بانک مرکزی بر چه اساسی نرخ سود ۲۳درصد را اعلام کرده ؟ /شرایط ما با آمریکا و روسیه کاملا متفاوت است/بعید است این سیاست تورم را کنترل کند

عضو پژوهشکده پولی و بانکی گفت: هر چند که سود سپرده ۲۳ درصدی از نرخ های فعلی سیستم بانکی بهتر است اما نباید انتظار داشته باشیم این نرخ سود بتواند مشکلات فعلی اقتصاد و تورم بالا و افزایش نرخ ارز را کنترل کند، چرا که  با توجه به تورمی که در اقتصاد وجود دارد و انتظارات تورمی که در اقتصاد شکل گرفته بعید به نظر می رسد این نرخ کارساز باشد.سیاستی که بانکهای مرکزی دنیا به کار می گیرند با آنچه که به تازگی عنوان شده بسیار متفاوت است به همین دلیل نمی توان گفت ما از بانک های مرکزی آمریکا و روسیه الگوبرداری کرده ایم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کامران ندری استاد اقتصاد و عضو پژوهشکده پولی و بانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص سیاست افزایش نرخ سود سپرده ها و اینکه آیا سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده های بانکی می تواند به کاهش تورم و جمع آوری نقدینگی منتهی شود گفت: نرخ سودی که بانک مرکزی آمریکا یا بانک مرکزی روسیه افزایش داده نرخ سود بازار بین بانکی است، لذا با نرخ سود گواهی سپرده که به تازگی بانک مرکزی ایران آن را عنوان کرده متفاوت است. اگر در کشورهایی مثل روسیه و آمریکا نرخ سپرده ها افزایش می یابد و به کاهش و کنترل نرخ تورم می انجامد ناشی از آزاد بودن و استقلال عمل بانکهای مرکزی است.

وی در این باره افزود: بانکهای مرکزی اکثر کشورهای دنیا در تعیین نرخ بهره آزاد هستند اعم از نرخ بهره سپرده یا نرخ بهره تسهیلات، البته نرخ بهره در بازار بین بانکی در تعیین نرخی که توسط بانکها مشخص می شود تاثیر گذار است، لذا سیاستی که بانکهای مرکزی دنیا به کار می گیرند با آنچه که به تازگی عنوان شده بسیار متفاوت است به همین دلیل نمی توان گفت ما از بانک های مرکزی آمریکا و روسیه الگوبرداری کرده ایم.

کامران ندری استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: ضمن اینکه مشخص نیست بانک مرکزی بر چه اساسی و کدام کار مطالعاتی و پژوهشی نرخ ۲۳درصد را اعلام کرده است؟ چگونه می توان متوجه شد این نرخ درست است یا نیست؟ آیا مستند به یک کار پژوهشی مطالعاتی است یا نیست؟ این موضوع در حال حاضر محل سوال است یعنی کسی نمی داند نرخ ۲۳ درصد از کجا آمده است، بنابراین به نظر نمی رسد این نرخ روی کنترل یا کاهش نرخ تورم یا جمع آوری نقدینگی از سطح بازارهای مختلف تاثیر گذار باشد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی توضیح داد: هر چند که سود سپرده ۲۳ درصدی از نرخ های فعلی سیستم بانکی بهتر است اما نباید انتظار داشته باشیم این نرخ سود بتواند مشکلات فعلی اقتصاد و تورم بالا و افزایش نرخ ارز را کنترل کند، چرا که با توجه به تورمی که در اقتصاد وجود دارد و انتظارات تورمی که در اقتصاد شکل گرفته بعید به نظر می رسد این نرخ کارساز باشد.

ندری افزود: از سوی دیگر چون نمی دانیم نرخ بهره تسهیلات چقدر تحت تاثیرقرار می گیرد ابهامات دیگری ایجاد می شود که نگرانی بابت از دست رفتن یا فشار مضاعف به تولید را بالا می برد. این موارد سوال هایی است که بانک مرکزی تا کنون به آنها پاسخ نداده است، به همین جهت در حال حاضر نمی توان این سیاست را به درستی مورد قضاوت وارزیابی قرار داد.

کامران ندری معتقد است: بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی خود نرخ بهره را بیش از دو برابر افزایش داد. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است تعیین نرخ سود سپرده بانکی از سوی بانک مرکزی بستگی به میزان تورمی است که در اقتصاد وجود دارد و درجه اهمیتی که بانک مرکزی برای تورم قائل است. اینکه نرخ بهره بانکی روی تولید و ترازنامه بانکها و کسری بودجه دولت چه تاثیراتی می گذارد.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی خاطر نشان شد: برای تعیین نرخ سود سپرده بانکی متغیرهای زیادی وجود دارد که همگی آنها باید در نظر گرفته شود و با توجه به آنها تصمیم گرفته شود که نرخ بهره چه مقدار باشد. به هر حال مشخص نیست برای تعیین نرخ ۲۳ درصدی چه کار کارشناسی در بانک مرکزی صورت گرفته اما روش بانکهای مرکزی این نیست که نرخ بهره گواهی سپرده را تعیین کنند انچه که بانک های مرکزی در دنیا انجام می دهند هدایت نرخ بهره در بازار بین بانکی و نظارت بر بانکهاست که از روش صحیح و درستی به وظایف خود عمل کنند، بنابراین به نظر نمی رسد نرخ ۲۳ درصدی در وضعیت تورمی و اقتصاد معضل دار کشور کارگشا باشد.

۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
کد خبر: 37475

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha