روز عجیب خودروسازان در بورس / سایپا حق دارد عصبانی باشد!

​​​​​​​خریداران پژو ۲۰۷ و تارا دنده دستی موفق شدند این خودروها را به ترتیب ۷۰ و ۵۰ میلیون ارزان‌تر از عرضه‌های پیشین تصاحب کنند. این مسئله را می‌توان به بالا رفتن تجربه متقاضیان خرید خودرو از بورس مرتبط دانست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فرارو- فروش خودرو در بورس کالا روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه با اتفاقاتی باورنکردنی همراه بود. افرادی که موفق شده اند در پایان این روز نفسگیر از رقابتی سنگین برنده بیرون بیایند، تمام معادلات بازار آزاد و حتی دوره‌های گذشته بورس کالا را به‌هم ریخته‌اند. احتمالا می‌توان موضوع را به بالا رفتن تجربه خریداران ربط داد و این‌طوری تحلیل کرد که دست بورس کالا برای خریداران رو شده است. پس با اعتماد به‌نفس بیشتر در مهلت ثبت سفارش، پیشنهادهای خود را مطرح می‌کنند و بی‌ترس و لرز تا پایان رقابت منتظر می‌مانند. شاید باور نکنید، اما خریداران پژو ۲۰۷ و تارا دنده دستی در این روز موفق شدند این خودروها را به ترتیب ۷۰ و ۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر از عرضه‌های قبلی بورس تصاحب کنند. اتفاقی که خیلی برای فروشندگان خودرو در بورس خوشایند نخواهد بود. سایپا حق دارد عصبانی باشد، چون نتوانست برای دو هزار و ۴۰۰ دستگاه شاهین مشتری پیدا کند.

سود ۷۰ میلیونی خریداران پژو ۲۰۷ دنده‌ای

به گزارش فرارو، پژو ۲۰۷ دنده‌ای با چهار هزار دستگاه عرضه و ثبت شش هزار و ۶۸۳ تقاضا، مهمترین عرضه بورسی خودرو در روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه به‌حساب می‌آید. این خودرو با قیمت پایه ۱۸۵ میلیون به‌قول بورسی‌ها روی تابلو آمد و با استقبال نسبتا خوبی روبرو شد تا تقریبا دو هزار و ۶۸۳ نفر از متقاضیان دست خالی به‌خانه برگردند. چهار هزار برنده خرید پژو ۲۰۷ دنده ای، پیشنهادهایی با متوسط قیمت ۳۷۶ میلیون ارائه داده بودند که با احتساب سایر هزینه‌ها ناچار به پرداخت ۴۳۰ میلیون تومان هستند. با این حال همه‌شان می‌توانند مزه پیروزی را زیر زبانشان احساس کنند، چون قیمت همین پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بازار آزاد به حدود ۵۰۶ میلیون تومان می‌رسد. به این ترتیب خرید پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بورس نسبت به بازار آزاد تقریبا ۷۶ میلیون تومان ارزان‌تر تمام شده است.

پیروزی ۲۰۰ میلیونی خریداران تارا دستی

قیمت تارا دنده دستی در بازار آزاد به حدود ۶۳۰ میلیون تومان رسیده است. برای همین حدود دو هزار و ۵۲۲ نفر در روز یکشنبه ۱۸ دی ماه صف کشیدند تا شانس خود را برای برنده شدن در مزایده بورس کالا امتحان کنند. همگی آن‌ها رقم ۲۵۶ ملیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده به‌عنوان قیمت پایه تارا دنده دستی را پرداخت کرده بودند، اما وضعیت به‌شکلی بود که دو هزار نفر می‌توانستند با دست پر رقابت را ترک کنند. درنهایت ۵۰ نفر با ارائه قیمت ۳۵۵ میلیون به مراد خود دست پیدا کردند. ۱۵ نفر با ارائه پیشنهاد ۳۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برنده شدند و ۳۸ نفر با مطرح کردن پیشنهاد ۳۵۲ میلیون یک دستگاه تارا دنده دستی را مال خود کردند. عرضه‌های بعدی نفس‌گیر انجام شد و در رقابتی نزدیک ۵۸۲ دستگاه تارا دستی به افرادی رسید که پیشنهاد ۳۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی ارائه مطرح کرده بودند. بالاخره در عرضه پایانی طلسم شکسته شد و هزار و ۳۰۹ نفر با ارائه پیشنهاد ۳۵۱ میلیون تومانی به عنوان برنده شناخته شدند و حدود ۵۲۲ نفر با دست خالی رقابت را ترک کردند.

بررسی اطلاعات عرضه روز یکشنبه ۱۸ دی ماه نشان می‌دهد، قیمت تمام شده تارا دستی با احتساب مالیات و سایر هزینه‌ها به حدود ۴۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب خرید تارا دستی در بورس تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از نرخ روز بازار آزاد انجام شده است.

عرضه روز یکشنبه تارا دستی یک نکته بااهمیت دیگر هم دارد؛ خریداران در این روز موفق شدند تارا دستی را تقریبا ۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر از عرضه قبلی بورس کالا خریداری کنند. این مسئله را می‌توان به بالا رفتن تجربه متقاضیان خرید خودرو از بورس مرتبط دانست؟ احتمالا بله!

فاصله ۱۸۰ میلیونی پژو ۲۰۷ اتومات

بورس کالا در روز یکشنبه ۱۸ دی ماه همچنین میزبان عرضه دو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتومات بود. این خودروها با قیمت پایه ۲۸۰ میلیون تومان روی تابلو رفتند و با توجه به حضور ۶۷۰ میلیون تومانی آن‌ها در بازار آزاد، پیش‌بینی می‌شد شاهد شکل‌گیری رقابتی سخت باشیم. در نهایت تمام دو هزار دستگاه با قیمت ۴۳۳ میلیون و ۵۴۲ هزار تومان به فروش رسیدند، اما نباید فراموش کرد که خریداران خودرو از بورس باید سایر هزینه ها، شامل مالیات، عوارض ارزش افزوده، شماره‌گذاری، بیمه، کارت هوشمند و... را هم پرداخت کنند. به این ترتیب قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ اتومات در عرضه روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه به ۴۸۹ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۵۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. این عدد همچنان در مقایسه با قیمت پژو ۲۰۷ اتومات در بازار آزاد، ۱۸۰ میلیون تومان کمتر است. پس خریداران با خرسندی و احساس پیروزی زمین را ترک کرده‌اند.

شکستی دوباره برای شاهین و سایپا

فروش چهار هزار دستگاه شاهین در بورس برای روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه برنامه‌ریزی شده بود. حداقل سایپا انتظار رقم خوردن چنین اتفاقی را داشت، اما اوضاع طوری که آن‌ها می‌خواستند پیش نرفت. بررسی اطلاعات بازار نشان می‌دهد برای چهار هزار دستگاه عرضه شده، تنها هزار و ۵۴۵ تقاضا شکل گرفت. در چنین مواقعی معمولا پیشنهادهای فروش هم خیلی با رقم پایه فاصله نمی‌گیرند.

قیمت پایه فروش شاهین در بورس ۳۰۴ میلیون تومان اعلام شده بود و متقاضیان شرکت در عرضه باید ۱۰۰ درصد این رقم را پیش از عرضه به‌حساب وکالتی خود واریز می‌کردند. وقتی عرضه به پایان رسید مشخص شد برندگان، با احتساب مالیات و سایر هزینه‌ها، نهایتا ۳۴۶ میلیون تومان برای خرید شاهین از بورس هزینه پرداخت کنند. این گروه به‌طور طبیعی نباید از آنچه رخ داده ناراضی باشند، چون اگر فروش خودرو در بورس نبود و اسمشان در قرعه‌کشی بیرون نمی‌آمد، آنها به‌ناچار باید روانه بازار آزاد می‌شدند و حدود ۵۰۰ میلیون تومان پول پرداخت می‌کردند.

قیمت شاهین در بازرا آزاد خودرو، حدود ۱۵۰ میلیون تومان از متوسط قیمت عرضه روز یکشنبه شاهین در بورس کالا گران‌تر است. این وسط کسی که باید دلخور باشد سایپا است، چون نتوانست برای حدود دو هزار و ۴۰۰ دستگاه شاهین خود مشتری پیدا کند. دلخوری دوم آن‌ها این است که شاهین‌های فروش رفته در عرضه اخیر تقریبا ۴۰ میلیون زیر قیمت فروش دوره‌های گذشته بورس توسط متقاضیان خریداری شده است. شما جای سایپا بوید، عصبانی نمی‌شدید؟

۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷
کد خبر: 37810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      آشغال تولید نکنه تا مردم خرید کنن
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      0 0
      وقتی خودرو بی کیفیت تولید می کنند نباید توقعی هم داشته باشند آخه موتور تیبا روی شاهین!!!!!! خنده دار نیست؟
      • مژده IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
        0 0
        تازه موتور تیبا ارتقا یافته هموت موتور پراید هستش.200 سی سی حجمش افزایش دادن یه توربو هم که استهلاک بالایی برای موتور آشغال پراید ایجاد میکنه روش گذاشتن. همونایی هم که فروخته از سرش زیاده.