

در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مهمان‌نوازی پارلمان ترکیه و برگزاری موفق این اجلاس گفت: خوشحالیم که این حساسیت در بین رهبران کشورهای آسیایی برای همکاری در عرصه‌های مختلف از جمله محیط زیست ایجاد شده است.

قالیباف تأکید کرد: روابط ایران و ترکیه افزایش پیدا کرده است اما نباید به این سطح بسنده کنیم و این روابط را در این اندازه نگه داریم و بیش از هر زمان دیگری می‌توانیم روابط بین دو کشور را در ابعاد مختلف افزایش دهیم و ایران علاقه مند است روابط را در ابعاد مختلف با کشور ترکیه افزایش دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نگاه‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه و همچنین اتفاقات اخیر در برخی کشورهای همسایه ثابت کرد که دخالت قدرت‌های خارجی در کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

همچنین در این دیدار مصطفی شنتوپ با تأکید بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیار بین ایران و ترکیه تأکید کرد: در جهانی که امنیت تهدید می‌شود و چالش‌هایی در منطقه شکل می‌گیرد، اهمیت روابط دوجانبه و سه‌جانبه مهم جلوه می‌کند.

رئیس پارلمان ترکیه ادامه داد: روابط ایران و ترکیه در سطح ملی و مجالس تقویت شده است و از این رابطه استقبال می‌کنیم. سال گذشته تهران میزبان هفتمین نشست ایران و ترکیه بود که منجر به افزایش همکاری گردشگری، کشاورزی، تجارت و اقتصاد شد.

وی با بیان اینکه پارلمان‌ها در افزایش آگاهی ملت‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند، از گروه دوستی پارلمانی ایران برای حضور مجدد در ترکیه دعوت کرد و گفت: این رفت و آمدها نباید به گروه‌های دوستی پارلمانی محدود شود بلکه باید کمیته‌های تخصصی و سایر نمایندگان نیز رفت و آمد داشته باشند.

شنتوپ با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه ترکیه، آذربایجان و ایران بیان کرد: این نشست سه‌جانبه برای اولین بار در ترکیه برگزار شد که بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: شما از مواضع ما در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا خبر دارید، ما و رئیس جمهور همیشه مواضع خود را بیان کرده‌ایم و خواهان آن هستیم که مذاکرات برجام ادامه پیدا کند و تحریم‌ها لغو شود.

رئیس پارلمان ترکیه با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی به روند رشد اقتصادی کمک می‌کند، گفت: امیدواریم حجم تجارت دوجانبه تهران – آنکارا که به دلیل کرونا و تحریم‌ها کاهش پیدا کرده بود، افزایش یابد. در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش حجم تجارت بین دو کشور بودیم که می‌تواند امیدوار کننده باشد. ترکیه سومین شریک تجاری ایران است که لازم است با توجه به اشتراکات بسیار، حجم تجارت افزایش پیدا کند.

خانم صاحبه غفاراوا، رئیس مجلس ملی آذربایجان، عصر روز (دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱) در حاشیه نشست مجمع مجالس آسیایی با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در این اجلاس به ترکیه سفر کرده است دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار قالیباف با اشاره به اهمیت روابط ایران و آذربایجان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی گفت: کشور همسایه، آذربایجان شرایط ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران دارد و در کنار روابط دوجانبه فرصت مناسبات پارلمانی می‌تواند نقش جدی در روابط ایفا کند.

وی افزود: امروز دو کشور به دنبال توسعه مراودات و عمق‌بخشی به مناسبات هستند و اطمینان دارم عمیقاً مسئولان دو کشور می‌خواهند روابط توسعه یابد.

قالیباف تأکید کرد: ما می‌توانیم در صحنه منطقه‌ای و جهانی روابط خوبی با هم داشته باشیم و هر قدر کشورهای منطقه با هم نزدیک باشند به نفع منطقه است و نباید اجازه داد کشورهای فرا منطقه‌ای در این زمینه دخالت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما هیچگونه تغییرات ژئوپلیتیکی را در مرز نمی‌پذیریم.

وی افزود: در خصوص توسعه مراودات با آذربایجان نیز موضع روشنی داریم و آماده توسعه تبادلات تجاری و ترانزیتی با کشور آذربایجان هستیم.

در ادامه خانم صاحبه غفاراوا ضمن ابراز خرسندی از دیدار با قالیباف طی سخنانی خواستار همکاری با جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی شد و تصریح کرد: من بارها به کشور شما سفر کرده‌ام و از شما برای حضور در آذربایجان دعوت می‌کنم.

وی افزود: آنچه که دو کشور را به هم نزدیک می‌کند تنها جغرافیا و نزدیکی مرزی نیست بلکه هر دو مسلمان هستیم و بخش زیادی از مردم کشور ایران آذری زبان هستند.

وی ادامه داد: زمینه‌های همکاری فراوانی بین دو کشور وجود دارد اما مسائل مختلفی بر روابط ایران و آذربایجان تأثیرگذار است که روابط پارلمانی می‌تواند موجب تحکیم روابط دو کشور شود.

غفاراوا تاکید کرد: ما حامی صلح و امنیت و خواهان صلح و ثبات در منطقه هستیم.

*****

در حاشیه سیزدهمین مجمع عمومی سازمان مجالس آسیایی (APA) روسای مجالس سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در نشستی سه جانبه و به منظور توسعه، تعمیق و پیشرفت روابط اقتصادی، سیاسی و حل معضلات منطقه‌ای با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست محمدباقر قالیباف، مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ترکیه و خانم صاحبه غفاراوا رئیس مجلس آذربایجان به موضوعات مهم منطقه‌ای پرداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران، ترکیه و آذربایجان نقش حیاتی و جدی در اقتصاد و منطقه دارند

محمدباقر قالیباف در پایان نشست سه جانبه با روسای مجالس آذربایجان و ترکیه که عصر روز (دوشنبه ۱۹ دی ماه ) در حاشیه اجلاس APA برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از فرصت‌های مناسب در حاشیه اجلاس بین‌المللی دیدارهای دو و چندجانبه با سران حاضر در اجلاس است و یکی از موضوعاتی که از قبل پیگیری می‌شد، نشست سه جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و آذربایجان بود که امروز این نشست برگزار شد.

وی افزود: موقعیت این سه کشور در منطقه، موقعیتی استثنایی است و از جهت جغرافیایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و کریدورهای شرقی و غربی و کریدورهای شمال و جنوبی در ارتباط با قاره‌ها متصل به این کشورها هستند و این سه کشور نقش حیاتی و جدی هم در اقتصاد منطقه و سایر تحولات آن دارند که در این دیدار سه جانبه در خصوص همه این زمینه‌ها گفت‌وگو شد.

قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی موضوعات میان ایران و جمهوری آذربایجان گفت: با توجه به اینکه اخیراً موضوعاتی بین ایران و آذربایجان شکل گرفته بود در این خصوص نیز گفت‌وگو و توافق شد ان‌شاءالله اینگونه نشست‌ها به‌صورت ساختاری در آینده برقرار باشد و نشست‌های آتی نیز در اولین فرصت تشکیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد اینگونه نشست‌ها در آینده در سطح وزرای خارجه، وزرای دفاع و روسای جمهور سه کشور نیز شکل بگیرد و ما بتوانیم از فرصت‌های ترانزیتی برای پیشرفت کشور مخصوصاً در برنامه هفتم در زمینه انرژی و حمل و نقل حداکثر استفاده را داشته باشیم.

۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 37873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha