آمریکا چگونه بزرگترین تولیدکننده نفت جهان شد؟ + نمودار

امریکا از سال ۲۰۱۴ گوی رقابت را در تولید نفت از عربستان و روسیه ربوده است. این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ درصد بیشتر از این دو کشور نفت تولید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نگاهی به آمار تولید نفت و گاز امریکا نشان می‌دهد که چرا این کشور در سال‌های اخیر سیاست فاصله از خاورمیانه را اتخاذ کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بی‌پی میزان تولید نفت امریکا به شکل چشم‌گیری از دیگر کشورها بیشتر است. این کشور در سال ۲۰۲۱ به طور میانگین روزانه نزدیک به ۱۶.۶ میلیون بشکه در روز نفت (شامل نفت‌خام، میعانات گازی و ان‌جی‌ال) تولید کرده است که بیش از ۵۰ درصد بیشتر از تولید نفت توسط عربستان و روسیه دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان است.

بررسی روند تاریخی تولید نفت این کشور نشان می‌دهد که در دهه ۶۰ میلادی هم این کشور بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بوده است. در سال ۱۹۶۵ آمریکا بیش از ۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرده در حالی که میزان تولید نفت عربستان تنها حدود ۲ میلیون بشکه در روز بوده است. در خصوص آمار تولید نفت روسیه در دوران شوروی اطلاعات چندانی در دست نیست.

امریکا چگونه بزرگترین تولیدکننده نفت جهان شد؟ + نمودار

اما به مرور تولید نفت آمریکا رو به کاهش گذاشت به طوریکه برخی موسسات از احتمال توقف تولید نفت این کشور در عرض چند سال خبر می‌دادند. اما صنعت فرکینگ و تولید نفت از ذخایر شیل به کمک این کشور آمد و از سال ۲۰۰۶ تولید نفت آن که به حدود ۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود در مسیر افزایشی قرار گرفت.

آمریکا از سال ۲۰۱۴ گوی رقابت را از عربستان و روسیه ربود و بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان بود. در سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع کرونا میزان تولید نفت این کشور از مرز ۱۷ میلیون بشکه در روز هم عبور کرد.

هرچند همچنان تولید نفت این کشور از میزان مصرف آن بیشتر است و این کشور آنطور که روئسای جمهور آن در تمام دهه‌های اخیر در تلاش بودند به استقلال انرژی دست نیافته است، اما رسیدن به چنین سطحی تولید نفت تغییرات زیادی در وضعیت سیاسی-اقتصادی آمریکا ایجاد کرده است.

اول اینکه این میزان تولید نفت باعث شده که آمریکا مقداری در سیاست‌های خود در خصوص خاورمیانه تجدید نظر کند که نتیجه آن فاصله گرفتن نسبت به دهه‌های قبل از کشورهای منطقه است.

دوم اینکه این سطح از تولید موجب شده که اقتصاد آمریکا در برابر رشد قیمت نفت بسیار مقاوم‌تر شود. به طوریکه حتی گفته می‌شود تا قیمت‌های حدود ۱۰۰ دلار رشد قیمت نفت نمی‌تواند بر رشد اقتصادی این کشور تاثیر منفی داشته باشد.

در این میان قابل توجه است که ایران با تولید ۳.۷ میلیون بشکه نفت (شامل نفت‌خام، میعانات گازی و ان‌جی‌ال) در سال ۲۰۲۱ هشتمین تولیدکننده نفت جهان بوده است.

رتبه ایران درمیان غول‌های نفتی جهان + جدول

آمریکا ۵۰ درصد بیشتر از عربستان و روسیه نفت تولید می‌کند

۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 37452
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha