۵ صندوق املاک و مستغلات جدید در راه بورس/ خانه دار شدن با سرمایه های اندک امکان پذیر می شود

طبق گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی بورس، ۵ موافقت اصولی برای تشکیل صندوق املاک و مستغلات انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صندوق های ریت (REIT) تجربه ای است که در جهان از سال ۱۹۶۰ آغاز شد و طی سال های اخیر نیز کشورهای مختلف به استقاده از این ابزار روی آورده اند.

یکی از راه‌ های خانه ‌دار شدن افراد کم درآمد،‌ تشکیل صندوق املاک و مستغلات است که افراد با پس اندازهای اندک می ‌توانند در یک مدت معلوم، صاحب خانه شوند.

پیرو دستور رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن بر استفاده از ظرفیت ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات، با حمایت و تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی، تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. روز ۲۱ آبان سال جاری با حضور وزاری اقتصاد و کار و رفاه اجتماعی از اولین صندوق املاک و مستغلات در ایران رونمایی شد.

* مزیت هایی که صندوق های املاک را جذاب کرده است

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این ابزار می تواند یکی از روش های ورود پول حقیقی به بازار سرمایه باشد. این صندوق ها تنها ابزاری برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن محسوب نمی شود؛ بلکه می تواند ابزاری برای سرمایه گذاری در همه دارایی ها مثل بیمارستان ها، بزرگراه و اتوبان، سیلو و حتی یک دفتر پستی باشد و به نوعی اجاره داری حرفه ای و بهره برداری حرفه ای دارایی را توسعه می دهد.

این صندوق‌ها بر روی املاک و مستغلات غیرمنقول مانند واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی سرمایه گذاری کرده و طبیعتا با افزایش قیمت آن ملک در طی زمان، ارزش هر واحد سرمایه ‌گذاری این صندوق‌ ها هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وجود برخی از مزایا برای این صندوق ‌ها نظیر معافیت مالیاتی، امکان ورود و سرمایه گذاری با هر میزان از سرمایه و همین طور بالا بودن نرخ سود توزیعی، این صندوق ها را برای سهامداران خرد جذاب کرده است. طبق قانون نرخ سود توزیعی صندوق باید حداقل ۹۰ درصد باشد.

* مسکن در بورس مغفول مانده است

در همین زمینه، مجید عشقی رئیس سازمان بورس، می گوید: یکی از سیاست‌های ما در سازمان بورس دعوت به سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از سرمایه گذاران مسکن بخش خصوصی هستند و مسکن بخش مغفول مانده در بورس است. با صندوق املاک و مستغلات هر فرد می‌ تواند با مبلغ خرد سرمایه گذاری کند. نکته دیگر این صندوق ها نیز تأمین مالی پروژه‌های مسکن است. نظام بانکی نیز می ‌تواند از این صندوق‌ ها برای به جریان درآوردن املاک راکد استفاده کرده و دارایی‌های بخش خصوصی و بانک‌ها را به خدمت بگیرد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: فروش متری مسکن نیز می ‌تواند در همین الگو تعریف شود و از این جهت برای سرمایه گذاران خرد جذاب خواهد بود و حتی امکان دریافت اجاره بها را نیز به عنوان سود نقدی دریافت کند و ضمناً دغدغه نقدشوندگی نیز وجود ندارد.

* ۵ صندوق املاک و مستغلات در راه بورس

علیرضا ناصر پور، معاون نظارت بر نهادهای مالی بورس گفته است: در حوزه املاک و مستغلات، ۵ موافقت اصولی برای تشکیل صندوق املاک و مستغلات انجام شده است.

ناصرپور افزود: از این تعداد تنها یک صندوق مسیر تاسیس، پذیره نویسی و انجام معاملات ثانویه را پشت سرگذاشته است.

وی ادامه داد: چهار صندوق باقی مانده در مرحله تایید نام قرار دارند و هنوز به مرحله پذیره نویسی نرسیده اند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی بورس تصریح کرد: ارزش این صندوق‌ها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است و ۲ صندوق مربوط به بخش خصوصی و ۲ صندوق دیگر نیز به بانک‌ها تعلق دارد.

* پوشش ریسک سرمایه گذاری در صندوق های املاک

در این باره، مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می گوید: سرمایه ‌گذاران خردی که توان خرید ملک را ندارند می‌ توانند با استفاده از این صندوق ‌ها در بخش مسکن سرمایه ‌گذاری کنند و ضمن حفظ ارزش پول در شرایط تورمی، از درآمد حاصل از اجاره املاک بهره ‌مند شوند.

وی ادامه داد: با تقویت، تنوع و گسترش فعالیت صندوق‌های املاک و مستغلات فرآیند خانه ‌دار شدن تدریجی مستاجران نیز محقق خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: صندوق‌های املاک و مستغلات به سبب پوشش ریسک سرمایه ‌گذاری و کسب درآمد اجاره از املاک، عایدی مناسبی را برای سرمایه‌ گذاران این حوزه به دنبال خواهند داشت.

بنابراین گزارش، صندوق املاک و مستغلات نوعی سرمایه گذاری خُرد است که در آن افراد به جای خرید یک واحد کامل ملک نسبت به خرید بخش کوچکی از یک ملک اقدام می‌کنند.

۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 37629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha