افزایش نرخ سود بانکی با بورس چه می‌کند؟

عضو موظف هیئت مدیره سبدگردان ویستا معتقد است افزایش نرخ سود گواهی سپرده‌های بانکی در فضای تورمی می‌تواند بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران جذاب نگه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدای بورس، حمید فاروقی در خصوص تأثیر افزایش نرخ بهره بر بازار سهام گفت: افزایش نرخ بهره باعث بالا رفتن بازده مورد انتظار سهامداران می‌شود، اما به تبع خود ارزش سهام را پایین می‌آورد، به عبارتی افزایش نرخ بهره عامل کاهنده قیمت سهام است.

وی افزود: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نگاه یک به یک میان نرخ بهره و قیمت سهام ممکن است تحت‌تأثیر عوامل دیگری نیز قرار گیرد و نتوان گفت این رابطه همیشه به این شکل خود را نشان می‌دهد.

عضو موظف هیئت مدیره سبدگردان ویستا با بیان اینکه در شرایط فعلی متغیرهای دیگری نیز در این رابطه تأثیرگذارند، تصریح کرد: افزایش نرخ رسمی بهره از ۱۸ به ۲۳ درصد می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل دیگری نیز قرار گیرد. به عنوان مثال در حال حاضر شاهد افزایش نرخ تورم سالانه به میزان ۴۰ درصد و افزایش نرخ ارز به بیش از ۳۵ درصد هستیم، بنابراین در این فضای تورمی شاید به راحتی نتوان گفت افزایش نرخ بهره می‌تواند تأثیر منفی بر بازار سهام داشته باشد.

فاروقی خاطرنشان کرد: اگر رشد درآمد و سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس به میزان تورم باشد، یعنی رشد شرکت‌ها فراتر از تورم نباشد و فرض بر این باشد که طرح توسعه‌ای شرکت‌ها یا تولید به لحاظ مقداری تغییر نکند و صرفاً نرخ‌ها افزایش یابد، به رغم افزایش پنج درصدی نرخ بهره و رشد ۴۰ درصدی معادل تورم، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باز هم می‌تواند جذاب باشد.

۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 37256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha