فولادسازان ترکیه منتظر ارزانی قراضه در ۲۰۲۳ نباشند

رکورد قیمتی قراضه وارداتی به ترکیه در سال جاری میلادی شکسته شد، اما میانگین بهای فروش این محصول در سال جاری در نرخی کمتر از قیمت فروش آن در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت. با توجه به کاهش جمع‌آوری قراضه همزمان با تضعیف بازار محصولات فولادی ترکیه احتمالا این محصول سطوح فعلی قمیت را حفظ کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، با وجود افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین، سنگ‌آهن دریایی آسیا ظرف سومین هفته از ماه دسامبر موفق شد تا کانال قیمتی ۱۱۰ دلاری را حفظ کند، به این ترتیب پلتس بهای سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت رشد روزانه ۸۵ سنتی برابر ۱۱۲ دلار و ۵۰ سنت ارزیابی کرد.

منابع پلتس از افزایش ورود نقدینگی به این بازار ظرف ساعات ابتدایی روز جمعه ۲۳ دسامبر و در نتیجه رشد نرخ آن خبر دادند.

با این وجود فعالان این بازار با در نظر گرفتن حاشیه سود پایین فولادسازی از تغییر رویکرد در خرید و رشد تقاضا برای محصول با کیفیت پایین و ارزانتر خبر دادند.

در عین حال با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین احتمال کاهش تقاضا برای سنگ‌اهن از سوی فولادسازان چینی وجود دارد و این موضوع فشار کاهش تقاضا را به این محصول وارد می‌کند.

صعود زغال ادامه‌دار شد

پلتس از افزایش ۶.۷ دلاری پریمیوم زغال‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا ظرف روز جمعه ۲۳ دسامبر خبر داد. جدی شدن احتمال بهبود روابط تحاری میان چین و استرالیا باعث شده تا بر علاقه تجار برای خرید محموله زغال استرالیا افزوده شود. به این ترتیب ظرف یک هفته اخیر این محصول رشدی ۲۰ دلاری را به ثبت رسانده است.

با این وجود برخی فعالان بازار این رشد نرخ را بدون پشتوانه تقاضا ارزیایی کرده و معتقدند با به اتمام رسیدن دوره ذخیره‌سازی زمستانه زغال از سوی فولادسازان چینی، در روزهای آینده بعید است این روند در میان مدت حفط شود.

پلتس از افزایش ۳ دلاری پریمیوم زغال چین در روز جمعه ۲۳ دسامبر و فروش این محصول با نرخ ۳۱۵ دلار به ازای هر تن خبر داد. افزایش تقاضا برای این محصول از سوی فولادسازان چینی به منظور ذخیره‌سازی در انبار پیش از شروع تعطیلات سال نوی میلادی و نرخ بالای زغال داخلی این کشور حامی این رشد قیمتی بود.

تضعیف قراضه در ۲۰۲۲

پلتس بهای قراضه وارداتی به ترکیه را در روز ۲۳ دسامبر بدون تغییر نرخ روزانه برابر ۳۸۶ دلار و ۷۵ سنت ارزیابی کرد. در عین حال پلتس از ثبات نسبی بهای این محصول ظرف ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ خبر داد. کاهش عرضه قراضه به حفظ سطوح فعلی قیمتی این محصول کمک می‌کند اما باعث فشار بیشتر بر فولادسازان ترکیه می‌شود که در شرایط کنونی نیز با کاهش حاشیه سود مواجه هستند.

پلتس در گزارش خود میانگین نرخ فروش قراضه وارداتی به ترکیه، تحویل این کشور را برای سال جاری را ۴۴۴ دلار و ۶۹ سنت اعلام کرد، این درحالی است که میانگین بهای فروش آن در سال ۲۰۲۱ برابر ۴۶۳ دلار و ۴۳ سنت بود. اگرچه بروز جنگ در اروپای شرقی طرف ماه‌های ابتدایی سال باعث شد تا نرخ قراضه در نیمه ماه مارس به رکورد تاریخی ۶۶۵ دلار رسید اما تضیعف تقاضا مانع از حفظ این سطوح قیمتی شد.

۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 37198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha