با تداوم تنش ها و بی اعتمادی عمومی نمی توان نرخ ارز را کنترل کرد/ با این شرایط بانک مرکزی نمی تواند کار خاصی صورت دهد

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و بانکی گفت: در اقتصاد ایران و جامعه ملتهبی که مردم روز به روز نگران وضعیت اقتصادی و آتیه خود می شوند در کنار سیاست گذاری های غلط، افزایش نرخ ارز و تنش هایی از این دست دور از انتظار نیست.بانک مرکزی برای ثبات در نرخ ارز و جلوگیری از کاهش ارزش ریال کار چندانی نمی تواند صورت دهد چرا که اقتصاد با فرمول پیش می رود نه به صورت دستوری.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اسماعیل غلامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بانکی و معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص وقایع تاثیر گذار بر افزایش نرخ ارز و آنچه دولت در این موضوع باید انجام دهد گفت: مسائل مختلفی در ایران بر روی افزایش نرخ ارز تاثیر می گذارد که هر کدام بر دیگری موثرند، یعنی نمی توان گفت یک عامل منجر به افزایش نرخ ارز می شود یا یک نهاد در این باره باید مسوولیت بپذیرد، چرا که در اقتصاد ایران و جامعه ملتهبی که مردم روز به روز نگران وضعیت اقتصادی و آتیه خود می شوند در کنار سیاست گذاری های غلط، افزایش نرخ ارز و تنش هایی از این دست دور از انتظار نیست.

وی در این باره گفت: سیاست گذاری درست، انتخاب مدیران شایسته، رئیس بانک مرکزی مسلط به مسائل پولی و ارزی و با اقتدار که بتواند بانکها را تحت نظر بانک مرکزی قرار دهد، در کنار ایجاد آرامش و دمیدن امنیت اقتصادی و سیاسی به مردم با حل تنش ها و مسائل بین المللی که شاهد آشوب و بحران درکف خیابان ها نباشیم.

اسماعیل غلامی توضیح داد: باید بپذیریم وقتی مردم نگران وضعیت اقتصادی خود هستند و در خیابان برای اعاده حق خود حضور می یابند از آن به عنوان اعتراض یاد کنیم یا اغتشاش،فرق نمی کند این موضوع منجر به خروج سرمایه و نگرانی شدید سرمایه می شود بنحوی که سرمایه گذار فرار می کند و سرمایه گذار تازه ای که قصد ورود به ایران دارد ازاین امر ممانعت می کند، پس همه این موارد لازم و ملزوم همدیگر هستند که غفلت از یکی از آنها هم جایز نیست.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: هیچ کارشناس و مسوولی نمی تواند منکر لازم و ملزوم بودن سیاست ها و تدابیر اقتصادی و فضای امن اقتصادی در کنار روابط مطلوب با کشورهای مختلف بر روی رشد اقتصادی و کنترل نرخ ارز شود. بنده چند روز پیش با صحنه عجیبی برخورد کردم که تا به حال ندیده بودم.

وی در این باره توضیح داد: شب هنگام از کنار هتل تهران بزرگ عبور می کردم که با چراغ های خاموش هتل بین المللی مواجه شدم. خاموش بودن چراغ های هتل ها با ما حرف می زند و از بی ثبای اقتصاد و عدم سرمایه گذاری و عدم حضور خارجی ها در ایران صحبت می کند. حتی اگر حضور خارجی ها را به عنوان توریست در نظر بگیریم از این موضوع و درآمد حاصل از آن نیز بی بهره مانده ایم.

اسماعیل غلامی گفت: یعنی توریستی نیست، سرمایه گذاری نیست، رشد اقتصادی وجود ندارد. وقتی اقتصاد با این صراحت با ما سخن می گوید و پیام خود را با ما در میان می گذارد مشخص است که نرخ دلار نوسان دارد، بالا و پایین می رود اما میل به بالا رفتن بیشترس دارد. اکثر درآمد کشوری مثل مراکش از توریسم است اما ایران که می تواند بهترین مقصد برای سفرهای خارجی باشد و از این راه درآمد زایی قابل توجهی داشته باشیم به دلیل تنش های بین المللی از این محل هم عایدی ندارد.

اسماعیل غلامی کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: با توجه به جمیع موارد اشاره شده بانک مرکزی برای ثبات در نرخ ارز و جلوگیری از کاهش ارزش ریال کار چندانی نمی تواند صورت دهد چرا که اقتصاد با فرمول پیش می رود نه به صورت دستوری. وقتی به دلیل تنش ها و تحریم های مختلف ورود ارز به کشور محدود است و درآمد صادراتی مناسبی نداریم و هنگامی که سرمایه گذاری در اقتصاد ایران امن نیست سرمایه ها تبدیل به ارز می شوند و در ترکیه و کانادا و سایر کشورها تبدیل به خرید خانه می شوند!

وی در این باره توضیح داد: خروج چند ده میلیارد دلار از کشور بابت خرید ملک در کشورهای مختلف نشان دهنده این است ریشه های معیوب و ناکارآمد اقتصاد ایران درست نشده، بلکه خراب تر شده است. مساله این است ورودی ارز به کشور بسیار ناچیز است. در موضوع جام جهانی علی رغم این ادعا که بهترین زمان برای جذب توریسم است شاهد بودیم از این مسیر حتی یک دلار وارد ایران نشد، چرا که ناامنی ها مانع ورود گردشگران خارجی به ایران می شود.

اسماعیل غلامی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: مسوولین باید با سیاست گذاری های درست و قبول مسوولیت و تعهد به انجام بهترین کار که به نفع آحاد جامعه باشد افکار عمومی را آرام و به آنها احساس اطمینان برای بهبود وضعیت بدهند. در غیر این صورت وجود اعتراضات مانع بهبود وضعیت اقتصادی ایران می شود حتی اگر بهترین اساتید اقتصاد رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شوند. رفع تحریم ها موضوع مهمی است که دولت و حاکمیت باید آن را در دستور کار خود قرار دهد در غیر این صورت مشکلات نه تنها حل نمی شود، بلکه دامنه مشکلات روز به روز بیشتر می شود.

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 37562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha