افزایش بهره بانکی در زمان ریاست صالح آبادی اعمال یک سیاست بی اثر بود/اولین وظیفه بانک مرکزی ثبات نرخ ارز است/دولت سیاست های اقتصادی خود را شفاف کند

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: تا زمانی که بازار ارز به ثبات نرسد نرخ بهره بانکی نمی تواند تاثیر گذارباشد به دلیل اینکه سفته بازی در بازار ارز و طلا آنقدر دارای جذابیت بالاست و سود آور است که افزایش نرخ سود بانکی در حال حاضر نمی تواند روی سرمایه گذاران برای هدایت نقدینگی خود به بانکها تاثیر چندانی بگذارد.در مجموع باید بیبنیم آقای فرزین چه اقداماتی درباره نرخ بهره بانکی و تثبیت نرخ ارز در دستور کار قرار می دهند آن زمان می توان درباره وضعیت جذب سرمایه ها به نظام بانکی کشور سخن گفت.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رحمان سعادت اقتصاددان وعضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص ناکارآمدی افزایش نرخ بهره بانکی در وضعیت کنونی اقتصاد ایران با نرخ تورم بالا گفت: مدیریت مطلوب اقتصاد شبیه به درمان شدن از سوی پزشکی است که درد بیمار را به درستی شناخته به همین سبب می تواند بهترین نسخه را برای درمان درد تجویز کند به همین خاطر سیاست و طرح و تدبیری که مسوولین و متولیان و دست اندرکاران اقتصادی کشور به کار می گیرند اگر درست نباشد نه تنها اثر گذار نخواهد بود بلکه وضعیت سایر بخش ها و ساختارهای اقتصادی را به هم می ریزد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی توضیح داد: با توجه به اینکه سیاست های اقتصادی مثل تجویز پزشک است و سیاست گذار اقتصادی برای درمان درد اقتصاد از جمله تورم که مبتلا به اقتصاد ماست و رفع تورم مهمترین مطالبه مردم کشور شمار می رود باید سیاست هایی اعمال شود که نقدینگی سرگردان را جذب کند و از مانع افزایش حجم پول شود.

رحمان سعادت در این باره خاطر نشان کرد: همانطور که اشاره شد در کشوری با نرخ تورم دو رقمی که مدام بالا رفته و چشم اندازی برای کاهش نرخ تورم وجود ندارد به طوری که آمارهای رسمی حاکی از وجود تورم ۵۰ درصدی در اقتصاد ایران است قطع به یقین افزایش دیر هنگام نرخ سود بانکی نمی تواند تورم را کنترل کند، چرا که این افزایش باید پیشتر و در زمان مناسب تری اجرا و اعمال می گردید نه اینکه با وجود نرخ تورم ۵۰ درصدی، نرخ بهره بانکی ۲۳ تا ۲۵ درصدی در نظر گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان افزود: افزایش بهره بانکی در زمان ریاست آقای صالح آبادی عملا اعمال یک سیاست بی اثر بود. برای بهره وری اقتصادی و کاهش نرخ تورم به عنوان یک مطالبه ملی در وهله اول لازم است مجموعه دولت سیاست های اقتصادی خود را شفاف کند. سیاست ها در حوزه ارزی، مالیاتی، یارانه ای، پولی و مالی و درآمدها و مصارف باید روشن شود تا آن زمان بتوان دورنمایی از آنچه می تواند سیاست های بانکی بخصوص نرخ سود را تعیین کند و البته تاثیر گذار باشد ارائه داد.

رحمان سعادت معتقد است: اولین کار ضروری که رئیس کل بانک مرکزی قبل از دست بردن در نرخ بهره بانکی باید انحام دهد تثبیت نرخ ارز و اعمال بهترین سیاستهای ارزی است. هر چه قدر رئیس بانک مرکزی بتواند نوسانات نرخ ارز را کنترل کند بر روی نرخ بهره بانکی اثر می گذارد، چرا که نوسانات بازار ارز مانع عملکرد درست بانک مرکزی در خصوص تعیین سود سپرده بانکی می شود.

وی در این باره تصریح کرد: تا زمانی که بازار ارز به ثبات نرسد نرخ بهره بانکی نمی تواند تاثیر گذارباشد به دلیل اینکه سفته بازی در بازار ارز و طلا آنقدر دارای جذابیت بالاست و سود آور است که افزایش نرخ سود بانکی در حال حاضر نمی تواند روی سرمایه گذاران برای هدایت نقدینگی خود به بانکها تاثیر چندانی بگذارد. بی شک سیاستهای ارزی بابد تثبیت شود تا بازار به آرامش برسد، آن زمان بانک مرکزی می تواند نرخ بهره معقولی ابلاغ کند تا به تدریج سرمایه ها میل و اشتیاق لازم برای سپرده گذاری در نظام بانکی کشور را به دست بیاورند.

رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان خاطر نشان کرد: مساله حائز اهمیت این است که با تورم های کنونی چنین سیاست هایی جواب نمی دهد ضمن اینکه سرمایه گذاران به بی اثربودن این سیاست ها و مقعطی بودن آنها اعتقاد دارند، عملا می دانند پیشخور شده است لذا در وضعیت کنونی اقتصاد تورمی ایران نرخ بهره بانکی کارآیی لازم را ندارد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در مجموع باید بیبنیم آقای فرزین چه اقداماتی درباره نرخ بهره بانکی و تثبیت نرخ ارز در دستور کار قرار می دهند آن زمان می توان درباره وضعیت جذب سرمایه ها به نظام بانکی کشور سخن گفت در غیر این صورت با افزایش چند درصدی نرخ سود بانکی و اوراق گواهی نمی توان برای کاهش نرخ تورم با این سیاست گام موثری برداشت.

۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 37752

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha