صعود نجومی بیت‌کوین چه زمانی آغاز می‌شود؟ + نمودار

هاوینگ بعدی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. در سیکل‌های گذشته، معمولا بعد از هاوینگ یک رشد قیمتی شدیدی در بازار رخ داده است، به طوری که بیت کوین موفق به ثبت قله قیمتی جدیدی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از مهم‌ترین رویدادها در بلاک‌چین بیت‌کوین، نصف شدن میزان استخراج آن است که به آن هاوینگ گویند. در واقع هاوینگ زمانی اتفاق می‌افتد که عرضه بیت کوین‌های جدید و پاداش استخراج آنها به نصف کاهش می‌یابد. فرآیند هاوینگ هر چهار سال یک بار است. از آنجایی که هر هاوینگ سرعت عرضه بیت‌کوین را کاهش می‌دهد، در نتیجه قیمت بیت‌کوین را به سمت بالا می‌برد. از سال ۲۰۲۲، استخراج‌کنندگان بیت کوین یا افرادی که از رایانه‌های خود برای شرکت در شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین به عنوان پردازشگر و اعتبارسنجی تراکنش استفاده می‌کنند، به ازای هر بلوکی که با موفقیت استخراج می‌کنند، ۶.۲۵ بیت‌کوین (BTC) تعلق می‌گیرد.

بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده است که ۲۱ میلیون سکه در سراسر جهان داشته باشد تا تورم را محدود کند. خالق ناشناس بیت‌کوین ساتوشی ناکاموتو تصمیم گرفت که پاداش بلاک بیت‌کوین پس از ایجاد هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک که حدود چهار سال طول می‌کشد، به نصف کاهش یابد.

صعود نجومی بیت‌کوین چه زمانی آغاز می‌شود؟ + نمودار

در سال ۲۰۰۹، پاداش بلاک بیت‌کوین، ۵۰ بیت‌کوین بود. نخستین هاوینگ در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و پاداش بلاک به ۲۵ بیت کوین تبدیل شد. هاوینگ دوم در ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ رخ داد و پاداش بلاک را به ۱۲.۵ بیت کوین کاهش داد. آخرین هاوینگ بیت کوین در ۱۱ می‌۲۰۲۰ رخ داد و پاداش بلاک به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش یافت. انتظار می‌رود نصف‌شدن بعدی میزان استخراج بیت‌کوین، در سال ۲۰۲۴ رخ دهد.

در سیکل‌های مختلف بیت‌کوین، معمولا بعد از هاوینگ یک رشد قیمتی شدیدی در بازار رخ داده است، به طوری که بیت‌کوین موفق به ثبت قله قیمتی جدیدی شد.

آیا رشد بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۴ خواهد بود؟

رشد قیمت بیت‌کوین و به طور کلی رمزارزها به عوامل مختلفی وابسته است. در حال حاضر این بازار به شدت تحت تاثیر عوامل اقتصاد کلان و شاخص‌های دیگری مانند بازار سهام ایالت متحده قرار دارد.

بیت‌کوین و سایر بازارها بارها به روند افزایشی نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ واکنش داشته است. فدرال رزرو اعلام کرده است که تا زمان دستیابی به تورم ۲ درصدی به سیاست‌های انقباضی پایبند خواهد بود. هرچند که روند افزایش نرخ بهره کندتر شده است اما هنوز تورم در سطح بالایی قرار دارد و با تورم هدف فاصله دارد.

روند صعودی نرخ بهره، چشم‌انداز اقتصاد کلان را رکودی کرده است. اغلب اقتصاد دانان نسب به رکودی که ممکن است گریبان اغلب بازارها از جمله بازارهای پر ریسک را بگیرد هشدار داده‌اند. در شرایط چنینی که ریسک بالایی در اقتصاد وجود دارد توجه سرمایه‌گذاران طبعا به سمت بازاری چون کریپتو اندک است.

پیش بینی می‌شود نرخ بهره تا حدود ۵ درصد رشد یابد و سپس برای چندین ماه ثابت باقی بماند و در اواخر سال ۲۰۲۳ روند نزولی خود را آغاز کند. در صورت وقوع این سناریو تا زمانی که نرخ بهره ثابت است، بیت کوین فرصت ریکاوری و تشکیل کف قیمتی خواهد داشت و با کاهش نرخ بهره احتمالا کم‌کم اقبال با این بازار همراه شود.

از طرف دیگر، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ هاوینگ بیت کوین را خواهیم داشت. در گذشته این اتفاق باعث ایجاد روند صعودی در بازار گشته بود. اگر هاوینگ را در کنار روند نزولی نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ قرار دهیم می‌توان امیدوار بود که با کمی صبر شاهد اوج‌گیری دوبراه کریپتوکارنسی باشیم.

لازم به ذکر است که بول‌ران سال ۲۰۲۱، درصد بالایی از سرمایه‌گذاران خرد و شرکت‌ها و موسسات بزرگ وارد این بازار شدند. با افت قیمت‌ها تعداد زیادی از این سرمایه‌گذاران با ضرر خارج شدند و بعضا برخی از شرکت‌ها نیز به ورطه ورشکستگی سقوط کردند. این موارد باعث شد که سرمایه لازم که بتواند جانی دوباره به بازار ببخشید در آن وجود نداشته بود.

با روند کاهش نرخ بهره و بهبود شرایط اقتصادی و شاخص‌هایی مانند نزدک و S&P500 و ... ، که احتمالا در سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد، پیش بینی می‌شود شرایط برای ورود سرمایه‌های جدید مهیا شود و مجددا شاهد رونقی در این بازار باشیم.

۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 37455
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha