مصائب دوران مدیریت صالح آبادی/مدیری که نباید رئیس کل بانک مرکزی می شد

هنگامی که صالح آبادی عنوان رئیس کل بانک مرکزی را از آن خود کرد دلار حول و حوش ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان خرید و فروش می شد اما خداحافظی، استعفا یا برکناری صالح آبادی با دلار بیش از ۴۲ هزار تومان اتفاق افتاد، مدیریتی که ستون نیمه لرزان و خشت های تحت فشار اقتصاد ایران را در معرض فشار فراوانی قرار داد که اهل فن نگران ویرانی اقتصاد در هم ریخته ایران شدند.بی تردید می توان گفت در یک سال گذشته رشد پایه پولی و نقدینگی که تورم زاست و سیل تورم بالایی به اقتصاد ایران تحمیل کرد همه و همه ماحصل مدیریت بانک مرکزی در یک سال گذشته است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛لابی گری معضل بزرگی است که سالهاست دامن اقتصاد ایران را گرفته است. موضوعی که فقط محدود به مسائل اقتصادی نیست، بلکه متاسفانه در ایران بسیاری از انتصاب ها در فضای فرهنگی تا سیاسی و حوزه های اجتماعی با فرمول لابی گری انجام می شود نه شایسته سالاری، هر چند شایسته سالاری لقلقه دهان بسیاری از مدیران بوده و در بدو ورود و ستاندن پست خود بر این موضوع تاکید کرده اند که اهل لابی گری نیستند و بر محور انتخاب شایسته تکیه می زنند اما از درون، این موضوع فقط در حد حرف و شعار باقی مانده است که نمونه آن انتخاب رئیس پیشین بانک مرکزی آن هم در فضایی است که نرخ تورم و نقدینگی، نرخ ارز و فشار معیشتی به مردم بیداد می کند.

وقتی یک مدیر مالی از بورس راهی بانک مرکزی می شود و در سمت بسیار حساس و کلیدی قرار می گیرد که برترین اقتصاد دانان با گرایش های پولی نیز در چنین شرایطی به خود اجازه تکیه زدن بر کرسی ریاست بانک مرکزی نمی دهند با جرات می توان گفت از همان ابتدای امر مشخص بود چه سرانجامی در انتظار نرخ ارز و سایر متغیرهایی است که با فرمول نرخ ارز بالا و پایین می شوند.

هنگامی که صالح آبادی عنوان رئیس بانک مرکزی را از آن خود کرد دلار حول و حوش ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان خرید و فروش می شد اما خداحافظی، استعفا یا برکناری صالح آبادی با دلار بیش از ۴۲ هزار تومان اتفاق افتاد، مدیریتی که ستون نیمه لرزان و خشت های تحت فشار اقتصاد ایران را در معرض فشار فراوانی قرار داد که اهل فن نگران ویرانی اقتصاد در هم ریخته ایران شدند.بی تردید می توان گفت در یک سال گذشته رشد پایه پولی و نقدینگی که تورم زاست و سیل تورم بالایی به اقتصاد ایران تحمیل کرد همه و همه ماحصل مدیریت بانک مرکزی در یک سال گذشته است.

با اینکه دولت سیزدهم در بدو روی کار آمدن براساس وعده هایی که به مردم داده بود افزایش نرخ تورم را خط قرمز خود عنوان کرد اما به عینه در سفره و جیب خود دیدیم تورم مهر ماه سال گذشته با نرخ ۳۹.۲ درصد با رفتن آقای صالح آبادی در روزهای اخیر با سیر صعودی خود در این مدت کوتاه به ۴۸.۵درصد رسیده بود، پس تا اینجای کار دولت از خط قرمز خود عبور کرد و با چنین انتخابی ریشه ای اساسی به سفره هایی زد که قرار بود تورم از آنها رخت بربندد.

با بررسی متوسط رشد نقطه به نقطه نقدینگی در دوره صالح‌آبادی که برابر با ۳۸.۹درصد بوده متوجه می شویم متوسط بلندمدت این رقم از سال ۱۳۸۵ برابر ۲۸.۶درصد بوده است. رشد پایه پولی در یک سال و چند ماهی که صالح آبادی سکاندار بانک مرکزی بود نیز با متوسط ۳۲.۶درصدی در مقایسه با متوسط بلندمدت ۲۴.۸درصدی عملکرد بسیار ضعیفی را در کارنامه وی به جا گذاشته است.

رئیس سابق بانک مرکزی در کمتر از پانصد روزی کاری، هنگامی دست از کار کشید که آمار نه چندان رضایت بخشی در بخش های مختلف از خود به جا گذاشت. صالح آبادی در مهر ماه سال گذشته حجم نقدینگی را با ۵۶۷۶۹ هزار میلیارد ریال گرفت اما در آذر ۱۴۰۱: ۵۸۰۶۸.۴ هزار میلیارد ریال تحویل داد.

حجم پایه پولی در ۴۵۰ روز مدیریت وی بر بانک مرکزی مساوی بود با پایه پولی ۷۱۲۹.۳ هزار میلیارد ریالی در مهر ماه سال گذشته در حالی که در آذر ماه سال جاری با ۷۲۷۶.۰ هزار میلیارد ریال تحویل داد. عملکرد صالح بآبادی با نرخ بهره بین بانکی در ۱۴ مهر ۱۴۰۰: ۱۹.۳۵
۷ دی ۱۴۰۱: ۲۱.۰۱ درصد گزارش شده است.

اما نرخ دلار که به گواه خاص و عام روی قیمت شیر مرغ تا جان آدمیزاد تاثیر می گذارد و با هر تکانه رو به بالای نرخ دلار امید به بهبود وضعیت و تامین آتیه را از مردم می گیرد با روی کار آمدن آقای صالح آبادی در ۱۴ مهر سال گذشته در بازار آزاد نزدیک به ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما وقتی از بانک مرکزی خداحافظی کرد بیش از ۴۴ هزار تومان بود.

و اما سکه در روزی که صالح آبادی وارد بانک مرکزی شد نزدیک به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان معامله می شد در حالی که با رفتن وی نزدیک به ۲۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

آنچه به صورت اختصار از نرخ طلا و ارز و تورم و رشد نقدینگی در یک سال گذشته گفته شد مسائلی است ساده که مردم امروز به قدر کافی با آن آشنا هستند و به لطف لابی گری هایی که اجازه می دهد زندگی مردم در کمتر از یک سال زیر و رو شود از کودک و خردسال تا بزرگسالان همه و همه با مفاهیم و مقولاتی چون نرخ تورم، رشد قیمت دلار و سکه و سود بانکی و...آشنا شده اند، این ها کمترین تبعاتی از روی کار آمدن مدیری است که نباید مدیر بانک مرکزی می شد!

بی ثباتی بازار پول و ارز، اقتصاد بیمار و تحریم زده ایران را به شدت تحت فشار قرار داده است روندی که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و به سرعت نمی توان انتظار داشت در کمتر از چند هفته و چند ماه دچار تغییراتی جدی شود پس با صراحت می توان گفت مدیر کنونی بانک مرکزی راهی دراز و پر از مصائب برای بازگرداندن این وضعیت به گذشته دارد.

۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 37638

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha