پیام واتساپ به ایرانی‌ها: ما هم فیلترشکن اضافه می‌کنیم! + جزئیات

ویل کت کارت، مدیر واتس آپ در پیامی در توییتر با تبریک سال نو میلادی گفت: «در حالی که بسیاری از ما با ارسال پیام به عزیزانمان در واتس‌اپ جشن گرفتیم میلیون‌ها نفر در ایران و جاهای دیگر هستند که همچنان از حق برقراری ارتباط آزادانه و خصوصی محروم هستند.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وی تصریح کرد که از امروز اتصال به واتس‌اپ از طریق پروکسی را برای کاربران راه‌اندازی می‌کنیم.

وی تاکید کرد که این موضوع به افراد امکان می‌دهد که تا از طریق سرورهایی که از سوی داوطلبان و سازمان‌ها برای برقراری ارتباط آزادانه راه‌اندازی شده‌اند [به واتس‌اپ] متصل شوند.

پیش از این بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی این درخواست را مطرح کرده بودند.

قابلیت اتصال از طریق پروکسی، سرانجام به پیام رسان واتساپ رسید. البته بعد از تلگرام! اما اضافه کردن Proxy به WhatsApp چگونه کار می‌کند؟ آیا کانال یا گروه پروکسی در مسنجر واتساپ احداث می‌شود و آیا فیلترینگ واتساپ در ایران به پایان می‌رسد؟

مطمئن هستیم که اکثر شما در «تنبل و بدون خلاقیت بودن واتساپ» با ما هم نظر هستید. این پیام رسان که از زیرمجموعه‌های متا به حساب می‌آید، سال ۲۰۲۲ را با انبوهی از مشکلات پشت سر گذاشت و حتی لقب «قطع‌ترین پیام رسان جهان» را هم کسب کرد. اما به نظر می‌رسد که واتساپ هم از بد و ضعیف بودن خسته شده و قصد دارد تا در مسیر «تلگرام شدن» حرکت کند. پیام رسان واتساپ طی ماه‌های گذشته، انبوهی از قابلیت‌های تلگرام را کپی کرده است و اکنون به یکی از مهم‌ترین‌های آن رسیده! در ادامه راجع به هرآنچه که از پروکسی‌های واتساپ می‌دانیم، صحبت خواهیم کرد.

قابلیت اتصال از طریق پروکسی در واتساپ

داستان از شهریور ماه امسال و توییت حساب رسمی واتساپ در توییتر شروع شد. در این بازه زمانی گفته می‌شد واتساپ برای ایرانی‌ها کار نمی‌کند. هرچند که بعدها مشخص شد که هیچ خصومتی در کار نبوده و واتساپ، عامدانه این کار را انجام نداده است. حالا واتساپ برای نشان دادن حسن نیت خود به کاربران ایرانی، قصد دارد تا برای اولین بار، اتصال از طریق پروکسی را به پیام رسان خود اضافه کند. این اولین باری است که Proxy به واتساپ می‌آید و در کل باید گفت که سیستم کار واتساپ به علت رمز نگاری محرمانه پیام‌ها، هیچ نیازی به پروکسی یا VPN و نرم افزارهای تغییر IP ندارد.

توییت جدید اکانت توییتر WhatsApp در رابطه با هدف اضافه شدن پروکسی

همچنین واتساپ در توییت جدید خود، هدف این شرکت را از اضافه کردن پروکسی عنوان کرده است:

ما برای گسترش و داشتن اینترنت آزاد در جهان می‌جنگیم. حالا که اتصال مستقیم در واتساپ ممکن نیست، شما قادر هستید که از طریق سروری (پروکسی) که به وسیله داوطلبان و سازمان‌های مردمی برای کمک به انسان‌ها برای برقراری ارتباط آزاد راه اندازی شده است، در سراسر جهان از طریق واتساپ در ارتباط باشید.

کانال پروکسی در واتساپ کجاست؟

یکی از برتری‌های تلگرام نسبت به واتساپ، وجود کانال‌های بی‌شمار است. متاسفانه هنوز قابلیت ایجاد کانال در واتساپ ایجاد نشده و همین موضوع، تنوع پروکسی های واتساپ را در مقابل تلگرام، به شدت کم می‌کند! البته شاید تلگرام به کمک مسنجر رقیب خود بیاید و شما با کلیک کردن روی پروکسی‌هایی که در کانال‌های تلگرامی هستند، مستقیم به واتساپ بروید. به هر حال این موضوع هنوز تایید نشده اما احتمال آن وجود دارد.

پراکسی های Whatsapp امن هستند؟

متا به تمام کاربران اطمینان داده است که در صورت استفاده از پروکسی‌ های واتساپ، تمام پیام‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، ویس یا حتی موسیقی‌های آن‌ها به صورت محرمانه و از طریق رمزنگاری End To End انجام می‌گیرد و کاملا امن خواهد بود و هیچ شخص سومی آن‌ها را مشاهده نخواهد کرد.

روش فعال کردن پروکسی واتساپ؟

How to set up a proxy server to connect to WhatsApp

تمام کاربران واتساپ که از آخرین نسخه اندروید یا iOS واتساپ استفاده می‌کنند، اکنون می‌توانند با پیمودن مسیر زیر، گزینه فعال کردن Proxy در واتساپ را برای خود فعال کنند. ابتدا از طریق «علامت سه نقطه‌ای» که در بالای سمت راست برنامه واتساپ قرار دارد، وارد منوی «تنظیمات» یا همان Setting شوید. سپس زیر منوی «داده و فضای ذخیره سازی» یا همان Storage and data را انتخاب کنید.

به پایین‌ترین بخش این صفحه بروید و حالا باید گزینه «تنظیمات پروکسی» یا همان Proxy Setting را مشاهده کنید. البته احتمالا اضافه شدن این منو برای تمام کاربران واتساپ، کمی طول می‌کشد و برای اینکه منوی پروکسی واتساپ را مشاهده کنید، باید حتما آخرین نسخه از واتساپ را از طریق مارکت‌های رسمی نرم افزار مثل گوگل پلی استور و اپ استور دانلود یا واتساپ خود آپدیت کنید.

پراکسی واتساپ در نسخه ویندوز و وب هم کار می‌کند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، فعلا فقط کاربران اندروید و iOS می‌توانند از قابلیت اتصال پروکسی در واتساپ استفاده کنند و این قابلیت فعلا به نسخه‌های ویندوز یا وب واتساپ اضافه نشده است.

اضافه شدن Proxy به واتساپ، فیلترینگ WhatsApp به پایان می‌رساند؟

هرچقدر که اضافه شدن Proxy به تلگرام، به دسترسی آزاد کاربران کمک کرده است، پروکسی‌های واتساپ هم به کاربران این پیام رسان کمک خواهند کرد و این موضوع هیچ ارتباطی با پایان فیلترینگ واتساپ در ایران ندارد! البته باید قبول کرد که فقدان وجود کانال در بستر واتساپ، کار گسترش پروکسی‌ ها را به شدت سخت‌تر می‌کند. هرچند که اخیرا محدودیت پروکسی های تلگرام و در کل فیلترشکن ها در کشورمان تا حد بسیار زیادی افزایش یافته و در واقع بسیاری از فیلترشکن ها هم فیلتر شده اند.

۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 37687
منبع: پایگاه خبری جماران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 2
      شماجیب مارانزنیدخدمت پیشکش لعنت براجدادشماواشوبگران ایرانی
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      1 0
      عالیه. ان شاء الله