فاصله حداقل دستمزد با خط فقر در ۳۱ استان + نمودار

عدد حداقل دستمزد در کل کشور یکی است اما هزینه زندگی در مناطق مختلف بسیار فرق می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از شعارهای سیاستمداران در حمایت از تعیین کشوری حداقل دستمزد، حمایت از حداقل‌های معیشتی کارگران است. اما نمودار زیر نشان می‌دهد حتی با این هدف هم، تعیین یک عدد برای کل مناطق ایران کاملاً اشتباه است. در حالی که میان استان‌های ایران تفاوت‌های بالای ده درصدی از نظر تورم سالانه وجود دارد، قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک از زمین تا آسمان فرق می‌کند و در کل هزینه سبد مصرفی در کل کشور همسان نیست. خط فقر به معنای هزینه حداقلی زندگی بین مناطق مختلف ایران اختلاف‌های زیادی دارد. حداقل نتیجه چنین تفاوت‌هایی باید این باشد که اگر قرار است حداقل دستمزدی تعیین شود، باید به صورت منطقه‌ای یا استانی و مانند این باشد.

فاصله حداقل دستمزد با خط فقر در ۳۱ استان + نمودار

خط فقر برای شهر تهران در سال ۱۴۰۰، برای یک خانوار سه‌نفره ۷.۳۹۸ میلیون تومان بوده است؛ رقمی بسیار بیشتر از حداقل حقوق این سال که حدود چهار میلیون و صدهزار تومان بود. اما در همین سال، خط فقر در بسیاری از شهرهای کوچک‌تر مثل شهرهای استان‌های یزد، اردبیل و کرمان خط فقر کمی بیشتر از ۳ میلیون تومان بوده است. اختلاف بالای سطح قیمت مسکن و تورم کل میان استان‌ها و مناطق گوناگون کشور باعث می‌شود هزینه‌های زندگی تفاوت‌های چشمگیری داشته باشند. در چنین شرایطی، تعیین یک رقم حداقل دستمزد برای کشور رویکرد کاملاً اشتباهی است. در شهر تهران این مبلغ یک خانوار سه‌نفره را به تأمین حداقل نیازهایش هم نمی‌رساند. از سوی دیگر در مناطق با سطح هزینه‌های پایین، ممکن است حداقل دستمزد کشوری منجر به کاهش تقاضای نیروی کار از سوی بنگاه‌ها شود و در نتیجه به بیکاری دامن بزند. از طرف دیگر هم این اتفاق می‌تواند به اشتغال غیررسمی در این مناطق منجر شود.

۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 37700
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید‌هادی‌عاصی علوی‌تفتی IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      0 0
      سلام.خدا‌قوت. کمبود نقدینگی.در‌کشور.از‌نبودن‌درامد کافی.در‌کشور‌است.باید‌بیکاری‌را‌کاهش‌ بدهیم.تا‌با‌چرخش‌مالی‌در‌نظام‌بانکی. چرخش سرمایه.بین‌کارگر‌و‌کارفرما بوجود آید.همت عالی با توکل به خدا. و همکاری‌.همیاری‌همه جمعیت‌کشور. مشکلات معیشتی.و اقتصادی حل خواهد شد..ان‌شاءالله. اونایی هم که‌ثروت‌ملی را بیرون می‌برند از کشور یک‌مشت‌خرند.و‌نفهم.طرفدار ارباب بزرگشان شیطان‌بزرگ آمریکا. مردم یمن خوشحال باشید. حجاج برای عربستان بودجه می‌آورند.از‌ارباب‌بزرگ‌آمریکا‌اسلحه گلوله.راکد.بخرند.باران‌.اتش. بر‌سرتان ببارد..