تشریح تاثیر افزایش نرخ ارز بر کسب‌وکار مسگرها/ افق کاری روشن نداریم

رئیس اتحادیه سازندگان فلزات رنگین اظهار داشت: قیمت فلزات رنگین بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود و اگر یک نفر مس خود را با دلار ۱۸ هزار تومان بفروشد و بخواهد آن را جایگزین کند باید با دلار ۲۲ یا ۲۳ هزار تومانی بخرد.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عبدالله اقبالی، رئیس اتحادیه سازندگان فلزات رنگین در مورد تاثیر نرخ دلار بر فروش مس اظهار داشت: قیمت مس بر مبنای قیمت فلزات جهانی محاسبه می‌شود و روزانه با توجه به قیمت جهانی مس نرخ‌گذاری می‌شود که آن هم با دلار سنجیده می‌شود. با توجه به متغیر بودن قیمت ارز در کشور، همکاران ما در مورد ثبات قیمت‌ها نمی‌توانند تصمیمی بگیرند. وقتی دلار بالا می‌رود مسگران نیز مجبور هستند که برای حفظ سرمایه‌ خود معادل ریالی قیمت آن به دلار را بگیرند.

وی در ادامه افزود: قیمت فلزات رنگین بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود، اگر یک نفر مس خود را با دلار ۱۸ هزار تومان بفروشد و بخواهد آن را جایگزین کند باید با دلار ۲۲ یا ۲۳ هزار تومانی بخرد. بنابراین سرمایه اصلی خود را از دست می‌دهد. اگر اینگونه ادامه دهند دیگر نمی‌توانند جایگزین داشته باشند پس قیمت‌گذاری با دلار به همین دلیل است. چون اگر این کار را نکنند همین فعالیت محدودی که الان دارند را هم از دست می‌دهند.

اقبالی در مورد مشکلات مسگرها تصریح کرد: مسگرها از قدیم در این حوزه فعالیت می‌کنند و علاقه دارند در همین حوزه بمانند اما وقتی قیمت مس خام بالا می‌رود و به تبع قیمت ظروف مسی هم افزایش پیدا می‌کند، کار برایشان سخت می‌شود. اولویت خانواده‌ها هزینه‌های روزمره‌شان است و برای چیزهایی مثل مس کمتر هزینه می‌کنند. اگر هم بخرند بیشتر مصرف دکوری می‌کنند، یک زمانی قیمت مناسب بود در ظروف مسی غذا می‌پختند.

وی با اشاره به تاثیر قیمت مس در صنعت گفت:‌ گران شدن مس فقط به قسمت ظروف ضربه نزد در صنایع الکتریکی نیز مس کاربرد زیادی دارد برای مثال کابل و پلاسما تولید می‌کنند، یعنی کار برای تولید کشور هم مشکل شده، چه برسد به ظروف که می تواند جایگزین دیگری داشته باشد.

اقبالی در ادامه اضافه کرد: در همه موارد تولیدی که مرتبط با فلزات رنگین است، افق کار برای کسی روشن نیست که برنامه‌ای داشته باشند.

رئیس اتحادیه سازندگان فلزات رنگین در پایان در مورد مشکلات مالیاتی فعالان این صنف اظهار داشت: کسانی که پروانه کسب دارند در سازمان امور مالیاتی و نیروی انتظامی در دسترس هستند. همه فشار سازمان امور مالیاتی هم روی این افراد است. آنهایی که فرار مالیاتی دارند و پیشینه‌ای از خود به جا نمی‌گذارند متاسفانه در این بازار برد می‌کنند. هیچ کس منکر این نیست که باید مالیات دهد ولی متاسفانه انصاف و عدالت در پرداخت مالیات نیست و تصور سازمان مالیاتی این است که کسی که فعالیت صنفی دارند روراست نیستند.

انتهای پیام/

۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 3729
منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha