غرب چه سلاح‌هایی به اوکراین می‌دهد؟ + تصاویر و جدول

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در سفر اخیر به واشنگتن ادعا کرد کمک نظامی به اوکراین خیریه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای امنیت در آینده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به نوشته بی‌بی‌سی‌، بیش از ۳۰ کشور از زمان آغاز درگیری‌ها در ماه فوریه به اوکراین تجهیزات نظامی ارائه کرده‌اند. از نظر هزینه برای تسلیحات و تجهیزات، از زمان شروع درگیری در فوریه، ایالات متحده ۱۸.۵ میلیارد دلار متعهد شده که بسیار بیشتر از هر کشور دیگری است (تا ۲۰ نوامبر).

آلمان، بریتانیا و لهستان به ترتیب دومین، سومین و چهارمین مبالغ بزرگ را تامین کرده‌اند.

کمک‌های بشردوستانه، اقتصادی و سایر کمک‌های امنیتی، کل تعهد ایالات متحده به اوکراین را به ۵۰ میلیارد دلار می‌رساند؛ باز هم بسیار بیشتر از هر کشور دیگری.

photo_2023-01-02_14-30-28

زلنسکی گفته هزینه دفاعی ماهانه برای اوکراین حدود ۵ میلیارد دلار است. در همین حال متخصصان نظامی می‌گویند موفقیت در میدان نبرد به طیف وسیعی از تسلیحات و همچنین آموزش، قطعات یدکی و سایر پشتیبانی‌ها نیاز دارد.

حال نگاهی می‌اندازیم به قابل‌توجه‌ترین سلاح‌ها و تجهیزاتی که به اوکراین ارسال شده است:

پدافند هوایی

در ۲۱ دسامبر، ایالات متحده اعلام کرد که سیستم موشکی پاتریوت را در یک بسته کمکی اضافی نزدیک به ۲ میلیارد دلاری به اوکراین می‌فرستد.

این سیستم بسیار پیچیده، بسته به نوع موشک مورد استفاده، بردی تا ۱۶۰ کیلومتر دارد و به آموزش تخصصی برای سربازان اوکراینی نیاز دارد که احتمالاً در یک پایگاه ارتش ایالات متحده در آلمان انجام می‌شود.

اما استفاده از این سیستم پرهزینه است و هر موشک پاتریوت حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد.

از زمان آغاز درگیری، اوکراین از سامانه‌های زمین به هوای اس-۳۰۰ متعلق به دوران شوروی علیه حملات روسیه استفاده کرده‌ است.

قبل از شروع درگیری در ماه فوریه، اوکراین حدود ۲۵۰ اس-۳۰۰ داشت و تلاش‌هایی برای تکمیل این سامانه‌ها با سیستم‌های مشابه موجود در دیگر کشورهای شوروی سابق، که برخی از آنها از اسلواکی ارسال شده‌اند، انجام شده است.

photo_2023-01-02_14-30-30

ایالات متحده همچنین Nasams (سامانه ملی پیشرفته موشکی زمین به هوا) را در اختیار اوکراین قرار داده است. دو سامانه نسامس چند هفته است که در این کشور راه‌اندازی شده است.

علاوه بر این، بریتانیا چندین نوع سیستم دفاع هوایی از جمله Starstreak را ارائه کرده است که برای سرنگونی هواپیماها در ارتفاع کم در برد کوتاه طراحی شده است.

آلمان نیز سامانه‌های دفاع هوایی، از جمله IRIS-T را ارائه کرده است که می‌تواند موشک‌ها را تا ارتفاع ۲۰ کیلومتری از سطح زمین سرنگون کند.

موشک‌های دوربرد

تحلیلگران می‌گویند اوکراین برای حفظ مواضع کلیدی و بازپس‌گیری قلمرو بیشتر به تجهیزات توپخانه بهتر و مهمات نیاز دارد.

از جمله راکت‌اندازهای دوربردی که توسط ایالات متحده به اوکراین فرستاده می‌شود، "سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا M۱۴۲" یا به اختصار هیمارس است. چندین کشور اروپایی نیز سامانه‌های مشابهی را ارسال کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت این است که برد هیمارس و بسیاری از سامانه‌های دیگر، با توجه به راکت مورد استفاده متفاوت است، و گفته می‌شود که تأمین‌کنندگان غربی مهمات با بیشترین برد را ارائه نکرده‌اند. بعضی از راکت‌های دوربرد می‌توانند به اهدافی تا نزدیکی مسکو برسند و این موضوع با برانگیختن حساسیت روسیه می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود.

photo_2023-01-02_14-30-31

مهماتی که گمان می‌رود همراه با سامانه هیمارس به اوکراین ارسال شده‌اند، بردی در حدود ۸۰ کیلومتر به این سیستم می‌دهند که از سامانه اسمرچ در طرف روسیه بیشتر است. هیمارس همچنین بسیار دقیق‌تر از سیستم‌های مشابه روسی است.

خمپاره‌اندازها

در ابتدای جولای، استرالیا، کانادا و ایالات متحده همچنین بیش از ۱۰۰ هویتزر M۷۷۷ (خمپاره‌انداز با لوله کوتاه) و ۳۰۰ هزار توپ ۱۵۵ میلی متری به اوکراین ارسال کرده بودند.

برد M۷۷۷ مشابه هویتزر Giatsint-B روسیه امّا بسیار بیشتر ازD-۳۰ روسی است.

سلاح‌های ضد تانک

حداقل ۵۰۰۰ اسلحه Nlaw که برای نابودی تانک‌ها با یک شلیک طراحی شده‌اند، به اوکراین ارسال شده است.

گمان می‌رود که این سلاح‌ها در توقف پیشروی نیروهای روسی به کی‌یف در ساعات و روزهای اولیه تهاجم، اهمیت ویژه‌ای داشته‌اند.

جاستین برانک - از مؤسسه سرویس‌های یکپارچه سلطنتی - می‌گوید: «اسلحه‌های Nlaw برای شکست نیروی زمینی روسیه در مراحل اولیه جنگ کاملاً حیاتی بود.»

تانک‌ها

اوکراین بیش از ۲۳۰ تانک T-۷۲ از لهستان و جمهوری چک دریافت کرده است.

ناوگان تانک‌های لهستان تا حدی با تسلیحات جایگزین از سایر کشورهای متحد، از جمله تانک‌های چلنجر ۲ از بریتانیا، تکمیل شده‌اند.

photo_2023-01-02_14-44-39

نیروهای مسلح اوکراین چندین دهه است که از T-۷۲های متعلق به شوروی سابق استفاده می‌کنند و علاوه بر خدمه آموزش‌دیده، قابلیت تعمیر و نگهداری و قطعات یدکی آن‌ها را نیز دارند.

هواپیماهای بدون سرنشین

پهپادها تاکنون به طور گسترده در این درگیری ظاهر شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها برای عملیات شناسایی، هدف‌یابی و عملیات‌های سنگین استفاده می‌شوند.

ترکیه در ماه‌های اخیر تعدادی پهپاد مسلح Bayraktar TB۲ را به اوکراین فروخته است و همزمان سازنده ترکیه‌ای تعدادی از این هواپیماهای بدون سرنشین را نیز به اوکراین اهدا کرده است.

photo_2023-01-02_14-43-22

تحلیلگران می‌گویند Bayraktar TB۲ بسیار مؤثر بوده است. این پهپادها در ارتفاع ۷۶۰۰ متری پرواز می‌کنند و پس از پایین آمدن، با بمب‌های هدایت‌شونده لیزری اهداف روسیه را هدف قرار می‌دهند.

گفته می‌شود که آنها تا به حال هلیکوپترها، شناورهای دریایی و سامانه‌های موشکی متعددی را منهدم کرده‌اند.

از این پهپادها همچنین برای یافتن مکان دقیق مواضع روسیه برای حملات نقطه‌ای توپخانه استفاده شده است.

۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 37626
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha