افزایش نرخ ارز هشداری جدی برای اقتصاد ایران است/تامین معیشت در سال آینده به مراتب سخت تر از سال جاری است/هیچ توجیهی از بانک مرکزی قابل قبول نیست

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور گفت:وقتی نرخ ارز بالا می رود و درآمد مردم افزایش نمی یابد، به تبع قدرت خرید مردم در نتیجه تورم ایجاد شده کاهش می یابد؛در ضمن دولت و مجلس تاکید می کنند سال آینده حقوق و دستمزد بیش از ۲۰ درصد افزایش نمی یابد. قطع به یقین مردم نگران تامین معیشت خود می شوند چرا که تامین معیشت در سال آینده به مراتب سخت تر از سال جاری می شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، صادق علی موحد منش کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص وضعیت حاکم بر نرخ ارز و تبعاتی که منجر به از دست رفتن هر چه بیشتر معیشت مردم می شود و وظایف بانک مرکزی در این حوزه گفت: طبیعتا یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی، کنترل نرخ ارز در راستای حفظ ارزش پولی ملی است. هر چند گفته می شود بانک مرکزی در ایران مستقل از دولت نیست اما این موضوع عامل مهم در افزایش نرخ ارز نیست؛ چرا که تقریبا بانکهای مرکزی در تمام دنیا درکنار سیاست های مالی دولت کار می کنند، پس متولی سیاست های پولی، بانک مرکزی است و دولت متولی سیاست های مالی به شمار می رود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به همین دلیل هیچ توجیهی برای عدم انجام وظیفه بانک مرکزی قابل قبول نیست. اقتصاد ایران شرایطی متفاوت از اقتصاد سایر کشورها دارد. تحریم ها مشکلات و چالشهای مختلفی در بخش های صادراتی، وارداتی، فروش نفت و گاز و نقل و انتقالات مالی و بانکی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده اند، قطع به یقین واقعیت هایی به این مهمی را نمی توان در ایجاد معضلات اقتصادی نادیده گرفت.

وی در این باره تصریح کرد: اما از مدیریت بانک مرکزی و متولیان این نهاد مالی انتظار می رود در سیاست های خود نسبت به موضوع مدیریت ارز تغییراتی مهم صورت دهند چرا که متاسفانه تا کنون راهبرد تدوین شده ای برای کنترل نرخ ارز در بازار پیش بینی نشده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: واقعیت این است اقتصاد ایران دچار چالشهایی جدی است. بخشی از فشارهای تحمیل شده بر اقتصاد ایران ناشی از تحریم های خارجی است و بخشی از آن مربوط به سیاست های غلط اتخاذ شده در ادوار گذشته است که موجب شده راهبرد درست و مشخصی برای مدیریت اقتصاد نداشته باشیم، بنابراین به دلیل همین عدم راهبرد معین، با انباشت چالش های بیشماری در اقتصاد ایران مواجه شده ایم که امروز نرخ ارز را تحت تاثیر قرار داده به طوری که نوسان های غیر قابل قبولی را تجربه می کنیم.

صادق علی موحد منش کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد یار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور در ادامه بحث توضیح داد: بی شک نرخ ارز یک فاکتور بسیار مهم اقتصادی برای مردم به شمار می رود؛ چرا که با افزایش نرخ ارز، قیمت کالا و خدمات نیز به همان اندازه افزایش می یابد، پس افزایش نرخ ارز به افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم منتهی می شود.

استاد اقتصاد گفت: کارشناسان تحلیل های مختلفی برای تغییرات نرخ ارز ارائه می دهند از قبیل اینکه یک دیدگاه بر این موضوع تاکید می کند که دولت برای تامین منابع مالی خود به ناچار از افزایش نرخ ارز استقبال می کند؛ اما موضوع در این حد نباید ساده انگارانه دیده شود بلکه دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم باید برنامه داشته باشد، چرا که افزایش نرخ ارز هشداری جدی در اقتصاد ایران است به طوری که مردم دورافتاده ترین نقاط کشور نیز از افزایش نرخ ارز آسیب می بینند و منتظر تبعات انتظارات تورمی ناشی از این موضوع هستند.

صادق علی موحد منش کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد یار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور خاطر نشان کرد: وقتی نرخ ارز بالا می رود و درآمد مردم افزایش نمی یابد، به تبع قدرت خرید مردم در نتیجه تورم ایجاد شده کاهش می یابد؛در ضمن دولت و مجلس تاکید می کنند سال آینده حقوق و دستمزد بیش از ۲۰ درصد افزایش نمی یابد. قطع به یقین مردم نگران تامین معیشت خود می شوند چرا که تامین معیشت در سال آینده به مراتب سخت تر از سال جاری می شود. با توجه به اینکه در سال آینده افزایش حقوق و دستمزد بیش از ۲۰ درصد میسر نیست طبیعتا درقدرت خرید مردم و رفاه عمومی جامعه کاهش می یابد. درصورتی که افزایش حقوق و دستمزد بیش از ۲۰ درصد تصویب شود امکان تامین منابع مالی آن به غیر از چاپ اسکناس وجود ندارد، در نتیجه چاپ اسکناس منجر به افزایش حجم نقدینگی و افزایش تورم در اقتصاد می شود.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: مدیریت بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی موضوعی حائز اهمیت است که جزء وظایف اصلی بانک مرکزی محسوب می شود. بنابراین بانک مرکزی چه در وضعیت استقلال از دولت و چه در وضعیت موجود فعالیت در کنار دولت، موظف است برنامه راهبردی مناسبی برای کنترل نرخ ارز داشته باشد.

۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 37268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      همین کارشناس های بی سواد این تورم گرانی وضع اقتصادی را درست کردن کالا وارد کنید نصف این قیمت در میاد تولید باید رقابتی باشد نه انحصاری غارت بس است دولت باید جلوی راند خوا ران سوداگران مافیای بییتد چرا سود بانکی پایین تورم پنجاه درصد منابع بانکی ارزان همه چیز کران این پول ملت را از بانک ارزان می گیرند پنجاه درصد سود می کنند آن موقع توجه اقتصادی دارد بس کنید به فکر همه ملت باشید نه یک عده‌ای غارت کر پول دار سرمایه دار ها ریال نابود شد بس کنید در مسکن ارز سکه خودرو چرا باید صد درصد قیمت ناحق به مصرف کننده وارد شود کو‌حقوق مصرف کننده همش تولید کننده وارد کنید تا این سوداگران دست بردارند
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      0 0
      برام سوال هست چرا هر سال مخارج دولت زیاد میشه در صورتی که هیچ کاری نمی کنن