شرط موفقیت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی چیست؟ /بانک مرکزی در مقابل لابی شرکتهای بزرگ پتروشیمی و فولادی مقاومت کند/بهترین تصمیم بانک مرکزی تک نرخی کردن ارز است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اگر همه ارز مورد نیاز بانک مرکزی برای آرام نگاه داشتن بازارهای مختلف در اختیار بانک مرکزی نباشد و از سوی دیگر برای کاهش فشار معیشتی به مردم مجبور شود به برخی کالاها ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بدهد و به برخی ارز توافقی، آن زمان با جرات می توان گفت قیمت محصول تمام شده با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه نخواهد شد، بلکه این خطر وجود دارد که قیمت نهایی محصول به نرخ بازار توافقی به دست مردم برسد در نتیجه مردم متضرر می شوند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اتخاذ بهترین تصمیم برای نرخ ارز در وضعیت تورمی کنونی اقتصاد ایران گفت: متاسفانه اقتصاد ایران در شرایط بهترین انتخاب و تصمیم گیری نیست که بر پایه آن سیاست هایی اتخاذ کند که اصولا در اقتصادهای توسعه یافته با رشدهای قابل تامل اقتصادی گرفته می شود، بنابراین در وضعیت کنونی درباره نرخ ارز مسائل بسیاری باید سنجیده و در نظر گرفته شود تا راهکار بهتری نسبت به سایر راهکارهای پر چالش و حاشیه پیدا شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: قطعا بهترین تصمیم اقتصادی، تک نرخی کردن ارز است اما تک نرخی کردن ارز به ابزار و لوازمی احتیاج دارد که بانک مرکزی بتواند بازار را به صورت شناور مدیریت کند که فعلا به نظر نمی رسد بانک مرکزی چنین ابزاری در اختیار داشته باشد. یکی از اصلی ترین و مهمترین ابزارهای تحقق تک نرخی کردن ارز این است که بانک مرکزی به مقدار لازم و در دسترس ارز در اختیار داشته باشد که در حال حاضر به دلیل وجود تحریم ها و سخت گیری ها و چالش هایی که در زمینه ورود ارز و صادرات محصولات ایرانی اعم از نفتی یا غیر نفتی داریم متاسفانه این شرایط فعلا فراهم نیست.

مجید رضا حریری در خصوص تامین ارزان قیمت مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز مردم جامعه معتقد است: تصمیم دیگر این است که برای تامین حداقل معیشت مردم و حداقل تاثیر بر تورم به دنبال یک نرخ ثابت برای تامین مواد اولیه و معیشت مردم باشیم، پس تحقق این تصمیم نیازمند وجود یک نرخ نیمایی ثابت است البته برای یک بازه زمانی معین تا در شرایط بحرانی تحریم و فشارهای ناشی از آن بتوانیم از عموم مردم جامعه به ویژه دهک های آسیب پذیر حمایت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: این تصمیم اجرایی نمی شود مگراینکه ابزار و لوازم آن در اختیار بانک مرکزی گذاشته شود. به بیان بهتر، دخالت سایر نهادهای قدرت در بانک مرکزی مجبور به استثنا کردن خیلی از موارد نشود و تمامی ارزهای صادراتی به شکل صد درصد در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد یعنی لابی های بزرگ مثل بنگاه های پتروشیمی و فولادی از بانک مرکزی و دولت سهم خواهی نکنند و مثل الان نخواهند که مثلا ۲۰ تا ۳۰ درصد ارز نزد آنها بماند و به بانک مرکزی تحویل ندهند. مساله حائز اهمیت ای است که همین مقدار ارز صادراتی که به بانک مرکزی نمی دهند نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد دلار می شود، بنابراین اختیار این ارز دست بانک مرکزی نیست و وارد بازار توافقی دیگری می شود.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: وقتی بانک مرکزی ارز به میزان نیاز در اختیار نداشته باشد قدرت چندانی ندارد که به تقاضاهای وارداتی معقول پاسخ درخوری بدهد و ازسوی دیگر ۱۰ میلیارد دلاری که صنایع بزرگ در اختیار دارند و وارد بازار ارز توافقی می کنند به بازار ساز اصلی برای بالا بردن قیمت و دادن نرخ های جدید تبدیل می شود، پس این خطر وجود دارد و نیازمند اراده حاکمیتی است که در مقابل لابی های قدرت شرکت های بزرگ مقاومت کند که در شرایط فعلی این موضوع را نمی بینیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر همه ارز مورد نیاز بانک مرکزی برای آرام نگاه داشتن بازارهای مختلف در اختیار بانک مرکزی نباشد و از سوی دیگر برای کاهش فشار معیشتی به مردم مجبور شود به برخی کالاها ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بدهد و به برخی ارز توافقی، آن زمان با جرات نمی توان گفت قیمت محصول تمام شده با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می شود، بلکه این خطر وجود دارد که قیمت نهایی محصول به نرخ بازار توافقی به دست مردم برسد در نتیجه مردم متضرر می شوند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: از سمت دیگر اگر صد درصد ارز صادراتی در اختیار بانک مرکزی قرار نگیرد با نهاده هایی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می شوند مثل لبنبات ماکارونی، تخم مرغ و.. این ها صادر می شوند با قیمت ارزی که امروز توافقی بیش از ده هزار تومان تفاوت دارد من به عنوان صادر کننده محصولات غذایی کشاورزی نهاده ها را با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ از دولت می گیرم اما ارز صادراتی را در بازار با نرخ آزاد به فروش می رسانم که این هم باز به زیان مشتری نهایی تمام می شود و نمی توان انتظار داشت محصول و کالایی با قیمت ارزان تر نسبت به بازار آزاد به دست مردم و دهک های کم درآمد برسد بنابراین تنها راه باقیمانده این است که حاکمیت در برابر صنایع بزرگ کوتاه نیاید و صد درصد ارز صادراتی را دراختیار بگیرد.

۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 37834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha